Stel je persoonlijke vraag #55

ja misschien overcompenseren voor hun eigen emotioneel onbeschikbare ouders ofzoiets? ik vind het iig niet gezond als je je kind niet ook zelfstandigheid en ~zelfregulatie aanleert. en grenzen :sob: dat is volgens mij ook nogal een probleem bij de ouders van nu.

4 likes

Ja ik weet van mezelf dat ik ook wel erg moet gaan opletten om niet zo’n moeder te worden hoor. Ik heb sinds dag 1 al zin om elk kind dat in de zandbak een schepje van mijn kind afpakt een dreun te geven. En als mijn kind huilt bij het naar school afzetten huil ik op de fiets naar huis ook :joy:. Maar je helpt je kind er toch uiteindelijk niet mee om alles maar op te lossen. En zeker nu met die telefoons waarmee je 24/7 met je tienerkinderen in contact kan staan is de drempel zooooo laag om te vragen om ongemak weg te nemen. Uiteindelijk hebben ze meer aan een helapika schat nog maar twee nachtjes dan aan mama die met gierende banden komt voorrijden.

4 likes

Ik ben op m’n zestiende ook alleen met een vriendin naar Lowlands geweest en achteraf denk ik uhhh dat dit mocht van m’n ouders? Ik was een naĆÆef kind dat nog niks van de wereld wist, kom ook uit een klein dorp en wist echt amper van het bestaan van drugs af. Er had van alles kunnen gebeuren, twee jaar later stond ik al veel sterker in mijn schoenen.

Als ik echt in de buurt woon zou ik ze best op willen halen, maar Lowlands vind ik al te ver rijden. Om even af te tasten hoe je zo’n festival vindt, vind ik het echt niet heel raar om het zo te doen. Daarna kan je nog altijd blijven kamperen. Of niet, lekker boeiend.

Ik ben ook een paar keer naar Dour geweest (10+ jaar geleden) maar achteraf vraag ik me af waarom haha. EƩn keer dat je bijna zwom in de modder, echt alles zat onder. Ik heb ook mijn fair share van gore festivals gehad maar ik vind het niet iets om mee te flexen. Als mensen nu ervoor kiezen om alleen te gaan glampen: prima joh. Lowlands was vijf jaar voordat ik ging waarschijnlijk ook weer heel anders, toen had je in 2006 waarschijnlijk ook mensen die gingen zeiken dat het vroeger beter was.

3 likes

Ben je wel eens naar een festival geweest?

• Ja
  • Nee
  • Nog niet, wel van plan

0 stemmers

3 likes

Zag die beelden van die gesprongen riolering met tenten en mensen en al in de kak staan halverwege de schenen. Plus die drol in de douche, dus er is nog genoeg vercracking voor de liefhebbers :pray:

14 likes

Ik vind dit online heel zichtbaar maar op 't festival vind ik het niet meer/duidelijker dan het vroeger was.
Toen ik als kind naar een festival ging kon je ook bij allemaal stands gratis spullen ophalen. Was in BelgiĆ« en er was ook een iedere 10e deelnemer prijs en dan vulde ik honderden briefjes in met al onze persoonsgegevens om rugzakken (ethias), strandtentjes (de standaard) en krantenabonnementen (ook de standaard) te winnen. Ook kreeg je bij zoveel biertjes een T-shirt waarop stond ā€œmijn thuis is waar mijn stella (biermerk) staatā€. Van Proximus (telefoonprovider) kreeg je iets van powerbanks ofzo.
Tegenwoordig zijn die gratis spullen die ze weggeven echt veeel minder geworden. Vorig jaar op Lowlands kon je met zo’n grijpmachine ballen grijpen en dan prijzen winnen zoals een maand lang gratis streamen, of gratis festivaltickets voor 2026 (die won onze buurman op de camping). Maar omdat het dus zo weinig give away was stond daar ook een mega rij.
Veel festivals werden altijd al gesponsord.

3 likes

Ik ben van 1999-2010 op een jaar na elk jaar op Lowlands geweest, en het was echt niet anders ā€˜in die goede oude tijd’ hoor :joy:

En ik ben blijkbaar een watje, want heb altijd elke dag gedoucht, op welk festival dan ook, behalve mijn eerste keer Sziget, daar alleen een paar keer bij het zwembad (dat toen nog voor iedereen was en niet alleen voor de mensen die extra betaalden voor de VIP camping) en tijdens een dag badhuis

Ik kon (en kan :smiling_face_with_three_hearts:) ook altijd bij mijn ouders terecht met alles en op ze terugvallen, maar het kwam echt niet in mijn zestienjarige brein op om mijn ouders mij elke dag te laten brengen en halen op een festival :joy: Denk dat die me ook knalhard uitgelachen zouden hebben (ze zouden me uiteraard meteen op zijn komen halen als er een goede reden voor was geweest, maar slapen in een echt bed zouden ze echt no way als goede reden heben gezien - en terecht).

