Ik heb heel veel zelfverdedigingslessen (meer dan 100+) gehad voor mijn vorige werk en hier kwamen altijd van die mega moeilijke technieken uit die je nooit onthoudt in een stressvolle situatie lijkt mij, je neemt vast iets mee maar al die grepen e.d. die je aangeleerd krijgt; neh.
De beste techniek die ik heb geleerd was in een cursus waarvoor ik me zelf heb opgegeven toen ik als zelfstandige ging werken. Dat is dat je het sterkste bent met je handpalmen open. Spreid je vingers zo ver je kunt en sta stevig met beide benen op de grond met een afstand van ongeveer 30 cm. Hierdoor ben je mega sterk; ik moest oefenen met een kickbokser van 2 bij 2 en ik kon hem met gemak aan. Heel gek hoe dat werkte, voelde me echt een soort van supervrouw met speciale krachten.
Het spreiden van je vingers zet iets in je hersenen aan je werk, het is een natuurlijk iets. Als je bijvoorbeeld auto rijdt en je hebt je tas op de stoel staan maar je moet plotseling remmen dan steek je je arm gestrekt uit maar doe je ook automatisch met je vingers gespreid. Zij lieten ook een voorbeeld zien van een vader die op een tribune zat bij een honkbalwedstrijd. De bal kwam op zijn kind af en hij strekte als reflex zijn arm uit met zijn vingers gespreid.
Dit was de cursus die ik heb gedaan
Fysieke weerbaarheidstraining - Flinch Academy
Deze kan ik echt iedereen aanraden. Het geeft mij in ieder geval heel veel zelfvertrouwen. Juist omdat je niks moeilijks hoeft te onthouden maar alleen maar je vingers te spreiden.