Oh dit vind ik wel een interessante vraag en heb m’n antwoord ook al 2x veranderd haha.
Ik vind volwassen zijn niks te maken hebben met of je een baan, auto of huis hebt, maar eerder met of je aan zelfreflectie kan doen, weloverwogen keuzes kan maken en daar ook verantwoordelijkheid voor neemt, of je gevoelens en gedachten je niet kunnen beheersen, of je kan luisteren naar anderen en daar empatisch naar kunt zijn, of je empatisch naar jezelf kunt zijn, of je kunt voelen wat je nodig hebt en dat met respect naar een ander kunt uiten, dat je een situatie kan accepteren hoe die nu is en tegelijkertijd werken aan verbetering, oplossingsgerichtheid etc. En dit zijn denk ik wel allemaal dingen die extra op de proef gesteld kunnen worden met een kind en die dus ook wel extra getraind kunnen worden met een kind. Maar goed er zijn ook megaveel mensen die gewoon kinderen maken/hebben die dit allemaal niet kunnen of willen kunnen of bij stilstaan. Ik vind het eigenlijk dus extra belangrijk als je een kind wilt/hebt dat je volwassen skills hebt, maar of je per definitie volwassener wordt dat helaas niet.