Op locatie ben ik vaak koffie halen, sta ik te kletsen, potje tafelvoetbal, rondje wandelen… wanneer ik thuis werk kan ik een uur sporten en ben ik alsnog productiever.
Ja kleine klusjes tussendoor bij thuiswerken vind ik dan dus logischer omdat ik dat meer vergelijkbaar vind met de dode momenten op werk. Het voelt voor mij vergelijkbaar of ik even een rondje koffie haal of een kletspraatje maak op werk of dat ik de woonkamer stofzuig of de was ophang. Echt wat heel anders gaan doen tijdens werktijd (zeker buitenshuis) zou ik toch anders vinden voelen. Alhoewel het tijdverlies opgeteld natuurlijk even groot kan zijn.
Ja dat snap ik dat je het daarover hebt. Alleen het klinkt nu (weet niet zeker of je dat ook bedoelt) dat het bij kantoorwerk wel legitiem is om zo’n lage productiviteit te hebben maar bij ander werk zoals de kinderopvang, zorg of onderwijs niet. Dit gebeurt bij kantoorwerk alleen maar omdat het kan, omdat men ermee wegkomt, ik vind het iig niet legitiem. Als een docent tijdens een les een half uur gaat koffiedrinken of een pmer haar collega 20 minuten alleen laat met 6 baby’s voor een kletspraatje elders op het kinderdagverblijf, wedden dat je dat te horen krijgt.
Niet dat ik het de kantoor werkers niet gun om lekker te chillen tijdens hun werkdag, want ik zou precies hetzelfde doen als ik in die positie zat dus ik begrijp het volkomen, maar het is toch op z’n minst opmerkelijk dat ruim 60% van de kantoor werkers dit in deze mate doet.
Edit: ik vind overigens dat dit ook wel iets zegt over de werkdruk en omstandigheden in sectoren zoals de zorg, onderwijs en kinderopvang.
Maar die mensen hebben dat dan toch gewoon goed geregeld? Wie weet werken zij thuis ook wel een stuk efficiënter want minder afleiding. En misschien doen ze ook wel echt minder, maar dat geld komt niet uit jouw zak toch?
Nee dat geld komt niet uit mijn zak maar het is ergens toch best gek dat we het oké vinden dat je in bepaalde banen minder uren werkt dan waarvoor je betaald krijgt? Maar goed misschien vertekent de poll ook wel hoor want ik heb natuurlijk gevraagd naar een situatie wanneer het rustig is op werk. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat zoveel procent dagelijks >1 uur aaneengesloten onder werktijd andere dingen doet dan werken.
Tja en mensen in de horeca krijgen na werk wel eens een gratis drankje of gratis eten tijdens werk. Sommige mensen in de opvang mogen hun kind gratis/goedkoper meenemen naar werk. Zo heeft elke baan toch wel voor- en nadelen. Als je de voordelen van een kantoorbaan zo belangrijk vindt en ook graag wil dan moet je een kantoorbaan gaan zoeken.
Ik heb overigens al een kantoorbaan met thuiswerkdagen. Dus het is niet zo dat ik dit schrijf uit een soort afgunst omdat ik dit zelf niet zou kunnen doen.
Mwah, ik denk dat het soms ook gewoon lastig meten is. Werk is af of niet af en dat lijkt mij belangrijker dan hoeveel uur je effectief achter je beeldscherm zit. Mensen gaan dan eerder langzamer werken dan dat ze minder uur gaan werken als ze niks tussendoor mogen doen.
Is verder hier ook niet echt van toepassing trouwens haha. Mijn vriend werkt vaker wel dan niet in het weekend of tot ‘s avonds laat en je moet altijd bereikbaar zijn, dus ja, als je dan een keer tussendoor wat anders doet is het alsnog een lose-lose hier. Alleen dat is alsnog een keuze natuurlijk.
Haha ja ik betaal 510 euro netto per maand aan kinderopvang ipv 550. Maak je daar echt maar geen illusies over hoor ![]()
En ja ik klink best een beetje zuur hierover daar ben ik me wel bewust van.