O ja, mijn herinnering aan Dour is dat het keihard regende en ik in het donker was uitgegleden in de modder en in een frietje met mayo terecht was gekomen (wel de beste mayo daar trouwens!). Ik wilde me natuurlijk wassen en een nieuwe broek aantrekken, maar dat lukte gewoon nergens en ik kon de camping niet vinden, dus heb echt lang in de zooi rondgelopen. Verder was het een hele coole festivalervaring wel.

1 like

Heel herkenbaar wat je schrijft dat niet alles leuk is, ook niet op vakantie of op een festival.
Ik had het erover met mijn vriend dat we dit jaar niet naar LL gingen en of hij het gemist had. En hij gaf ook al aan dat er vaak ook wel zo’n moment in zit dat je je ontheemd en eenzaam voelt en ff een dip hebt op een festival.

Ik ben niet zo van vroeger was alles beter, maar denk wel dat misschien onder invloed van Social media of pamperende ouders alles maakbaar en leuk moet zijn.
Misschien waren dat soort types er toen ik puber was ook wel, maar die gingen dan niet naar Lowlands, want er was geen glamping en geen luxe ontbijt. Dus die wilden al per definitie niet want gore alto’s en kamperen.

In algemene zin denk ik wel dat het erbij hoort op een meerdaagsfestival dat je niet fantastisch slaapt, wc’s soms vies zijn en je moet wachten om te douchen. Ander kun je misschien beter naar een concert gaan.

2 likes

Ik doelde op Dour! De andere festivals waar ik heen ging waren overdag de meeste mensen gewoon dronken, en dan savonds vast wel aan de drugs. Maar hier lag echt iedereen de hele dag te spacen op het pad naar het festivalterrein. Het was ook een ding om dan lsd te doen in de bergen erachter.
Toen ik ging was het ook extreem heet. @Plum hier dus het tegenovergestelde! Ik weet ook nog goed dat je voor 10 euro pizza kon kopen maar dat was gewoon een diepvriespizza.
Oh en m’n eerste x pinkpop was 2008 en toen was het ook superwarm en toen was het uniek dat je dan op 1 punt gratis water kon tappen. Ik ben echt blij dat daar ondertussen gewoon regels over zijn op festivals.

Nog een edit: ik kan trouwens ook om alles bij m’n ouders terecht maar ook naar een festival toebrengen begonnen ze niet zomaar aan en als ik dat vroeg gingen ze ook eerst met me doornemen of er geen andere manieren waren om er te komen. En dat was altijd wel zo want er is gewoon ov en pendelbussen. Zelfs toen ik op zondagavond vanaf pinkpop naar huis ging heeft mijn moeder ons halverwege opgehaald ipv in Limburg. Scheelt toch weer 2/3 uur rijden voor haar.

Je bent op werk maar hebt (bijv. door de vakantieperiode of omdat je eerder heel hard hebt gewerkt) echt niks te doen. Wat doe je?

• Ik ga naar huis (en stop met werken)
  • Ik ga thuis ā€˜werken’
  • Ik vraag collega’s of ik dingen voor ze kan doen
  • Ik blijf op werk en zit mijn tijd uit (bijv. met online shoppen)
  • Anders

0 stemmers

1 like

Oh, helemaal verkeerd gelezen, sorry!

2 likes

Afgelopen 2 weken ben ik gewoon eerder weggegaan, omdat er niemand anders aanwezig was en ik verder niks kon doen. Normaal gesproken kan ik wel wat verzinnen.

3 likes

Ik twijfelde ook of ik ā€œniet fijnā€ of ā€œniet veiligā€ moest schrijven, want tuurlijk is er veel niet fijn en zal ik niet op gierende banden komen aanrijden als ze pijn heeft aan haar dikke teen. Maar ik wil wel dat de boodschap is dat ze me altijd kan bellen als ze niet de mogelijkheid heeft zelf thuis te komen of zich niet veilig voelt, zonder gepreek of geruzie of wat dan ook.

1 like

Over het je kind overal heen brengen met de auto: ik weet niet of dat altijd een teken is van afhankelijkheid of helikopterouders hoor, zeker in minder stedelijke gebieden ontkom je er soms niet aan. Ik moest 13 km naar school fietsen en was de enige van mijn vriendengroep uit mijn woonplaats, dus als ik iets had dat niet toevallig op de route was was het veel te ver om ā€˜s nachts nog terug van te fietsen. Als ik dan niet ergens kon blijven slapen moest ik wel heel en weer gebracht worden :’) hierdoor was ik ook relatief braaf met niet voor mijn 18e drinken, want ik was als de dood dat mijn ouders me aangeschoten zouden zien. Ik vond dit zeker niet ideaal, maar ik was niet de enige en het was ook niet gĆŖnant.

