Stel je persoonlijke vraag #55

Ik heb er zelf geen last van, maar in mijn omgeving had iemand eenzelfde omschrijving. Hier bleek het lipodeem te zijn.

Ugh ik wou dat ik dit kon, ik mĂłet echt altijd alle specs vergelijken voordat ik een keuze kan maken. En het is nieteens dat ik dat leuk vind om te doen :smiling_face_with_tear:

1 like

In welke periode zou jij willen opgroeien als je mocht kiezen? Je hoeft niet je kindertijd over te doen maar je begint gewoon met geboren worden aan het begin van die periode.
Edit: je maakt dus wel je kindertijd vanaf geboorte mee maar zonder kennis van nu.

• Eerder dan 1980
  • 1980-1989
  • 1990-1999
  • 2000-2009
  • 2009-2019
  • 2020 tot en met nu

0 stemmers

3 likes

Als ik m’n kindertijd niet over ga doen laat me dan maar gewoon in de 90s zoals nu. Hoef niet nu al ouder te zijn dan in de dertig en later geboren zijn dan de 90s lijkt me ook niet per se beter. Of begrijp ik de vraag dan verkeerd?

1 like

Niet per se verkeerd maar ik bedoelde meer of je in de tijd met social media bijvoorbeeld op zou willen groeien of juist zo min mogelijk digitale dingen en dat op alle gebieden. Kleding, dieetcultuur, onderwijs, politiek, milieu. (Ja dat escaleerde snel qua onderwerpen haha)

Met kindertijd niet over doen bedoel ik dat bijvoorbeeld de mensen die gepest zijn niet stemmen op iets omdat ze dat niet opnieuw willen beleven. Maar ik bedenk me nu dat ik dat verkeerd verwoord heb :joy: ik bedoel dus juist in welke tijdsperiode zou je op willen groeien als kind

2 likes

Als iemand iets objectief lelijks/vies heeft gemaakt onder het mom van hobby, geef jij dan complimenten? Of moedig je het aan?

• Ja, dat vind ik aardig
  • Ja, ik probeer altijd iedereens hobby’s te stimuleren
  • Ja, maar ik geef ook (opbouwende kritiek)
  • Nee, ik geef kritiek
  • Nee, ik zeg gewoon niks (inhoudelijks)

0 stemmers

Ik vind het zo raar en haast belerend als mensen out of their way gaan om ‘aardig’ te doen als iets duidelijk mislukt is haha

1 like

Bak- en nageltopic. :star_struck:

15 likes

Wat me fijn lijkt aan later opgroeien is dat latere ouders ook veel meer hebben kunnen leren over emoties en zichzelf en meer toegang hebben tot online bronnen van hulp. Vergeleken met wat mijn ouders hadden. Dat was namelijk niks en nul zelfreflectie en nul input of mogelijkheid van input van buiten hun bubbel. Dus statistisch gezien heb je, in mijn wellicht naieve wereldbeeld, als je later geboren wordt grotere kans op emotioneel iets beter ontwikkelde ouders.

Opgroeien met social media lijkt me dan wel weer extreem kut en zou ook weer niet die jaren zonder hebben willen missen. Maar denk dat onderaan de streep beter ontwikkelde ouders die steunend kunnen zijn en liefdevol en een veilige haven kunnen bieden echt veel waardevoller is dan in afwezigheid van de uitdagingen van nu opgroeien. Als ik het even zo mag simplificeren

3 likes

Nah de beste hobbies zijn die je kan doen zonder dat er van jezelf (of van anderen) iets moet ‘lukken’.

4 likes

Omdat ik het zelf niet mooi vind hoeft het toch niet per se mislukt te zijn?

2 likes

Dingen kunnen toch objectief mislukt zijn. Ik doe al zes jaar aan pottenbakken en de eerste kopjes waren gewoon lomp en zwaar en dat zeiden mensen ook gewoon.

9 likes

Ja @whosthatgirl er zijn echt wel dingen objectief mislukt, het gaat hier niet om dingen die je smaak niet zijn

Ik ben van mening dat het beter is om kritiek te leveren, maar ik breng het wel op een positieve manier. Verbeteren doe je namelijk het beste als je weet wat er fout gaat

2 likes

Ik zou wel eerst polsen of iemand zit te wachten of feedback. Ik heb daar persoonlijk niet altijd behoefte aan en vind het vervelend als mensen dat doen. Ik hoef ook geen compliment. Ik zeg meestal gewoon iets over het proces.
“Wat leuk dat je dat gemaakt hebt”
“Wat leuk dat je een baby hebt” etc.

17 likes

Daar ben ik het wel mee eens ja, maar ik kan ook niet goed liegen en zal dan niet zeggen dat ik het prachtig vind oid. Als iemand geen feedback wil zal ik het ook meer hebben over het proces inderdaad

2 likes

Maar wat als de baby objectief mislukt is?

13 likes

Ik zou over het algemeen denk ik wel “aanmoedigen” maar niet door te zeggen dat het wĂ©l heel mooi of goed gelukt is. Meer zo van, “goed bezig, wat leuk dat je dit doet”, of iets dergelijks. En als iemand zelf vindt/zegt dat het mislukt is zoiets als “oefening baart kunst!” (lol dat zou ik niet het zeggen, maar iets met die strekking) of dat het belangrijk is dat het leuk is om te doen en niet het resultaat.

Als ik zelf iets heb gemaakt of gedaan dat echt mislukt is vind ik het ook helemaal niet aanmoedigend als iemand zegt dat 'ie het heel mooi vindt :joy: dan voel ik mij echt in de maling genomen.

4 likes

Nou inderdaad alsof je een klein kind bent dat anders in huilen uitbarst ofzo

8 likes

Je en ook liever erkenning krijgen over dat ik bijvoorbeeld baal of moet lachen om de mislukking, dan gegaslight worden :joy:

4 likes

Haha ja idd. Toen ik weer leerde borduren ging mn vriend me echt zo overdreven aanmoedigen en hoe knap hij het wel niet vond!! Wow! Wel schattig natuurlijk maar ik dacht ook, dit meent ie niet echt volgens mij :joy:

5 likes