Het gaat er volgens mij om dat je niet meer dan een glas per dag drinkt, en dan is elke dag een glas minder schadelijk dan een of twee keer per week 4 glazen ofzo. Idk @Krabsalade jij bent carnavallende Limbo en huisarts, jij zal de expert zijn
Ja dat dacht ik dus ook, ook omdat ze in de basis zeggen dat je niet moet drinken. Maar ik geloof echt niet dat 83% van de mensen hier dat doet? Of ik ben ineens ontmaskerd als mega alcoholist.
doe jij eerder aan
- binge drinken
- gewoon regelmatig drinken maar nooit echt te of heel veel
- regelmatig en bingedrinken
- alleen bij gelegenheden en niet veel
- helemaal niet
0 stemmers
heb jij het gevoel dat je controle hebt over je alcoholgebruik wanneer je wat drinkt?
- ja
- eerder wel dan niet
- eerder niet dan wel
- nee
0 stemmers
De groep, welke groep?
Ja dit is het volgens mij hoor. Anders zou iemand die dus iedere dag drinkt een matige drinker zijn en dat klopt toch niet?
Ik lees het als dat je in principe niet drinkt en als je drinkt dan maximaal 1 glas.
Oh oeps ik las het absoluut als 7 bier op de zaterdag maar de rest van de week niet = max 1 glas per dag.
Heh? Ik snap er niks meer van
Oh wacht laat maar ik snap al wat je bedoelt. Maar dit lijkt me niet, dan hadden ze het toch wel anders geformuleerd? Erg vaag allemaal
Ja zo lees ik het ook. Ik vind het wel verwarrend.
Ik drink bijvoorbeeld graag een blikje tripel of zo’n mini flesje wijn. Dat is gezien het alcoholpercentage zo’n 2 a 3 standaardglazen. Ik doe dit een paar keer per maand en ik val dan niet onder de genoemde groep matige drinkers…
De richtlijn van de Gezondheidsraad is: drink niet, of niet meer dan één standaardglas per dag .
Maar het verschil tussen niet drinken of élke dag een glas vind ik nogal groot. En is dat dan beter dan bijvoorbeeld 2 keer per maand 3 glazen?
Nou ja, sowieso hoe minder hoe beter natuurlijk
Oke dus als je 5 dagen in de week drinkt, dan voldoe je aan de richtlijn? Lijkt me niet, maar dat is nu wel hoe het er staat haha. Tenzij je het woordje ‘gemiddeld’ toevoegt.
Zodra je drinkt ben je een matige drinker is wat ik eruit haal. En daar bestaan wat types in (zwaar/overmatig/binge) trimbos site of jellinek geeft ook wel informatie
De groep volwassenen die niet of matig drinkt natuurlijk
Nee dat klopt, dus?
Ik denk zoals de meeste mensen drink ik niet elke dag een glas. Ik drink (uitzonderingen als vakantie daar gelaten) max. 2 dagen in de week en dan meestal 2-3 glazen. In uitzonderlijke gevallen wel meer (5-6 glazen). Vind mezelf daarmee niet echt een matige drinker maar ook geen zware drinker eigenlijk. Misschien een standaarddrinker?
Dat is gemiddeld 1 glas per dag, niet maximaal, toch?
Ben ik in gesprek met mijn autistische collega of lijkt het maar zo
Jazeker, maar ik zie even niet in wat dit in hemelsnaam met heel dit gesprek te maken heeft Ik vroeg toch, net zoals de persoon boven me, om opheldering over dingen in het artikel, waarom word ik dan zo aangesproken
Dit bedoelen ze inderdaad. Binge drinken (daar is volgens de Gezondheidsraad sprake van bij >4 glazen bij één gelegenheid) is ongezonder dan die alcohol verspreiden over meerdere dagen, omdat de piekconcentratie alcohol in het bloed bij binge drinking hoger ligt.
Ik ben een week per jaar een enorme binge-drinker in elk geval. Alaaf.
Maar even serieus: ik vind het ook altijd een beetje ingewikkeld. Gevoelsmatig vind ik van die pensionado’s die van 17-23 uur vrijwel dagelijks het leven vieren met een fles wijn problematischer dan jonge mensen die een paar avonden per week 10 bier en/of shotjes naar binnen gooien tijdens het uitgaan.