Ik ging wel vanaf mijn 16e naar Paaspop want dat was in de buurt, dan bleef ik slapen bij een vriendin, leende ik daar een fiets en gingen we iedere avond op en neer. Maar dat voelde altijd minder serieus dan de ā€˜echte’ meerdaagse festivals, en was daarom ook een stuk minder ruig en goor en ongemakkelijk. Denk dat er wel andere tieners waren die gebracht werden though, maar ik denk dat dat ook ligt aan het feit dat Paaspop ook echt als iets lokaals voelde

3 likes

Ik zat net idd ook al te denken dat het mss ook een beetje een stad vs niet-stad ding is. Volgens mij zijn @issa en @Chuckie en ik in een stad opgegroeid en ik denk dat wij op ons 16e ook al ruimschoots zelf uitgingen :grimacing: en gewend waren zelf te gaan en te staan waar we wilden/zelf thuis te komen, incl in onverstandige situaties. Dan ga je niet ineens je mama vragen om je op te halen omdat je moe bent. Ik denk dat bijv ook veel ouders van mijn vrienden niet eens een auto hadden want wat moet je ermee in de stad. Op dit specifieke vlak word je dan wel iets eerder zelfstandig.

Overigens mocht ik altijd bellen en kwam mijn moeder me halen, no questions asked. Nog steeds denk ik :joy:

4 likes

Ja ik denk dat dat het echt is hoor! En misschien ook een dingetje van de oudste en een meisje zijn, dan zijn je ouders wellicht soms nog wat voorzichtiger dan daarna.

Het grappige is dat ik dus ook dicht bij een stad woonde (denk 20 minuutjes fietsen naar het centrum) en mijn broertje en zusje op een school zaten die daar veel meer op georiƫnteerd was. Die gingen wƩl altijd uit in de stad en hadden precies wat jij omschrijft, die gingen zelf uit en maakten af en toe wat dubieuze dingen mee, maar losten het liever zelf op dan dat ze mijn ouders gingen bellen. Uiteindelijk ben ik ook op mijn 18e meteen op kamers gegaan omdat ik HEEL erg behoefte had aan autonomie op dat vlak. (ik heb nu nog steeds geen rijbewijs though want geen noodzaak dus in die zin ben ik toch weer wat minder zelfstandig lol)

2 likes

Not sure - ik kom van het platteland, maar stond op mijn zestiende met vage bekenden op Dynamo waarover het vriendje dat ik daar opdeed zei ā€œAls ooit in Nederland de pest uitbreekt, begint ie op Dynamoā€.

Mijn ouders hadden deels denk ik het idee dat ik (en later ook mijn zusje) verantwoordelijk genoeg waren maar deels was dit ook echt wel naĆÆviteit. Het is allemaal goed gegaan en het ergste wat ik meegemaakt heb was te veel geld uitgeven aan gothic sieraden zodat ik haast geen eten meer kon kopen. Achteraf was dit misschien toch wel een tikje riskant, ik heb daar echt veel in m’n eentje rondgelopen, maar anderzijds: niemand heeft me ook maar nageroepen of betast of wat dan ook. Het enige echt vervelende wat ik op een festival meegemaakt heb (doorgesnoven man die dacht dat ik zijn spullen gejat had) was op Lowlands en dat vond ik destijds (2004) een overdreven luxefestival :joy: Mijn idee van festivals is daar ook een beetje blijven hangen (het is afzien en goor) en daarom heb ik er nu geen zin meer in maar als ik het zo lees is het prima te doen nu

3 likes

Ik vond deze reel over de verandering van festivalgangers best grappig.

Vanaf mijn 17e mocht ik met vrienden naar Lowlands. Jaar daarvoor mocht ik wel een dagje naar Pinkpop (mijn tante woont daar om de hoek en ging zelf ook, dus kon daar blijven slapen).

Toen ik 17 a 18 was ging in met vriendinnen aan de Belgische kust kamperen. We werden toen op een avond voor een nachtje van de camping geschopt omdat we nog te laat voor de tent zaten te kletsen. We waren echt brave meisjes maar die Belgische campingbaas had blijkbaar een zero-tollerance beleid.

Het is toen geen moment in ons opgekomen om onze ouders te bellen. Gewoon een nachtje doorgehaald in het centrum/op het strand en na zonsopgang mochten we -na een schuldbewuste blik- weer de camping weer op.

10 likes

tijdens mijn tweede festival (solar, ik was toen 15) ben ik opgehaald door mijn ouders op de tweede dag omdat de groep waarmee ik was (ik was met 3 vriendinnen + de vriendengroep van de neef van een van die vriendinnen, die allemaal een stuk ouder waren) allemaal aan de drugs zaten

ik was daar zo van geschrokken, was daar zelf helemaal nog niet mee bezig en het voelde voor mij heel onveilig. heel blij dat mijn ouders me toen zijn komen halen! heb toen tegen die groep gezegd dat ik ziek was.

de rest van de festivals (vanaf toen ook iig elk jaar lowlands) wel gewoon gekampeerd en daar gebleven. toen ik wat ouder was en glampings kon betalen ook vaak op de glamping gestaan, want dat is ook gewoon superchill als je dat geld kan missen.

dus ik snap wel wat je zegt, van kamperen op een festivalcamping leer je veel van en had dat nooit willen missen, maar ik zou mijn toekomstige kind ook Ɣltijd komen halen als er iets is.

6 likes