Stel je persoonlijke vraag #55

Ik verkoop niks, behalve resultaat haha. We mogen zelf weten hoe we dat voor elkaar krijgen.

@chachaloco ja, is heel laag in ons team! (Itt de afdeling) Wat waarschijnlijk wel vaker gebeurt dan bij andere teams is dat mensen een paar uur eerder stoppen met werken of uitslapen, als ze zich niet lekker voelen (fysiek of mentaal).

4 likes

Ja ik snap ook best dat dit voor scheve gezichten zorgt hoor. Ik vind het percentage ook veel hoger dan ik had verwacht.

Ergens denk ik ook als je dagelijks 7 uur werkt ipv 8 uur omdat je ook een uur andere dingen wil doen (en dan heb ik het dus niet over kleine pauzes zoals de vaatwasser uitruimen want dat vind ik hetzelfde als dat je op je werk ook niet 8 uur productief bent) moet je dan niet gewoon een baan zoeken van 35 uur ipv 40 uur?

Voor mensen die op locatie werken geldt immers ook dat als zij dagelijks een uur meer tijd willen hebben om aan privé dingen te besteden dat ze minder contracturen krijgen en dus minder betaald.

1 like

Nee want dan krijg je minder betaald :slightly_smiling_face:

33 likes

Ja dat is dus precies wat ik bedoel? Dat het ergens wringt dat thuiswerkers met behoud van een fulltime salaris minder uren kunnen maken tegenover mensen op locatie die daarvoor dan salaris moeten inleveren.

8 likes

Op locatie ben ik vaak koffie halen, sta ik te kletsen, potje tafelvoetbal, rondje wandelen… wanneer ik thuis werk kan ik een uur sporten en ben ik alsnog productiever.

24 likes

Ja kleine klusjes tussendoor bij thuiswerken vind ik dan dus logischer omdat ik dat meer vergelijkbaar vind met de dode momenten op werk. Het voelt voor mij vergelijkbaar of ik even een rondje koffie haal of een kletspraatje maak op werk of dat ik de woonkamer stofzuig of de was ophang. Echt wat heel anders gaan doen tijdens werktijd (zeker buitenshuis) zou ik toch anders vinden voelen. Alhoewel het tijdverlies opgeteld natuurlijk even groot kan zijn.

4 likes

Ja dat snap ik dat je het daarover hebt. Alleen het klinkt nu (weet niet zeker of je dat ook bedoelt) dat het bij kantoorwerk wel legitiem is om zo’n lage productiviteit te hebben maar bij ander werk zoals de kinderopvang, zorg of onderwijs niet. Dit gebeurt bij kantoorwerk alleen maar omdat het kan, omdat men ermee wegkomt, ik vind het iig niet legitiem. Als een docent tijdens een les een half uur gaat koffiedrinken of een pmer haar collega 20 minuten alleen laat met 6 baby’s voor een kletspraatje elders op het kinderdagverblijf, wedden dat je dat te horen krijgt.
Niet dat ik het de kantoor werkers niet gun om lekker te chillen tijdens hun werkdag, want ik zou precies hetzelfde doen als ik in die positie zat dus ik begrijp het volkomen, maar het is toch op z’n minst opmerkelijk dat ruim 60% van de kantoor werkers dit in deze mate doet.

Edit: ik vind overigens dat dit ook wel iets zegt over de werkdruk en omstandigheden in sectoren zoals de zorg, onderwijs en kinderopvang.

13 likes

Maar die mensen hebben dat dan toch gewoon goed geregeld? Wie weet werken zij thuis ook wel een stuk efficiënter want minder afleiding. En misschien doen ze ook wel echt minder, maar dat geld komt niet uit jouw zak toch?

7 likes

Nee dat geld komt niet uit mijn zak maar het is ergens toch best gek dat we het oké vinden dat je in bepaalde banen minder uren werkt dan waarvoor je betaald krijgt? Maar goed misschien vertekent de poll ook wel hoor want ik heb natuurlijk gevraagd naar een situatie wanneer het rustig is op werk. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat zoveel procent dagelijks >1 uur aaneengesloten onder werktijd andere dingen doet dan werken.

