Stel je persoonlijke vraag #55

Lezen en hardlopen, lezen is al m’n hele leven m’n “hobby” en hardlopen heb ik ook eerder gedaan maar lukt nu voor het eerst goed. En planten als in dat ik sinds mn 30e wel een tuin heb :heart_eyes:

Ja maar als je dus nog geen 30 bent dan telt het niet! Het is bedoeld alsof je vanaf je dertigste door een bovennatuurlijke kracht oid wordt ‘ingedeeld’ in een van deze hobbies en dat je dan dus je core-hobby hebt gevonden waar je ook echt goed in bent. Dus het ‘telt’ pas als blijkt dat je na je 30ste ook nog steeds je planten levend kunt houden

Maargoed not my opinion natuurlijk

Vind het echt boeiend dat dit tegenwoordig al als een hobby wordt gezien. Zijn toch gewoon hele alledaagse activiteiten.

26 likes

Ja we lezen natuurlijk wel allemaal en ik heb ook boeken in huis maar ik zou echt niet zeggen dat boeken mijn hobby zijn. Zelfde geldt voor planten, die heb ik ook, maar ben niet zó mega invested dat ik het mijn hobby zou noemen. Dus er is imo wel een verschil tussen ‘een bezigheid’ en een hobby

1 like

Nouja dat wou ik ook nog zeggen, ik zie hardlopen en lezen niet echt als hobby’s

1 like

Wat maakt iets dan een hobby? Is een hobby iets wat je graag doet in je vrije tijd of moet een hobby aan meer criteria voldoen?

4 likes

Ja inderdaad, gewoon de social media gaze van dingen die mensen altijd al doen ook voor hun dertigste maar waar nu “concepten” van gemaakt worden

8 likes

Wat een onzin dat dit geen hobby’s zouden zijn, tenzij je atleet bent ofzo

5 likes

En daarom weet ik nooit zo snel een antwoord als iemand vraagt wat mijn hobby’s zijn. Lezen, maar dat voelt inderdaad als een alledaagse activiteit. Maar misschien til ik te zwaar aan een ‘hobby’ en is een hobby ook gewoon een alledaagse activiteit.

4 likes

Heb hier zo’n hekel aaaan

2 likes

Ik heb m’n tuin even onder planten geschaard. (Moes)tuinieren en handwerken/naaien horen er volgens mij ook 100% bij, dat zijn de omahobby’s waar ik zelf in beland ben en mensen om me heen idem.

1 like

Hahahaha ja idd precies dit en dat dan in combinatie met dat deze dingen bij zo’n groep gepaard moeten gaan met eindeloos veel geld uitgeven en alles documenteren

6 likes

haha nu moet ik denken aan bonnie die in haar burnout een hobby zocht en toen heel blij aankondigde dat ze twee nieuwe hobby’s had: tiktok en lezen

9 likes

ik vind vogelen en moestuinieren de enige hobby’s die rond je eind 20e begin 30e opeens komen aanwaaien waarin je voorheen helemaal geen interesse in had

zijn ook de enige dingen waar ik echt vanaf een bepaalde leeftijd en van meerdere mensen over hoor.

en misschien pottenbakken & wielrennen ook wel maar ik vind haken bijv juist wel weer heel erg bij de introverte herfstgekke mensen die ook veel YA lezen passen en die zijn juist begin 20 allemaal

13 likes

omg tiktok als hobby :cry:

Vind je tiktok een hobby?

• fuck no doe normaal
  • ja tuurlijk

0 stemmers

Vind je lezen een hobby?

• Nee dat is een alledaagse activiteit
  • Ja

0 stemmers

Vind je hardlopen een hobby?

• Nee dat is gewoon iets wat goed voor je is maar kut is
  • Nee dat is een alledaagse activiteit
  • Ja

0 stemmers

1 like

Ben jij

• Linkshandig
  • Rechtshandig
  • Ik ben gewoon handig

0 stemmers

Eigenlijk is volgens de definitie van hobby dit allemaal een hobby (bron: van dale)

ontspannende bezigheid voor in de vrije tijd;

Ik vind het wel iets voor de huidige tijd om daar dan hogere eisen dan deze definitie aan te stellen eigenlijk
Naast dat ik het dus wel heel irritant vind dat een hobby uitgenut dient te worden op social media omdat het anders niks is, ik deel dus ik ben ofzo?

22 likes

Als je veel tijd steekt in het maken van tiktoks en daar ook plezier aan beleeft kan het best een hobby zijn denk ik?

Ik was op mijn twintigste al into tuinieren en nu als dertiger zing ik in een koor. Ik denk dat mijn mentale leeftijd 20 jaar voorloopt haha. Over tien jaar ga ik bij een klaverjasclub en over twintig jaar postzegels verzamelen.

6 likes

Gaat mij niet per se om hogere eisen, maar ik vind het wel ook een ding van deze tijd om heel gewichtig en ingewikkeld te gaan doen over dingen die zo normaal en vooral goed voor je zijn (zoals een keer een boek oppakken, wat gezonds op tafel zetten, sporten). Dus zeg vooral ‘ik lees graag’ als iemand naar je hobby’s vraagt, maar als ik dan online hele analyses zie over hobby’s denk ik mijn hemel, lees gewoon.

9 likes

Ja helemaal eens. Ik denk dat het woord hobby ook gewoon een inflatie heeft ondergaan

5 likes