Ben het helemaal met je eens dat dit soort dingen bij het leven horen en niet alles gemedicaliseerd hoeft te worden. Maar in de poll gaat het over iemand die weken ziek is. Dan lijkt het me goed om naar de huisarts te gaan, ook om te voorkomen dat iets erger wordt en wel medicaliseert.
Ik lees ook meerdere reacties over wat een huisarts kan betekenen, en ik denk: veel. Van een slaaptablet om de vicieuze cirkel van slapeloosheid te doorbreken, een verwijzing naar de fysiotherapeut om bijv. spanningshoofdpijn weg te halen, ontspanningsoefeningen, een gesprek met de huisarts zelf of een verwijzing naar de poh die bij de praktijk is aangesloten. Die je indien nodig ook weer verder kan verwijzen.
En ook je huisarts kan je in contact brengen met sociale netwerken. Denk aan een wijkteam. Om een voorbeeld te noemen: mijn tante die liefdesverdriet had, kwam via de huisarts bij het wijkteam terecht en bouwde via de bingo avond daar weer contacten op. Bij het wijkteam hier in de buurt zit ook een maatschappelijk werker bij het koffie uurtje en er worden spelletjesochtenden voor moeders en kinderen georganiseerd om met elkaar in contact te komen.
En dit zal ook niet voor iedere doelgroep geschikt zijn en niet overal aanwezig, maar de huisarts of poh is vaak ook degene die deze sociale netwerken kent die ervoor kunnen zorgen dat je die veerkracht weer vindt.
En waarschijnlijk lijken een aantal van deze voorbeelden vanzelfsprekend, maar veel mensen weten dit denk ik ook niet.