Stel je persoonlijke vraag #55

Bij mij is het juist toegenomen nu ik een kind heb. Ik ging eerder bijna altijd bij vrienden eten of inderdaad borrelen in de horeca. Hooguit 3x per jaar bij mij thuis. Nu ik een kind heb dat op bed ligt, eten vrienden juist weer veel vaker hier.

Maar het is, zoals anderen ook zeiden, wel veel minder vaak dan in mijn studententijd. Toen at ik 4x per week met vrienden. Jammer dat als je eenmaal start met werken er veel minder energie is voor sociale dingen.

3 likes

Dat zit ook echt in de Amerikaanse cultuur toch, zo vaak uit eten. Is het daar betaalbaarder? Want meerdere keren per week 40/50 € aftikken voor mijn avond eten zou toch wel snel te gortig worden.

4 likes

Natuurlijk kan ik me dat voorstellen, ik had alleen niet verwacht dat de overgrote meerderheid (60%) slechts een paar keer per jaar vrienden te eten heeft en dat ik met wekelijks bij zo’n kleine minderheid zou horen. Ik had eigenlijk verwacht dat het grootste deel maandelijks zou stemmen en ook wat meer mensen dan 8% wekelijks.

Ik ben wat dat betreft ook wel een beetje in mijn studententijd vibe blijven hangen want eet dus ook regelmatig doordeweeks met vrienden. Scheelt wel dat de meeste vrienden nog steeds in dezelfde stad wonen en de meesten ook nog geen kinderen hebben, kan me voorstellen dat als je vrienden meer verspreid wonen of je kinderen hebt dat dat er een beetje af gaat. Maar ook als mijn vriend en ik bijv. afspreken in het weekend met een bevriend stel is het eigenlijk altijd dat we bij elkaar gaan eten en dat zie ik niet snel minder worden als men verhuisd of kinderen krijgt.

Dus ik was gewoon benieuwd waar het hem dan in zit; zien de meeste mensen minder dan 2x per maand vrienden, of zie je wel vaker vrienden maar doe je dan andere dingen dan eten of eet je juist wel vaak samen en zit je dan altijd in de horeca.

TLDR: Het is niet zo dat ik me niet kan voorstellen dat andermans leven niet het mijne is, ik had alleen verwacht dat er iets meer mensen zouden zijn die wekelijks vrienden te eten krijgen. Vaak komt ‘het forum’ wel aardig overeen met mijn eigen omgeving maar op dit punt dus niet.

Ik vind eten met vrienden thuis heel gezellig, alleen sinds we kinderen hebben niet meer zo praktisch. We eten vaak al rond 17:15, en kinderen gaan om 19 uur naar bed en moeten daarvoor douchen etc. Dus of we spreken met vrienden om half 8 af en eten dan alleen samen met hun als kids op bed liggen. Of we eten allemaal samen heel erg vroeg, en dan moeten onze vrienden zichzelf even vermaken tot 19 uur wanneer wij de kinderen op bed liggen.

Toen we nog geen kinderen hadden en nog in onze studentenstad woonden aten we meerdere keren per week met vrienden. Maar tijden veranderen en iedereen woont nu meer verspreid. Vind het nu juist fijner om buiten de deur af te spreken.

Dit topic leent zich er natuurlijk perfect voor om dit gewoon ook even te pollen:

Hoe vaak spreek doe je iets met vrienden?

• Meermaals per week
  • Wekelijks
  • Iedere twee weken
  • Maandelijks
  • Iedere twee maanden
  • Minder dan eens in de twee maanden

0 stemmers

Als ik iets met vrienden doe is dat meestal:

• Bij iemand thuis eten (ontbijt/lunch/avondeten)
  • Bij iemand thuis wat drinken (koffie of borrelen)
  • In de horeca eten (ontbijt/lunch/avondeten)
  • In de horeca wat drinken (koffie of borrelen)
  • Sporten
  • Iets thuis waarbij eten of drinken niet centraal staat (bijv. spelletjesavond)
  • Een kleinere activiteit buiten de deur (shoppen, wandelen, bowlen, escaperoom etc.)
  • /Een grotere activiteit buiten de deur (dagje sauna, pretpark, festival etc.)

