Stel je persoonlijke vraag #55

Ik wissel partner en vriend af, ik denk dat ik vaker vriend zeg als ik hem benoem met mensen die ik (goed) ken en die dus weten dat mn partner een man is :stuck_out_tongue: maar dan zou ik waarschijnlijk ook sneller zijn naam gebruiken.

Ik zeg vaak partner in contexten die formeler zijn of met mensen die ik niet goed ken, denk ik? Omdat vriend zeggen als kleur bekennen voelt en dat vind ik vaak onnodig en überhaupt irrelevant. Plus dat ik denk dat het voor mensen die geen heterorelatie hebben soms fijn kan zijn als het gebruikelijker is om partner te zeggen (zodat zij niet meteen kleur bekennen als ze partner zeggen).

Ohja ik zeg ook regelmatig gekscherend ā€œmijn verkeringā€.

7 likes

Ja ik vond dit mega leuk! Wij moesten debatteren over het Koningshuis en ik moest tegen zijn. Dus ik begon met

ā€˜ā€˜The Beatles zeiden het al in 1969: Her Majesty is a pretty nice girl, but she doesn’t have a lot to say.’’

Haha nou toen waren de docenten al verkocht en mijn tegenstander keek me echt aan alsof ze water zag branden.

39 likes

Ik snap dit laatste niet? Dus bij onbekende mensen zeg je liever partner zodat zij niet doorhebben dat je met een man samen bent?

5 likes

Ik verwijs eigenlijk altijd naar hem bij naam behalve hier. Dan heb ik het over mijn man omdat we zijn getrouwd.

Kleur bekennen?

2 likes

Nouja, niet ā€œniet doorhebbenā€, maar gewoon dat ik het niet vaak relevant vind om te benoemen dat ik een hetero relatie heb (kleur bekennen in die zin dus @chasingrainbows). Ik bedoel het maakt mij verder niet uit maar ik heb dan ook een heterorelatie wat in de norm past - ik denk dat het belangrijk is dat niet perse te benadrukken en ook dat het meer ruimte geeft voor niet-hetero relaties om daar neutraal over te zijn zonder dat het opvalt omdat alleen de mensen die geen hetero relatie hebben ā€œpartnerā€ zeggen.

10 likes

Kun jij oprechte interesse tonen/smullen van affaire-juice van vriendinnen/vrienden?

• ja :beverage_box: :beverage_box: :beverage_box: :beverage_box:
  • nee absoluut niet, ik wil er niets van weten.

0 stemmers

Meestal vriend of wederhelft. Mede omdat we geen officiele partners zijn maar samenlevingscontract.

1 like

Nou niet dat ik er niks van wil weten want mijn vrienden kunnen met alles bij me terecht. Maar als een vriend/vriendin een affaire zou hebben zou ik dat wel moeilijk vinden omdat het absoluut niet bij mijn normen en waarden past. Dus van smullen van de juice is dan absoluut geen sprake.

18 likes

Ja in het Nederlands zeg ik dus ook nooit mijn man, maar boyfriend klinkt ook zo gek als je 45+ bent :smile:

2 likes

Nee boyfriend zeg ik ook niet, dan zeg ik wel partner. Veel mensen zeggen ook significant other bijv.

Ik wilde heel graag bij de debat club van school, maar dat mocht niet want ik deed vmbo en het was voor havo en vwo. Na lang zeuren mocht ik toen uiteindelijk wel een debat meedoen over de toen Amerikaanse presidentsverkiezingen, maar geen vast onderdeel zijn van het team. Vond dat zo ontzettend flauw.

4 likes

Waarom max 2 opties :face_with_raised_eyebrow:

2 likes

Ik vind het juist heerlijk om ā€˜mijn man’ te zeggen, zelfs na twee jaar huwelijk. Mensen schatten me altijd erg jong in, dus kijken dan verbaasd als ze erachter komen dat ik getrouwd ben :grin:

2 likes

Grappig, mijn eerste neiging op je bericht was om een beetje defensief te reageren (alsof je een niet-heteroidentiteit wilt claimen), maar eigenlijk bedoel je het heel lief. Ik gebruik het woord inderdaad soms ipv vrouw als ik niet direct als niet-hetero uit de kast wil komen. Toch heb ik de indruk dat de associatie bij ā€˜partner’ wel (nog) vooral niet-hetero is, totdat er meer mensen zijn zoals jij :wink:

5 likes

Oh ja het is niet de bedoeling om mysterieus te doen en te insinueren dat ik :sparkles:misschien wel queer!!:sparkles: ben :sweat_smile:

Het is deels bedoeld als ruimte maken en deels ook sowieso mini-verzet tegen een (vaak onbewuste) focus op geaardheid/genderidentiteit/relatiestatus etc. Laat iedereen gewoon zijn please zonder het in een hokje te stoppen :woman_shrugging:

13 likes

Sinds mijn geregistreerd partnerschap zijn we ā€œpartnerā€ gaan zeggen.

1 like

De Nederlandse landelijke verkiezingen komen er aan. Weet je al op welke partij je gaat stemmen?

• PvdD
  • SP
  • GroenLinks-PvdA
  • CDA
  • ChristenUnie
  • SGP
  • D66
  • NSC
  • VVD
  • PVV
  • FvD
  • Volt
  • BBB
  • Ja21
  • Denk
  • Ik heb nog geen idee
  • Anders

0 stemmers

Ik weet het voor het eerst in jaren niet zeker

6 likes

Ik heb bij een bevriend stel (met kinderen) meegemaakt dat de man een affaire had met een ander, nou, daar ben ik echt een paar dagen van slag van geweest. Ik vond dat echt geen juice.

8 likes