Ja wij kunnen ook heel goed samen alleen zijnš
Voor mij gaat het meer om het idee dat je echt alleen bent en je er niet zomaar iemand binnen kan lopen, de
juiste
of niet! Echt helemaal je eigen plek en je eigen ding
Maar alleen omdat het een man is? Een van mn beste vrienden is een man, al omschrijft zichzelf wel als een āhalf wijfā. Ik vind dat mensen er vaak zo zeikerig over doen of een vriendschap tussen en man en vrouw wel of niet kan. Who the f cares. Als het klikt en je vind het heel leuk om bij elkaar te zijn, wat maakt het uit?!
Geloof jij tussen een platonische vriendschap tussen een man en vrouw?
- Ja
- Nee
- Mwah niet echt
0 stemmers
En een andere man ben ik deels mee opgegroeid en we hebben echt dezelfde humor en hij is gewoon zo leuk om mee te praten. Veel leuker dan sommige vriendinnen tbh ![]()
Ik denk dat jezelf identificeren met je werk het minst gezonde is dat je als academicus kunt doen, dus ik probeer het met man en macht te vermijden
Ik heb niet echt vrienden, mede mogelijk gemaakt door mijn autisme (plus een heel lang pestverleden wat ook geen vertrouwen geeft). Sociaal zijn is voor mij heel moeilijk en ik sla ontzettend veel de plank mis. Het kost ook bergen energie en geeft weinig terug. Ik heb wel een partner en ook daar heb ik veel me-time bij nodig.
Ik heb nu wel iets meer contacten, door naar de zorgboerderij te gaan, maar dat zijn geen vrienden of kennissen maar wel meer mensen die ik op regelmatige basis zie.
Ik heb verder niet de gedachte āvrienden verraden je ooitā
Ik doe āmijn dingenā (hardlopen dus) ook gewoon het liefst alleen.
Heeft jouw partner dan wel veel vrienden? Is hij zeg maar het tegenovergestelde van hoe jij bent of hebben jullie elkaar daarin gevonden en zijn jullie ongeveer hetzelfde?
Hij heeft een vriendengroep, die kent hij al een eeuwigheid ofzo, maar die zien elkaar niet heel vaak (want leven/kinderen/iedereen woont in andere provincie is gedoe). Hij spreekt af, en vraagt of ik mee wil (nee), en gaat zonder mij of spreekt hier af als ik niet thuis ben.
Ik snap nooit hoe mensen helemaal geen vrienden kunnen hebben maar wel een relatie.
Nou hierboven heb je de uitleg, mogelijk kun je het dan begrijpen/inleven.
100%
dat gezegd hebbende kan ik echt niet wachten om aan mān nieuwe baan te beginnen maar tis niet wie ik ben
Ja ik heb heel lang gedacht dat ik het best tot mān recht zou komen met mn hond en twee katten ergens alleen in een boshuis in de natuur maar ik geloof dat dat toch gewoon een verkapte doodswens was
inmiddels zie en voel ik wel dat contact met mn vrienden echt heel belangrijk voor mij is lol
Ja echt 100% mee eens. Toen ik bij mijn eerste congres was (in Engeland, lol) ontmoette ik een postdoc uit Nederland met bijna precies dezelfde ontwikkeling als ik, hij heeft me toen een beetje onder zijn hoede genomen. Letterlijk bij ons eerste gesprek vroeg hij al vrij snel: āmaar heb je ook iets hierbuiten?ā Ik heb gelukkig heel veel dingen waar ik plezier uit haal die niks met onderzoek te maken hebben, dus daar ging ik enthousiast over vertellen, en ik zag hem echt een beetje ontspannen, lol. Classici zitten vaak in een hele kleine, hele intense ~en some ook pretentieze/performatieve~ bubbel en hij was bang dat hij eerst moet gaan vertellen dat dat ook ongezond kan zijn.
Super frusterend toen ik het jaar daarop een hele carriĆØregerichte sessie had in mijn research career seminar en bijna iedereen 100% een PhD wilde doen en nul andere opties voor ogen had, omdat ze zichzelf als persoon niet in een andere positie konden voorstellen. Ik probeerde het best wel over de uitdagingen en nadelen te hebben, en iedereen wuifde het weg??? Op gegeven moment stelde ik letterlijk de vraag over het voorkomen om jezelf met je werk identificeren, en de professor reageerde er heel ongemakkelijk op, zo van, ja dit is inderdaad wel een echt probleem, maar daarna werd het meteen āhaha oeps nou dat doe ik zelf helaas toch wel hoor!ā en zat de hele werkgroep van āhaha real!!!ā
Ik dacht toen wel echt omg horen jullie jezelf?? Dit is een serieuze issue; ik kaart hem aan, de professor probeert het een beetje weg te lachen omdat ze er zelf duidelijk last van heeft en jullie vinden het alleen maar grappig en relatable? Er zit hier wel een belangrijk gesprek achter, zeker voor jonge academici, en ik dacht dat dit seminar er juist voor was om ons weerbaar te maken in die carriĆØre. Maar goed misschien was ik gewoon niet zo gedreven als de rest ![]()
Precies! Ter aanvulling daarop: geen vrienden hebben betekent niet automatisch dat je nul sociale contacten hebt. Ik heb zelf een paar vrienden en een partner. Dat is voor mij meer dan genoeg, omdat ik hiernaast ook nog andere sociale contacten heb. Ik zou die personen alleen niet per se als vrienden bestempelen. Denk bijvoorbeeld aan familie of mensen met wie je sport.
Poll naar aanleiding van de vraag over vrienden. De definitie van sociale contacten zal wel per persoon verschillen. Invullen naar eigen inzicht dus, maar houd wel even aan dat het sowieso meer is dan alleen gedag zeggen.
Welke sociale contacten heb jij?
- partner
- (schoon)familie
- vrienden
- collegaās
- buren
- sportmaatjes
- verenigingsleden
- hobbygenoten
- studiegenoten (inclusief cursussen, workshops, etc.)
- kerkgenoten
- vrijwilligers
- online vrienden/penvrienden
- andere ouders
- lotgenoten/steungroepen
- winkeliers
- overig, namelijkā¦
0 stemmers
Edit: Nog nooit eerder een poll gemaakt, maar blijkbaar is deze anoniem. Was niet de bedoeling, maar prima zo hoor ![]()
Haha, crap, en ik maar vinden gedag zeggen tegen andere hondeneigenaren is sociaal contact.
Hobbygenoten! Of steungroepen ![]()
O contact met andere huisdiereigenaren was nog een goede geweest!
Heb jij vriendschappen die online beter zijn dan wanneer je die persoon face to face ziet? Dus veel appen, memes etc doorsturen bijvoorbeeld, maar elkaar maar zelden in het echt zien omdat dat minder leuk is?
- Ja heb ik er wel 1 van
- Ja meerdere
- Nee dat vind ik raar
- Vind ik niet raar maar herken ik zelf ook niet
0 stemmers
Ja, ik heb überhaupt nog nooit een relatie gehad, dus ik kan me daar ook niet zoveel bij voorstellen. Maar je gaat natuurlijk ook niet na twee weken samen al samenwonen (meestal).
Mijn buren een paar deuren verderop zijn winkels/resturants, en we zwaaien altijd als ik langsloop, en ik maak regelmatig een praatje met ze. Heb meer contact met hen dan met de buren in mijn gebouw, die zeg ik wel gedag als ik ze zie, en we nemen pakketjes voor elkaar aan, maar maak eigenlijk nooit een praatje met ze ![]()