3 likes

Tja en mensen in de horeca krijgen na werk wel eens een gratis drankje of gratis eten tijdens werk. Sommige mensen in de opvang mogen hun kind gratis/goedkoper meenemen naar werk. Zo heeft elke baan toch wel voor- en nadelen. Als je de voordelen van een kantoorbaan zo belangrijk vindt en ook graag wil dan moet je een kantoorbaan gaan zoeken.

17 likes

Ik heb overigens al een kantoorbaan met thuiswerkdagen. Dus het is niet zo dat ik dit schrijf uit een soort afgunst omdat ik dit zelf niet zou kunnen doen.

Mwah, ik denk dat het soms ook gewoon lastig meten is. Werk is af of niet af en dat lijkt mij belangrijker dan hoeveel uur je effectief achter je beeldscherm zit. Mensen gaan dan eerder langzamer werken dan dat ze minder uur gaan werken als ze niks tussendoor mogen doen.

Is verder hier ook niet echt van toepassing trouwens haha. Mijn vriend werkt vaker wel dan niet in het weekend of tot ‘s avonds laat en je moet altijd bereikbaar zijn, dus ja, als je dan een keer tussendoor wat anders doet is het alsnog een lose-lose hier. Alleen dat is alsnog een keuze natuurlijk.

3 likes

Haha ja ik betaal 510 euro netto per maand aan kinderopvang ipv 550. Maak je daar echt maar geen illusies over hoor :rofl:
En ja ik klink best een beetje zuur hierover daar ben ik me wel bewust van.

8 likes

In het onderwijs heb je in ieder geval het voordeel dat de werkdruk en overuren worden gecompenseerd met vakanties. Ik kan tijdens werk niet even naar de kapper, maar in de 10/11 weken vakantie heb ik daar genoeg tijd voor.
Petje af altijd voor de zorg en kinderopvang.

5 likes

Ligt er maar net aan welk onderwijs. In het hoger onderwijs kan je prima onder werktijd naar de kapper of sportschool.

Bij elke baan horen nou eenmaal voordelen en nadelen.

5 likes

Huh nee dat zeg ik helemaal niet. Nogmaals, het ging in het voorbeeld om kantoorwerk. En bij dat soort werk is het volgens mij vrijwel niet te doen om 8 uur geconcentreerd te werken (aka naar een scherm staren). En als ik mijn werk in 6 uur af krijg ipv 8 en daarmee dingen oplever waarmee mijn werkgever tevreden is, dan is dat toch voor iedereen prima. Ik kan wel 2 uur langer aan het werk zijn maar als dat mijn productiviteit niet verhoogt voor wie doe je het dan?

Jij hebt het overigens over “zo’n lage productiviteit” maar meer uren = niet standaard meer productiviteit. Volgens mij is het zelfs bewezen dat 6 urige werkdagen effectiever zijn dan 8 urige. Bij ons wordt ook echt wel benadrukt van neem regelmatig even pauze, ga weg van het scherm, want 8u achter een scherm werken is gewoon niet goed.

Dat dat dus niet mogelijk is in ander soort beroepen snap ik en dat is ook zuur, Maar daar had ik het dus niet over.

9 likes

Meer dan 5 uur productief zijn (zonder pauzes) is gemiddeld genomen gewoon ook een illusie hoor met kantoorwerk.

Ik sta er nog steeds van te kijken dat we met zijn allen doen alsof je 8 uur lang per dag op je reet kan zitten nadenken.

14 likes

Ja, die werkdruk is echt niet te vergelijken. Ik kom uit het onderwijs en heb nu een kantoorbaan, en als collega’s zeggen dat ze het druk hebben, zeg ik soms dat ze eens een paar weken voor de klas moeten gaan staan. Ik heb in deze baan soms echt wel drukke dagen (veel afspraken, veel schrijven) maar het staat echt in geen verhouding tot de werkdruk in het onderwijs.

11 likes

Nu moet ik even denken aan die mensen op mijn kantoorbaan die 36 uur in 4 dagen werken, haha. Good for them, maar volgens mij haalt absoluut niemand ooit die 9 uur.

12 likes

Nee joh dat is echt de grootste farce ooit :sweat_smile:

3 likes