0 stemmers

En ja onderscheid tussen activiteit buiten de deur is een beetje arbitrair natuurlijk maar kleine activiteit bedoel ik meer iets waarmee je twee uurtjes onder de pannen bent en grotere activiteit is in mijn ogen iets waar je echt een dagje uit voor gaat. Dus als jij met een vriendin gaat wandelen en dat is een uurtje rondlopen in het park om de hoek dan is het een kleine activiteit maar als je in de auto stapt om in een natuurgebied aan de andere kant van het land een wandeling van 25 km te maken dan vind ik dat een grotere activiteit.

2 likes

En vergeet ook niet dat er denk ik zat mensen zijn die gewoonweg niet zoveel vrienden hebben dat er genoeg mensen zijn om 2-4 keer per week mee te kunnen eten.
Plus, als je zelf graag 2-4 keer per week met vrienden zou willen eten moeten je vrienden dat ook nog maar willen en kunnen.

10 likes

Ik heb precies deze situatie behalve dan dat we bijna nooit stelletje-stelletje afspreken (mijn hel op aard), maar tussen werk, sport en familie blijven er gewoon niet zoveel avonden over. En in die avonden die er wel zijn, zijn er talloze huizen (en mijne is minst favoriet), restaurants om in af te spreken. Doe ook veel vaker andere dingen dan eten met vrienden (sporten, wandelen, koffie’tje, elkaar helpen, mee naar werkdingen).

Ja het wordt nu heel erg gefocust alsof ik verbaasd ben dat niet iedereen meermaals per week met vrienden eet. Dat was niet wat ik bedoelde. Ik was meer verbaasd dat de meeste mensen dit hooguit een paar keer per jaar lijken te doen.

Ik snap heel goed dat lang niet iedereen tijd en zin en genoeg vrienden heeft om meermaals per week met vrienden af te spreken (nog los van of ze dan thuis bij je komen eten).

3 likes

Ik link bij vrienden thuis eten ook heel erg aan mijn studententijd toen we met een groepje vriendinnen eigenlijk heel erg ‘volwassen’ probeerde te spelen en iedereen een ander gerecht meenam. Ik zat laatst weer in zo’n situatie, niet met vrienden, waardoor het ook heel gek bleef voelen. Eindigen heus wel eens na een dagje thuis bij iemand waar we eten bestellen, maar heb juist het idee dat iedereen al zo in het ritme van elke dag zit dat het juist fijn is om buiten de deur te zijn. (Los van dat ze op 1 hand te tellen zijn en allemaal op 1 uur rijden wonen)

2 likes

Wij spreken gewoon weinig af met stellen. Ik heb mijn eigen vriendinnen waarmee ik leuke dingen doe, mijn man is wat minder sociaal en is veel bezig met hardlopen en fietsen. Maar echt met een ander stel afspreken die dan komen eten, gebeurt niet vaak. Lijkt me op zich gezellig hoor om dat wel te hebben maar die sociale kring hebben we helaas niet zo.

2 likes

Ik at ook iedere week, soms wel meerdere keren in de week met vrienden. Van mij had het niet hoeven veranderen, maar praktisch iedereen is buiten de stad verhuisd en heeft een man met kinderen (behalve ik). Nu afgelopen jaar misschien nog max 2 keer :woman_shrugging: niet echt een succes met gillende kinderen, het avondritueel met douchen en boekjes lezen tussendoor en niet bepaald sociale parters. Ik ga liever uit eten voor wat quality time. Bij mij zou nog kunnen maar op een gegeven moment is dat de nieuwe standaard. Vind het ook fijn om de momenten dat je elkaar nog wel ziet wat meer bijzonder te maken.

3 likes

Mijn vrienden wonen ook bijna allemaal ver van mij vandaan, maar daarom hoort eten er ook wel bij. Komen vaak gewoon een dag naar de anders stad/dorp, doen we soms een activiteit of thuis gewoon bordspellen spelen. En dan is de norm om voor de ander te koken.

Dus ik mag bij mijn vrienden lui op de bank ploffen terwijl er voor me gekookt wordt en zij bij mij andersom. Soms ook uit eten of bestellen hoor, maar ik vind voor vrienden koken heel leuk! Ik associeer dat ook niet echt met studenten. Juist met je echt thuis voelen bij iemand.

