Stel je persoonlijke vraag #55

Och ja. đŸ«Ł Daar ken ik ook een paar van.

7 likes

Wat bedoel je hier mee? :joy:

2 likes

Misschien is dat het ja!

1 like

Interessante take voor iemand die doorlopend adhd erbij haalt

2 likes

Hahah huh wat doe jij gepikeerd opeens

12 likes

Ik vind zulke polls van @Zemraluani gewoon flauw, onaardig en stigmatiserend. En ook dat sommige mensen gewoon strugglen en zich dan op sommige momenten vastklampen aan een label, en dat dat voor adhd ineens super geaccepteerd is maar als iemand dat doet bij hoogbegaafd zijn kan het niet ofzo?

5 likes

Maar dat is toch ook logisch; als je heel intelligent bent en zonder problemen door opleidingen en werk gaat, is de kans toch heel groot dat je het label ‘hoogbegaafd’ nooit krijgt?

5 likes

Ja dat klopt, maar eventuele problemen die aanleiding geven om te testen op intelligentie hoeven toch niets te maken te hebben met “sociaal weinig ontwikkeld” zijn?

Hoeft niet, kan wel toch?

3 likes

Ja, dat kan wel? Wat is je punt?

@Shaaar en wat bedoel je daar dan mee in context van deze poll?

2 likes

Maar dit is wel een misvatting over hoogbegaafdheid. Hoogbegaafde kinderen hebben ook vaak juist problemen op school en gaan helemaal niet moeiteloos door opleidingen heen. Hoogbegaafd is niet alleen maar ‘slim zijn’ waardoor alles makkelijk gaat.

18 likes

In principe is het wel gewoon een label dat je krijgt adhv hoe goed je op een IQ test scoort; betekent idd niet dat alles per definitie makkelijk gaat en sommige mensen/kinderen lopen idd vast, misschien mede door hun intelligentie en de omgeving die daar niet op is ingesteld of misschien spelen er andere dingen, maar het kan ook prima dat je op een IQ test 130+ zou scoren en dus zou voldoen aan het label hoogbegaafd en dat alles vlekkeloos gaat (maar idd grote kans dat je dan geen iq test zou doen).

Ja en for some reason wordt dat, i.t.t. andere labels vaak als een soort superieur label/compliment gezien waarmee gepocht wordt

4 likes

Nou blijkbaar niet toch :joy: er wordt ook nogal neergekeken op mensen die het label hebben (sociaal minder ontwikkeld!)

En ken je echt mensen die er mee pochen? Of vatten mensen het op als pochen als iemand denkt zichzelf te kunnen begrijpen/uitleggen adhv het label, zoals mensen aan de lopende band doen met adhd

1 like

Volgens mij is dit helemaal geen misvatting. Er is vaak bij hele intelligente mensen geen indicatie om het te testen als ze niet vastlopen op school/werk. Daarom krijgen zij het label niet en anderen, die wel vastlopen, wel.

13 likes

Tegenwoordig wordt het uitgebreider getest dan alleen intelligentie. Hoogbegaafdheid wordt steeds vaker in de hoek van ADHD en ASS gezien blijkt uit nieuw onderzoek. De focus ligt steeds meer op alle facetten van hoogbegaafdheid, waar intelligentie er één van is.

5 likes

Sorry ik las je bericht te snel! Sommige mensen denken dat hoogbegaafd zijn automatisch betekent dat alles op school makkelijker gaat en daar erger ik me aan haha, dacht even dat je dat bedoelde. Maar ik zie nu dat dat helemaal niet zo is :joy: Ben het met je eens dat als iemand er inderdaad geen problemen door krijgt, ze waarschijnlijk niet snel getest zullen worden.

Ben zelf niet hoogbegaafd overigens, maar ben het wel eens dat adhd bijvoorbeeld veel geaccepteerder is als reden voor problemen dan hoogbegaafdheid. Want als je door dat laatste problemen hebt en dat zegt dan zien sommige mensen dat toch als opscheppen en aandacht vragen. Heel jammer.

3 likes

Dat je reactie overtrokken is

5 likes

Dit valt ook nog vies tegen hoor weet ik uit ervaring

5 likes

Geen idee of dit overal is, maar ik heb een paar weken terug een ADHD-test gedaan en toen werden er ook vragen gesteld om ASS en hoogbegaafd uit te sluiten. Had ik niet verwacht, maar zij vertelde inderdaad dat het op elkaar kon lijken met sommige aspecten.

2 likes