Stel je persoonlijke vraag #55

Bij mij gaan ze allemaal trouwen

2 likes

Na mijn laatste breakup kon ik de eerste week echt alleen maar huilen, ik at niet en sliep nauwelijks, dus ik heb me ziek gemeld en daarvoor moet je hier naar een huisarts om een briefje te halen. Bij mentale issues schrijft die me eigenlijk altijd meteen 2 weken ziek (heb helaas ook al twee keer daar gezeten met niet breakup gerelateerde mentale klachten en begint altijd met die twee weken), om te kijken of de rust van niet hoeven te werken helpt. Dat was bij mij toen gelukkig wel het geval (alhoewel ik er nog wel veel langer last van heb gehad, maar niet in de mate dat ik niet kon werken), werkte toen nog in een heel stressvolle omgeving en had daar gewoon echt de mentale capaciteit niet voor op dat moment. Gelukkig had ik ook heel begripvolle collega’s en leidinggevenden, dus ik heb ook echt die volle twee weken genomen en de tweede week gebruikt om mezelf weer een beetje bij elkaar te rapen

11 likes

Ja wat is veel. Niet allemaal getrouwd maar er gaan momenteel 3 stellen in mijn directe omgeving na een hele lange relatie (twee van de stellen ook kinderen bij betrokken) uit elkaar, wat wel opvallend veel is aangezien het nu ineens allemaal tegelijk komt en er in de jaren hiervoor niets speelde in mijn omgeving.

2 likes

Ik ben nu iets van 3 maanden geleden begonnen met paaldansen of meer weer opgepakt want had 5 jaar terug of zo wel een keer een beginnerscursus gedaan maar kon toen niet meer verder ermee door de pandemie

1 like

Hallo je vergeet wel 1 belangrijke nu (niet mezelf mochten mensen dat denken)

2 likes

hahaha ja oke 1 dan

2 likes

Terwijl september de grootste scheidingspiek is, net na de vakantie. Misschien komen er nog een paar bij :sweat_smile:

3 likes

Hahaha ohjee, we gaan het zien. Over 2 van de 3 ben ik trouwens niet verbaasd, dat zat er al een hele tijd aan te komen.

1 like

A.k.a. de leukste teamsport ooit :softball:
(Ik ben biased het is ook mijn sport)

3 likes

Ja dit heb ik dus ook in mijn omgeving.
Misschien nog even zonder getrouwd als voorwaarde want dat is ook eigenlijk een weirde vraagstelling

Gaan er veel mensen in jouw omgeving uit elkaar? (Scheiden of welke vorm van romantische verbintenis telt allemaal mee)

• Ja veel
  • Ja medium veel
  • Er gaan mensen uit elkaar, niet per se veel
  • Een of twee break-ups/scheidingen
  • Nee helemaal niemand gaat uit elkaar

0 stemmers

1 like
Heb jij nog je verstandskiezen?
  • Ja
  • Nee
  • Ik denk het wel/niet

0 stemmers

Heb jij een aanvullende tandarts verzekering
  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Hoe vaak ga jij naar de tandarts per jaar?
  • 1x
  • 2x
  • 3x
  • 4x
  • 5>

0 stemmers

Vind jij de tandarts eng?
  • Ik heb angst voor de tandarts
  • Ik heb geen angst voor de tandarts
  • De angst hangt af waarvoor de afspraak is (bijvoorbeeld je vindt het wel enger als het gaat om een complexe behandeling zoals wortelkanaal oid. Terwijl je geen angst hebt bij een periodieke controle)

0 stemmers

1 like

Ben het helemaal met je eens dat dit soort dingen bij het leven horen en niet alles gemedicaliseerd hoeft te worden. Maar in de poll gaat het over iemand die weken ziek is. Dan lijkt het me goed om naar de huisarts te gaan, ook om te voorkomen dat iets erger wordt en wel medicaliseert.

Ik lees ook meerdere reacties over wat een huisarts kan betekenen, en ik denk: veel. Van een slaaptablet om de vicieuze cirkel van slapeloosheid te doorbreken, een verwijzing naar de fysiotherapeut om bijv. spanningshoofdpijn weg te halen, ontspanningsoefeningen, een gesprek met de huisarts zelf of een verwijzing naar de poh die bij de praktijk is aangesloten. Die je indien nodig ook weer verder kan verwijzen.

En ook je huisarts kan je in contact brengen met sociale netwerken. Denk aan een wijkteam. Om een voorbeeld te noemen: mijn tante die liefdesverdriet had, kwam via de huisarts bij het wijkteam terecht en bouwde via de bingo avond daar weer contacten op. Bij het wijkteam hier in de buurt zit ook een maatschappelijk werker bij het koffie uurtje en er worden spelletjesochtenden voor moeders en kinderen georganiseerd om met elkaar in contact te komen.
En dit zal ook niet voor iedere doelgroep geschikt zijn en niet overal aanwezig, maar de huisarts of poh is vaak ook degene die deze sociale netwerken kent die ervoor kunnen zorgen dat je die veerkracht weer vindt.

En waarschijnlijk lijken een aantal van deze voorbeelden vanzelfsprekend, maar veel mensen weten dit denk ik ook niet.

16 likes

Ik ga eens per twee jaar :sweat_smile: Heb nooit wat met mn tanden gehad, nooit een gaatje, heb praktisch nooit tandsteen, ik stoker en poets goed. Elk halfjaar controle is echt overkill bij mij.

9 likes

Telt de orthodontist ook? Daar ben ik nu ongeveer elke 8 weken ivm Invisalign :disappointed::money_with_wings:

1 like

Goals

14 likes

Same. Ga wel elk jaar want anders word ik uitgeschreven. :expressionless:. Daarnaast moet ik toch met m’n kinderen dus zelf even controle laten doen is kleine moeite en een goed voorbeeld.

2 likes

Ik heb er vooral praktisch over nagedacht eerlijk gezegd en me afgevraagd wat een huisarts dan voor je kan doen. Ik heb hierbij eigenlijk niet gedacht aan mentale ondersteuning, als je dat nodig hebt vind ik dat zeker passend om daarvoor naar de huisarts te gaan. Ik dacht alleen vooral aan bijv. klachten als misselijk en buikpijn van verdriet en denk dat een huisarts daar niet zoveel aan kan doen.

2 likes

Heb nooit verstandskiezen gehad! Echt een gelukje.

2 likes

Ik had tandartsangst omdat er ALTIJD wel wat was, mijn gebit hangt inmiddels ook aan elkaar van de kronen op wortelkanaalbehandelingen en vullingen. Maar nu ik voor het eerst in mijn fokking leven een GOEDE mondhygiëniste heb, die niet onaardig is en die me heeft geleerd welke maat rager ik nodig heb (echt insane hoeveel haat ik altijd kreeg van mondhygiënistes ipv goede uitleg) is mijn tandartsangst eigenlijk bijna weg!

21 likes

Echt heerlijk!
Ik heb meestal alleen tandsteen en dat gaat ook steeds beter. Dus de tandarts zei afgelopen keer dat als ik zo door blijf gaan we ook wel terug kunnen naar 1x p/j ipv 2x. Maar ik had ook wel een beetje het idee dat dat haar zelf ook goed uitkomt, omdat ze t volgens mij behoorlijk druk heeft :sweat_smile: ik moet binnenkort, ben benieuwd hoe ze er dan over denkt.

Ik ben dus ook niet bang voor de tandarts, maar kan ook niet zeggen dat ik heel comfortabel in die stoel lig

2 likes