Stel je persoonlijke vraag #56

Dus je zou het wel aanvragen

5 likes

misbruik van toeslagen die gewoon wettelijk bepaald zijn??? wat is er mis met mensen

en de mensen die klagen over dat ‘misbruik’ kunnen zelf zeker 5 meijer of meer per maand sparen naast honderden euro’s vrije bestedingsruimte na vaste lasten.

sorry je bent echt niet goed als je iemand af gaat praten van toeslagen ‘omdat je het niet echt nodig hebt’ terwijl iemand blijkbaar ook niet echt kan sparen. denk dat dat soort mensen voor het gemak ook vergeten dat spaargeld ook niet eens alleen belangrijk is om een keer op vakantie te gaan maar ook als je ziek wordt of er is iets met je tanden of je fiets of je huishoudelijke apparatuur gaat stuk of je moet verhuizen of WAT dan ook.

49 likes

Ja en dan fictief inkomen wat hoger zetten, en kijken wat er gebeurd na de definitieve aangifte.
Maar dat is dan dus puur omdat de poster zegt dat je I.p. Gewoon kan rondkomen. Dan zou ik het liever 1x p.j. als extraatje krijgen zegmaar ipv terugbetalen als het teveel was :sweat_smile:

1 like

Je hebt er niet voor niets recht op toch? En zoals hierboven ook gezegd, een beetje kunnen sparen is echt geen overbodige luxe.

2 likes

Ja had eigenlijk ook geen andere uitslag verwacht op dit forum, maar ik denk dat ik op bijvoorbeeld reddit wel een hele andere uitslag had gehad :sweat_smile:
Denk dat er echt wel aardig wat mensen zijn die dit misbruik vinden. Bijvoorbeeld de hypocriete mensen die dan wel stufi en gratis ov aangevraagd hebben in hun studententijd, en dan later klagen dat mensen met een goed inkomen te veel belasting moeten betalen…

1 like

:roll_eyes:
Zouden ze ook nee zeggen tegen een loonsverhoging want die hebben ze niet écht nodig aangezien ze nu ook rond kunnen komen.

13 likes

helemaal knettahhhh

6 likes

Het ging er trouwens ook wel om dat er geen eisen zijn aan hoeveel uur je werkt. Je kan zelf kiezen om minder te gaan werken en dan meer toeslagen te krijgen, ook als je geen kinderen hebt / mantelzorger bent / andere ‘goede’ reden hebt. Met bijstand heb je een sollicitatieplicht, bij toeslagen niet. Dat vind ik al wel een beter argument.
Maar de persoon in de trein leek ook wel zo iemand die dan denkt dat er met minder werken en maximale zorg- en huurtoeslag meer binnenkomt dan als je fulltime werkt.

2 likes

ik vind toeslagen en bijstand en sollicitatieplichten hele rare onlogische dingen om tegenover elkaar te zetten. hebben allebei een ander specifiek doel en voorwaarden, in dat opzicht hebben ze niks met elkaar te maken.
en het toeslagensysteem of tenminste het afbouwen daarvan obv hoger salaris is ook gewoon raar geregeld, er zijn genoeg mensen die daar net tussen hangen en bij een dag extra werken niet veel meer over houden. dat is niet misbruik maken dat is een gek systeem.

9 likes

Dit soort gesprekken lijken het vaakst door mensen gevoerd te worden die zelf niet zo’n toeslag ontvangen en/of daar afhankelijk van zijn.

2 likes

Ik denk vooral mensen die ook deze toeslag (gratis) geld zouden willen en eigenlijk jaloers zijn. Als ze namelijk zelf een huisje kopen en door de aftrek ineens een toeslagwaardig jaarloon overhouden (want whut), zeggen deze individuen echt geen no thanks hoor. Dan vliegen die nobele gedachten zo de deur uit.

2 likes

Ja inderdaad, of ze houden het omdat iedereen ervan “profiteert” dus dan mogen zij ook wel een keer een voordeel hebben.

2 likes

Bij sommige beroepen is dat helaas wel zo

2 likes

Ja ik ben ook geen fan van het hele toeslagen systeem. Maar goed ik heb ook geen oplossing hoe dit wel zou moeten.

Toeslagen krijg je sowieso op basis van je inkomen en niet je uitgaven. Terwijl je uitgaven natuurlijk veel invloed hebben op hoe makkelijk je bepaalde dingen wel of niet kan betalen. Als twee mensen hetzelfde salaris verdienen maar de één zit in een huurwoning van 600 euro per maand en de ander in een huurwoning van 1200 euro per maand (omdat er simpelweg geen goedkopere huurwoning beschikbaar is, niet omdat diegene een groter huis wil) lijkt het me nogal logisch dat de eerste persoon een stuk makkelijker rond komt.

Maar ergens denk ik ook dat we van het idee moeten afstappen dat alles altijd zo eerlijk mogelijk moet zijn want dat is gewoon een illusie. Je gaat nooit een systeem bedenken waarin alles eerlijk is.

Voor nu zou ik zeggen als je er volgens het systeem recht op hebt gewoon aanvragen.

4 likes

Als ik een ding de afgelopen jaren geleerd heb, is dat je alles aan moet nemen waar je recht op hebt.

1 like

Verschilt het per beroep?

Nee maar sommige beroepen verdienen toch gewoon minder dan andere waardoor je specifieke situaties hebt dat je als bijvoorbeeld fulltime werkende alleenstaande moeder minder inkomen hebt dan wanneer je thuis zou blijven en alle toeslagen, kind gebonden budget etc krijgt

3 likes

Oh zo, ja dat wist ik. Maar ik dacht misschien verschilt het ook nog eens per beroep om het nog ingewikkelder te maken. Maar het hangt af van het salaris

1 like

Je bent bij iemand koffie drinken waar je vaker komt en jij drinkt je koffie altijd al zwart. Diegene vergist zich en maakt voor jou koffie met melk en suiker.

• Je zegt dat je de koffie zwart drinkt en laat het staan
  • Je zegt dat de koffie zwart drinkt maar drinkt de vergissing wel op
  • Je zegt er niks van maar laat de koffie wel staan
  • Je zegt er niks van en drinkt deze koffie op

0 stemmers

1 like

Het is trouwens zo typisch 2025 Nederland om te denken dat je goed rondkomt als je niet goed kunt sparen.

20 likes