Alleen tijdens corona maar dat telt denk ik niet
Dit is, voorzover ik weet, in Nederland toch alleen bij hoge uitzondering mogelijk? En terecht trouwens. Hoop niet dat dat ooit veel soepeler wordt, want vind dit echt ter bescherming van kinderen.
Toen ons kind thuis kwam te zitten we besloten dat als we ooit weer op dit “psychisch slechte” punt zouden komen we de stekker uit onderwijs zouden trekken (groetjes van iemand die zelf ook in t onderwijs werkt
).
Gelukkig (nog) niet daar gekomen.
Verder ben ik voor soepelere regels met meer leerRECHT ipv schoolPLICHT.
Vrienden van ons wonen nu in het buitenland, geven bewust thuis onderwijs, en daar is het bijv gereguleerd. 2x per jaar komt er een soort leerplichtambtenaar langs om te controleren of je op de goede weg bent qua curriculum met je kind. Na 2x niet komt er wel een soort schoolplicht.
Je kunt gewoon aan lesmateriaal komen en er zijn toegankelijk soort staats CITO’s. In Nederland ben je meteen helemaal los van alles en niemand die nog controleert of enige interesse heeft in jou of je kind… behalve soms voor jaarlijks herkeuren of het nog goed is dat je kind niet gaat als je een tijdelijke vrijstelling hebt.
Er zijn blijkbaar wel mogelijkheden en het is populair bij bepaalde “wappie” “delulu” influencers.
Ik vind denken dat je zelf als leek net zo goed onderwijs kan geven als de leerkrachten op school wel echt bijzonder hoogmoedig. Daarnaast vind je het het risico blijkbaar waard, ook al is je kind de dupe als het niet goed gaat en niet jij. Zo egocentrisch.
Eigenlijk nooit, want hij beweert dat hij nooit wil trouwen (wat ik prima vind, want ik ook niet), dus zou het dan wel heel raar vinden als hij met een volgende partner dat ineens wel wil. Maar buiten dat moet 'ie het lekker zelf weten
Koks en tv-koks
Ik heb 3 maanden thuisonderwijs gehad, vond het echt verschrikkelijk. Ben van mening dat een kind leeftijdgenootjes nodig heeft om te kunnen ontwikkelen. Het is goed om ook als kind kennis te maken met andere normen en waarden, regels en gezag. Met thuisonderwijs ontneem je dat de kinderen.
Helemaal mee eens! Als ik kijk naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van mijn leerlingen (vo) na een paar jaar corona kan ik wel concluderen dat school daar echt een cruciale rol in speelt. Je leert samenleven met 29 anderen en dat betekent soms ook wel eens dat je moet wachten op aandacht etc. En ook gewoon het gegeven dat je niet de hele tijd met je ouders bent is supergezond, goed voor je zelfstandigheid.
Omdat we vandaag allemaal hebben geleerd dat Zutphen wel/niet onderdeel van de Achterhoek is, heeft jouw regio een plek die uit de toon valt? Met je regio bedoel ik waar je bent opgegroeid, je bent bv alleen Amsterdammer als je er je jeugd hebt doorgebracht.
- Ja mijn regio heeft een controversiële plek die wel/niet in de regio past
- Nee mijn regio heeft dit niet
0 stemmers
De provincie Utrecht hoort bijvoorbeeld te stoppen bij Amersfoort, alles ten oosten daarvan is al Gelderland (saai). Veenendaal hoort echt niet bij Utrecht, das een woonwijk van Ede.
Ik vergeet altijd dat Bergen op Zoom bij Brabant hoort. Het voelt als zuid-Holland, maar daar ligt het helemaal niet tegenaan zie ik nu ![]()
Ik vind Brabant ook echt te breed. Je hebt Oost en West en dan wil ook nog niemand Tilburg claimen.
Ja ik vind het een verwarrend gebeuren daar met al die -drechten ook.
Gevoelsmatig ligt het in de regio Drugsproductie.
@Luzarl vind je niet dat jullie Zeeuwen alle eilanden onder Rotterdam moeten claimen? Ik vind het heel verwarrend dat Voorne en Putten Zuid-Holland zijn eigenlijk.
Edit: huuuuuh Goeree Overflakkee is ook niet Zeeuws? Wtf
Das midden.
Nee hoor, ik erger me alleen aan Tholen. Maar ik zou ook niet echt weten waar dat anders bij zou moeten, want ik vind het ook helemaal niet Brabants.
Is op Zeeuws grond! Maar hoort niet bij Zeeland. Ze worden boos als je zegt dat ze van Zeeland zijn. Ze horen met trots bij Zuid-Holland, maar weer niet bij Rotterdam. Dat is te eng. Gaan liever de brug niet over.
De gemeente waar ik werk bestaat uit elf dorpen en er is blijkbaar ooit collectief gevonden dat de mensen uit specifiek één dorp daar niet helemaal goed wijs zijn…? Haha ik weet niet waarom, maar met wie je ook praat over mensen uit dat dorp, wat ze ook gedaan hebben of wat ze ook zeiden, binnen drie zinnen zegt er iemand: “ja maarja, die is van Lutjebroek he”, en dat is dan gewoon de verklaring? Fascinerend, alsof iedereen daar zwakbegaafd is.
Ik hoor dit dus ook altijd over Katwijk in de Bollenstreek, geen idee waarom.
Heeft dat daar niet met een hogere mate van “genetisch verwantschap” (of met een lelijker woord: inteelt) te maken misschien…?
Nah Voorne-Putten is echt niet Zeeuws, qua sfeer. Goeree wel. Maar ja sommigen zijn dan idd beledigd als je dat zegt.