Kunst maken kost gewoon helaas veel geld, heeft het altijd gedaan. Ondersteund door overheden of rijke mensen kan het eigenlijk niet bestaan, ook in de geschiedenis niet. Die mensen worden er ook verre van rijk van en willen de wereld verrijken met iets (ja ok niet altijd, subjectief) interessants.
Vanuit mijn eigen veld: top musici hebben instrumenten nodig die gewoon takkeduur zijn, dat is een vereiste voor een goede carrière. Vaak combineren ze het met giften van fondsen, die zeer strenge eisen hebben, en veel eigen spaargeld. Een beroepswaardige viool kost al snel minstens 15k. Het is ook altijd in ruil voor een tegenprestatie dus je krijgt ook zelf iets terug als je doneert, in die zin vind ik het veel beter dan iets dan “gofundme”. Ik denk dat het heel goed is dat dit platform bestaat… Het maakt echt veel meer mogelijk voor kunstenaars, laat ze ondernemend denken over tegenprestaties en als je het niet leuk vindt doneer je gewoon niet toch.
En over dat het zonde van het geld is: kunstenaars maken ook veel wat gaat over belangrijke onderbelichte onderwerpen en zijn een spiegel van wat er in de samenleving speelt. Dus ik denk dat het erg kort door de bocht is om te zeggen dat het “zonde van het geld is”