Stel je persoonlijke vraag #55

Ik heb ivm werk heel veel gereden in heel NL dus weet alle snelwegen en veel N wegen ook wel en in grote steden vind ik m’n weg over het algemeen ook best aardig.

Bovendien vind ik het belangrijk dat ik ongeveer weet waar ik me bevind. Ik merk dat heel veel mensen geen enige notie hebben waar wat tov wat ligt en waar ze zelf langsrijden als ze enkel op navigatie afgaan.

En ik kan me wel goed oriënteren, dus als ik er een keer eerder ben geweest kom ik er later ook wel weer.

Maar als ik naar een specifieke straat in Meppel (ik noem even een dwarsstraat) moet, dan kan ik probleemloos in Meppel komen, maar heb ik daarna wel navigatie nodig.

4 likes

Ja in de dagelijkse praktijk zou ik het dus ook niet snel doen :joy: maar ik denk dat je je er op vakantie wel op in kan stellen en dat het dan ook geen frustratie hoeft op te leveren; als je je instelt op de weg zoeken, een paar keer verkeerd gaan, iemand om hulp moeten vragen (lol moet je alleen niet @newblood tegenkomen), lunchen bij iets dat je tegenkomt ipv het allerbeste café, misschien niet de snelste route etc.

Ik bedoel dat ging “vroeger” toch ook prima

@SleepingBeauty ja ik herken dus heel erg dat ik echt geen idee heb waar ik ben als ik op de snelweg rijd omdat ik sinds ik m’n rijbewijs heb op navigatie rij, en dat vind ik best wel dom :smiling_face_with_tear:

2 likes

Ja en de reisinformatie is ook niet actueel. Vroeger reden we onderweg naar vakantie zo vaak files in. Die kun je tegenwoordig door vooruit te kijken en in sommige gevallen door voorgestelde alternatieve (snellere) routes voor een deel ontwijken. Het heeft ons laatst bij enorme files rondom Hamburg flink wat tijd gescheeld.

2 likes

Ik vond Brugge echt verschrikkelijk toeristisch. Echt wel een leuk stadje maar na één dag heb je het wel gezien. We zijn een dagje naar Gent geweest en dat was echt een verademing. Ik zou het dus andersom aanraden: weekendje Gent en dan een middag Brugge.

6 likes

Ik denk niet dat het dom is, maar een logisch gevolg van het gebruik van navigatie.
En daarbij misschien ook een stuk interesse voor topografie.

Ik heb twee vriendinnen die een weekend naar Duitsland waren geweest en ik sprak die ene kort daarna. Ze gaf aan ‘ja achteraf hadden we best ff langs kunnen komen op de terugweg voor een bak koffie, we reden zowat langs je huis, maar daar kwamen we pas later achter want we reden op de navigatie.’ Ik kan daar wel om lachen, maar ik vind het wel lastig te snappen. Misschien hebben teveel controledrang om me zo te laten leiden door dat ding.

1 like

Heb je weleens in je eentje een ijsje gehaald?

• Ja, geregeld
  • Weleens
  • Nee nog nooit

0 stemmers

2 likes

Ik word altijd heel gelukkig van de zee, maar woon er heel erg ver vandaan. Ik plan wel ongeveer elke vakantie op een plek met zee/strand, en als ik in Nederland ben ga ik vaak ook wel even

1 like

Ja ik denk ook dat het een logisch gevolg is en dom is misschien niet het goede woord, maar ik vind het in elk geval jammer. En ik denk wel dat het iets waard is een beetje een idee te hebben van waar je je bevindt, in ieder geval voor mij is dat wat waard. Alleen digitale navigatie is gewoon té makkelijk.

Ik doe soms ook wel moeite om op de kaart te bekijken waar ik ben en waar ik heen moet bijvoorbeeld (in elk geval zeker lopend in een stad), maar met de auto rijd ik bijna altijd blind op Google maps en als ik ergens echt moet zijn ook op de fiets/lopend.

Ik kan prima kaartlezen en ik kan mij ook goed oriënteren/heb wel richtingsgevoel, dus daar ligt het niet aan :woman_shrugging:

Ik denk dat m’n vriend en ik wel een keer analoog met de auto op vakantie gaan proberen :grin: en misschien een goed voornemen om sowieso vaker echt even op de kaart te kijken waar ik mij bevind/waar ik heen ga/hoe de route er naartoe is.