In het onderwijs heb je in ieder geval het voordeel dat de werkdruk en overuren worden gecompenseerd met vakanties. Ik kan tijdens werk niet even naar de kapper, maar in de 10/11 weken vakantie heb ik daar genoeg tijd voor.
Petje af altijd voor de zorg en kinderopvang.
Ligt er maar net aan welk onderwijs. In het hoger onderwijs kan je prima onder werktijd naar de kapper of sportschool.
Bij elke baan horen nou eenmaal voordelen en nadelen.
Huh nee dat zeg ik helemaal niet. Nogmaals, het ging in het voorbeeld om kantoorwerk. En bij dat soort werk is het volgens mij vrijwel niet te doen om 8 uur geconcentreerd te werken (aka naar een scherm staren). En als ik mijn werk in 6 uur af krijg ipv 8 en daarmee dingen oplever waarmee mijn werkgever tevreden is, dan is dat toch voor iedereen prima. Ik kan wel 2 uur langer aan het werk zijn maar als dat mijn productiviteit niet verhoogt voor wie doe je het dan?
Jij hebt het overigens over “zo’n lage productiviteit” maar meer uren = niet standaard meer productiviteit. Volgens mij is het zelfs bewezen dat 6 urige werkdagen effectiever zijn dan 8 urige. Bij ons wordt ook echt wel benadrukt van neem regelmatig even pauze, ga weg van het scherm, want 8u achter een scherm werken is gewoon niet goed.
Dat dat dus niet mogelijk is in ander soort beroepen snap ik en dat is ook zuur, Maar daar had ik het dus niet over.
Ja, die werkdruk is echt niet te vergelijken. Ik kom uit het onderwijs en heb nu een kantoorbaan, en als collega’s zeggen dat ze het druk hebben, zeg ik soms dat ze eens een paar weken voor de klas moeten gaan staan. Ik heb in deze baan soms echt wel drukke dagen (veel afspraken, veel schrijven) maar het staat echt in geen verhouding tot de werkdruk in het onderwijs.
Nu moet ik even denken aan die mensen op mijn kantoorbaan die 36 uur in 4 dagen werken, haha. Good for them, maar volgens mij haalt absoluut niemand ooit die 9 uur.
Nee joh dat is echt de grootste farce ooit ![]()
Zou jij mantelzorger kunnen zijn voor 1 van je ouders?
- Ja
- Nee
- Ik weet het niet
0 stemmers
Ik ken zelf iemand die mantelzorger is voor zn vader en vind het toch best heftig.
100% eens met de hoge werkdruk in het onderwijs trouwens (al blijft dat een ergerlijke uitspraak, net als ‘wacht maar tot je kinderen hebt’), maar het ligt natuurlijk ook aan wat voor kantoorbaan je nu hebt. Niet elke kantoorbaan heeft lage productiviteit of een lagere werkdruk. Vaak alleen wel meer flexibiliteit om dingen over de dag te verdelen.
Er zijn nu eenmaal meer ‘relaxte’ kantoorbanen dan zorgbanen, en vaak worden de niet zo relaxte kantoorbanen dan op z’n minst nog heel goed betaald waar dat bij zorgbanen helaas niet altijd het geval is.
Edit: @Jumpsuit ik heb dit gedaan voor mijn vader de afgelopen 1,5 jaar (laatste maanden pas stuk minder dus zou het dan niet meer zo onder mantelzorg scharen) en dat is denk ik ook gewoon iets wat je gewoon doet als je in zo een situatie komt (mits de band oké is). Scheelt wel dat ik niet inwonend zorg moet verlenen dat zou ik wel heel zwaar vinden.
Ik ben het al.
Ik was het een tijdje. Mijn moeder was mantelzorger voor mijn vader en toen had ze een ongeluk en kon een half jaar niet lopen en moest zelf revalideren, heeft een jaar geduurd voordat ze weer zelfstandig kon lopen. Toen heb ik de meeste zorg op me genomen voor allebei. Was echt een zwaar jaar. Ik woonde toen wel nog thuis en had geen werk. Denk als ik nu die zorg zou hebben, met klein kind erbij, dat het meer gepuzzel was. Echt respect voor mensen die dat naast hun werk en gezin doen.
Ik ben dat geweest