Stel je persoonlijke vraag #55

Ja, elektrische fietsen voelen gevaarlijk. Vooral speed pedelecs die 50 in volledige bescherming zwenkend op je af komen fietsen en nooit een snelheid inhouden. Krijg er elke keer een hartverzakking van.

En het lijkt alsof iedereen op een fatbike ondertussen YouTube kijkt. Ook niet echt chill.

4 likes

Ik bedoel meer dat het gewoon niet altijd aan het verkeer ligt en dat je overal op je bek kan gaan.

4 likes

Mwah ā€˜onderzoek’ volgens mij zijn dat geen Nederlandse onderzoeken geweest maar onderzoeken in Amerika en AustraliĆ« die ook nog eens niet zo eenduidig waren. Er zal vast een dip kunnen zijn in het begin, maar voor veel mensen zal het nog steeds het makkelijkste vervoermiddel zijn. Weerstand zal er sowieso zijn als je het mensen zou vragen, ik zou dan ook denken joe. Maar als zoiets eenmaal ingevoerd wordt duurt het gewoon even voordat het normaal is.

Bij een fatbike zou ik het helemaal verplicht willen maken, je ziet er toch al niet cool uit op dat ding vooral als volwassene.

11 likes

Ik vond een fietshelm dragen echt stom, want hoe groot is de kans nou dat je je kop stoot? Bovendien staan onze sturen hoog en is er minder kans dat je eerst op je hoofd valt dan op een mountainbike bla bla bla.
Maar ik fiets tegenwoordig door Den Haag waar iedereen echt levensmoe is in het verkeer. Een jaar geleden ben ik door een auto aangereden en hoewel ik bleef staan, heb ik daarna toch een helm aangeschaft. Ik loop liever voor schut dan dat ik iets aan mijn hoofd krijg. En het is geen gedoe qua ā€œmeeslepenā€. Mijn helm heeft een magneetsluiting en klik ik zo aan mijn tas als ik even een winkel in moet lopen.

9 likes

Zie de laatste tijd steeds meer kinderen in bakfietsen met helmpjes op, voor m’n gevoel zag ik dat zelden

1 like

Dit onderzoek zegt van niet https://files.fietsersbond.nl/app/uploads/2021/05/28164919/Rapportage-Onderzoek-helmplicht.pdf?_gl=115wr0we_upMQ…_gaNDExMzc5NDU3LjE3NTQ3NDI2MjQ._ga_2DDBHDPGRM*czE3NTQ3NDI2MjQkbzEkZzAkdDE3NTQ3NDI2MjQkajYwJGwwJGgxNzg0Njc4NzQx

1 like

Maar dat is dus wat ik bedoel. Dat is als ze het mensen vragen wat ze ā€˜verwachten’. Over het algemeen zijn mensen best fel als ze iets niet zien zitten, maar of het dan daadwerkelijk tot een substantiĆ«le daling zal leiden op de lange termijn als menen het eenmaal gewend zijn en het gemak van de fiets gaan missen vind ik nog een tweede.

4 likes

Vind jij samen een tattoo zetten als eerste date leuk?

• Ja leuk
  • Nee veelste impulsief

0 stemmers

Wat het jouw voorstel?

1 like

Nee van Bart

13 likes

Ik zou heel graag vaker willen fietsen en eigenlijk ook een racefiets willen als ik geen kinderen meer mee hoef te vervoeren, en dan ga ik absoluut een helm dragen. Mijn kinderen dragen wel een helm maar ik zelf nu niet. Geen idee waarom eigenlijk.

Ik weet nog dat ik het vroeger soms ook stom vond dat ik altijd een cap/helm op moest met paardrijden. Ik had ook weleens iemand juist haar neus zien breken doordat haar cap op haar neus was geklapt. En toen zag ik een keer voor mijn neus iemand van een paard gelanceerd worden tegen de balustrade waarbij de cap letterlijk in tweeƫn spleet. Was ik erg onder de indruk van als 14-jarige: wat als ze die niet op had gehad. :open_mouth:

2 likes

Bij skiƫn of snowboarden was de helm eerder ook niet verplicht en volgens mij is het nu niet zo dat er minder mensen op wintersport gaan omdat ze nu een helm op moeten. Terwijl ik weet dat er aan het begin best wat weerstand was. Zelfde is trouwens met schaatsen op schaatsbanen.

Ik heb nog wel een vervolgvraag op mijn poll:

Oudere mensen (zeg 65+) met een helm op de (elektrische)fiets:

• Verstandig
  • Beetje overdreven
  • Niet cool

0 stemmers

1 like

schaats jij met een helm? shorttrack/marathon/ijshockey not included

• ja
  • nee
  • ik schaats niet

0 stemmers

1 like

In het geval van Eveline zou ik het wel leuk vinden. Ik zou het meer zien als herinnering aan het avontuur waar je aan deelneemt dan als een tattoo met je date samen. Maar normaal gesproken op een eerste date veel te impulsief.

2 likes

Ik zou het wel doen hoor. Heb ooit redelijk onder invloed met een vriendin van school een tattoo laten zetten, spreek haar nu nooit meer maar vind die tattoo (maantje op mn enkel) wel een grappige herinnering aan mn losbandige studententijd.

3 likes

Sorry late reactie maar ik vind dit zo tekenend voor jouw kijk op het leven, prachtig.

4 likes

Jaaah klopt maar de kans dat je hersenletsel krijgt van een val op de fiets is de afgelopen jaren zeker toegenomen maar nog steeds wel heel klein. Zo’n 15000 mensen per jaar das minder dan 0,01 procent van alle Nederlanders per jaar. Ik denk dat de verhoging vooralsnog vooral te wijten is aan elektrische fietsen en de dubbele vergrijzing. Dus misschien wel een helmplicht op elektrische fietsen en boven de 65.

2 likes

Help jij graag vreemden? Alsin, mensen de weg wijzen, een kinderwagen in/uit de trein tillen bijvoorbeeld.

• Ja
  • Eerder wel dan niet
  • Eerder niet dan wel
  • Nee

0 stemmers

1 like

Zeker. Laatst nog een vrouw geholpen die echt keihard op dr plaat ging met dr fiets. Voel me dan helemaal moeder theresa

12 likes

Het maakt mij altijd blij!

2 likes