4 likes

Ik heb ‘wekelijks’ ingevuld, alleen is het bij mij wel altijd dezelfde vriendin haha, mijn beste vriendin en ik zien elkaar meermaals per week dus met haar eet ik meestal wel 1 a 2 keer per week samen. Maar met andere vrienden echt veel minder vaak, minder dan maandelijks.

4 likes

Ik vind het megagezellig en fijn om mee te eten of vrienden komen mee eten. Gewoon binnen druppelen tijdens het koken, aanschuiven en kletsen en na 1,5 uur weer naar huis.

9 likes

Als ik vrienden doordeweeks wil zien “moet” het wel tijdens het eten, ik ben om 20 uur klaar met werken en soms is het wel leuk om eerst even aperitivo te halen, maar meestal ben ik gewoon klaar om naar huis te gaan. Ik vind het eigenlijk alleen maar leuk en ergens ook wel een belangrijk deel van mijn vriendschappen om de dagelijkse dingen met elkaar te blijven delen, ik ben ook blij dat mijn vriend er hetzelfde tegenaan kijkt en niet het gevoel heeft zich uit te moeten sloven/dat het iets formeels is als iemand komt eten.

Oeps verkeerd bericht gequotet haha

4 likes

Vind ik ook! Eten moet je toch, is samen veel gezelliger en kan je ook even bijpraten.

4 likes

Ben jij tevreden met je sociale leven?

• Ja
  • Eerder wel dan niet
  • Eerder niet dan wel
  • Nee

0 stemmers

Heel recent realiseerde ik mij dat ik twee vrienden heb waarbij ik er Ă©cht altijd naar uitkijk om ze te zien en dat ik daar ook echt van oplaad, dat zijn mensen die ik ken van m’n studie die dezelfde (intellectuele) interesses hebben en waarmee ik heel leuke, intieme gesprekken heb. Ik zie hen nu niet super vaak, denk gemiddeld 1x per maand, vooral omdat zij heel druk zijn. Ik woonde bij een van hen om te hoek en toen zag ik hem veel vaker, even koffie drinken, ijsje halen of een wandeling maken - maar ben nu verder weg verhuisd dus we moeten echt afspreken en dat is minder vaak. Vind dat echt een gigantisch gemis!!

Verder heb ik nog 1 losse vriend die ik graag zie en inmiddels al 12 jaar ken, waar ik mij heel ontspannen bij voel en waar ik ook altijd naar uitkijk, luchtig en gezellig altijd met hem.

Maar verder heb ik eigenlijk wel veel vrienden, in vriendengroepen vooral, de meesten daarvan al 20 jaar m’n vrienden, die ik heel graag mag en die ik graag zie en waar ik het ook leuk mee heb, maar waarbij ik regelmatig ook tegen een afspraak op kan zien, ik denk vooral omdat zo’n groepsverband mij inmiddels minder ligt? Het is dan altijd zo veel en luid en door elkaar heen :joy: kost mij vooral energie, los van dat ik het leuk vind hen te zien. Maar van deze laatste groep zijn de meeste “afspraken” :sweat_smile:

Dusja ik wil eigenlijk actief werken aan kijken hoe ik meer sociaal contact/mensen in m’n leven kan hebben zoals de eerste twee. Vandaar eerder niet dan wel :woman_shrugging:

3 likes

Snurk jij?

• Ja
  • Hmm af en toe, misschien als ik verkouden ben oid
  • Nee
  • Ik weet het niet

0 stemmers

Echt jaren geleden heb ik een huisgenoot ermee naar de huisarts gestuurd. Hij moest zelfs geopereerd worden maar thank god dat dat kon.

3 likes

Volgens mij heb ik dit wel eerder gevraagd maar stel je komt nu iemand tegen, en je bent zo verliefd op elkaar maar diegene snurkt echt ENORM. Zo erg, dat dat je nachtrust altijd verstoord. Zou je er dan nog mee doorgaan?

• Ja hoor
  • Ik weet het niet
  • Hmm dan leg ik diegene wel in een andere kamer of op de bank
  • Anders?

0 stemmers

2 likes