1 like

Google Maps is zo handig! Ik verdwaal bijna nooit meer en ik ben veel beter geworden in de weg onthouden. Het meest fijne vind ik dat je ook met foto’s de weg kan volgen, dat werkt super goed en vaak kan ik dan al bijna zonder Google maps aan te zetten met geluid de weg vinden.

4 likes

Haha echt ja, vroegerr voor we een TomTom hadden reden m’n vriend en ik ook nog naar Parijs met een kaart en dat was echt niet chill hoor :rofl: En dan had je op de terugweg in België weer één of andere wegafsluiting maar vervolgens wezen de alternatieve borden je steeds naar hetzelfde punt.

3 likes

mijn zusje en ik hebben in onze jeugd de meeste scheldwoorden geleerd op de momenten dat mijn ouders met papieren kaart de campings in frankrijk probeerden te vinden en bijna in scheiding kwamen te liggen… zo romantisch was dat allemaal niet nee :joy:

70 likes

“NU GODVERREDOMME EVEN STIL ACHTERIN je vader is de weg aan het zoeken!!!”

Heeeeul romantisch.

61 likes

Oh ja mijn man is net als jij, die weet welke kant we op moeten (ik weet bij huis vaak al niet links of rechts) en als ie ergens is geweest kan hij dat later nog weer ergens uit zijn herinnering halen en dan kan de plaats veranderd zijn maar we komen zonder moeite in die plaats

Ik gebruik zelf geen navigatie, ik wil weten welke grote plaatsen ik moet aanhouden op de borden en dan voor de latere details heb ik een vooraf geschreven route. Ik moet altijd zelf rijden dus een kaart op het stuur is levensgevaarlijk :grimacing:

1 like

Een vriend van me vertelde laatst nog dat hij vroeger eens op vakantie was in Zuid Frankrijk en zijn ouders toen op de kaart zagen dat het ‘maar twee vingers breed’ naar Italië was dus kom we gaan een ijsje halen!! En toen hebben ze de hele dag in de auto gezeten hahahaha god bless Google maps hoor, ik zoek mijn back to basics cosplay graag elders

45 likes

Haha dit doet mij dan weer denken aan mn moeder die de kaart van Canada zag en vanuit Toronto naar New Foundland wilde rijden om zeehondjes te kijken. Klein detail: Is 3.5 uur vliegen, haha.

12 likes

Hahahaha echt hoor, ik had vlak voor ik op vakantie ging The Materialists te zien, waarin een van die personages steeds zegt dat mensen ruzie maken met hun partner over de de dingen en op de manier die hun ouders ook deden. Nou het is echt dankzij Google maps dat m’n vriend en ik het bij een kort moment van irritatie ipv slaande ruzie hebben gehouden in de auto hoor :”) en met m’n ouders vroeger was ook echt een verschrikking. Anyway toen dacht ik die vrouw in die film had toch een punt

1 like

Mn vader reed op vakantie altijd alles uit zijn hoofd, kent echt alle wegen overal blindelings. Rijdt nog steeds zonder gps overal heen, dus ik heb ook een geromantiseerd idee van die kaarten want hij gebruikte ze alleen om aan ons uit te leggen waar we waren. En mn moeder is een negatief kompas dus die bemoeide zich nooit.

Als we dan langs de weg stonden te pauzeren haalde hij de kaart tevoorschijn, zo op de motorkap van de auto en dan ging ie alles aanwijzen. Vond ik echt prachtig als kind haha.

13 likes

Vervolg vraag:

Gingen jullie wel eens op vakantie naar Frankrijk met de auto?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ken je nog steeds de namen van steden die je dan moest volgen om richting het zuiden te komen? Ik ben nog nooit in Metz of Nancy geweest, maar wij reden kennelijk altijd via die borden naar het zuiden en het zijn nog steeds de eerste steden waar ik aan denk bij Frankrijk (naast Parijs ofc).

• Nee
  • Ja man mijn jeugd dit

0 stemmers

1 like

weet alleen nog maar plassen in een gat in de grond

12 likes

Ik zat hier lang over na te denken maar je bedoelt die wc’s toch haha? Ja ik kon daar niks mee idd.

De geur van verband afval, deden de boeren vroeger naast de snelweg.

• ???
  • Ja de geur van het Franse platteland!

0 stemmers

Zo’n buffet restaurant die dan aan de andere kant van de snelweg zat en waar je door zo’n viaduct naar de overkant moet lopen boven de snelweg.

• ???
  • Zo chique vond ik dat als kind

0 stemmers

2 likes