Stel je persoonlijke vraag #56

Misschien een heel domme vraag maar waarom zou je niet willen trouwen als je wel denkt je hele leven samen met iemand te willen zijn? Gaat het dan om het feest niet willen (maar dan kun je ook snelsimpel gratis trouwen op het stadhuis), of de verbintenis niet willen? En als het het laatste is, waarom zou je dat niet willen als je wel met iemand samen wil blijven?

Zomaar een vraag gericht aan niemand specifiek.

6 likes

ik heb een soort obsessie met van die redditverhalen die dan worden voorgelezen met zo’n minecraft-achtergrond op tiktok haha en daar hoor ik dat ook heel vaak inderdaad! dat ze gewoon een goede relatie hebben maar dat een vrouw dan alsnog gewoon bij haar partner weggaat als hij niet voor x datum haar ten huwelijk vraagt. het verbaast me altijd weer haha

7 likes

Ik zie er echt de meerwaarde of het nut niet van in. Feest vind ik idd niet nodig, ik houd niet van in de belangstelling staan.
Waarom zou je wél even snel gratis op het stadhuis trouwen? Wat voegt het toe?
Die verbintenis is er ook zonder handtekening.

14 likes

Nouuu toen ik door een flinke relatiecrisis ging dacht ik wel was ik maar nooit getrouwd, kost allemaal weer een boel gezeik en geld om je eigen weg te kunnen gaan.

@Vuile_bitch Dit zijn volgens mij ook de mensen die al jaren :sparkles: subtiele :sparkles: hints geven welke vorm de asociaal grote diamant op hun ring moet hebben haha

4 likes

Ik vind trouwen eigenlijk zoiets burgerlijks en begrijp niet waarom dat “ineens” weer zo de standaard lijkt te zijn geworden (heel grote kans dat het nooit veranderd is hoor, maar ik had heel lang het idee dat het niet meer zo standaard was maar ineens gaat iedereen om mij heen trouwen en is het de logische stap ofzo, ook op mn nieuwe werk zijn al die mensen ONDER DE DERTIG getrouwd of verloofd).

Gegeven de hele geschiedenis van het huwelijk en alles wat daarbij kwam kijken begrijp ik eigenlijk niet waarom je daar als moderne vrouw voor kiest :joy: en waarom je wil dat de staat zich met je relatie bemoeit op zo’n manier dat er een RECHTER aan te pas moet komen als je uit elkaar wil (ik weet ook wel dat dat het niet zo’n punt is, maar het principe)

Disclaimer: ik snap heus wel dat de meeste mensen het gewoon een romantisch of leuk idee vinden en/of een feest willen geven i dunno en dat de meeste mensen er niet zo zwartgallig over nadenken en iedereen moet ook lekker doen wat ie wil

13 likes

Ja kan het ook omkeren, waarom zou je wel trouwen? Het is eigenlijk gewoon een juridisch contract natuurlijk. En de dingen die wij geregeld wilden hebben rondom huis en kind kunnen ook gemakkelijk anders (samenlevingscontract en testamenten hebben we wel).

En ik snap dat er voor sommige mensen ook een hele traditionele of romantische lading aan zit, maar die voel ik niet. Dus zo’n hele dag vind ik geldverspilling en gratis trouwen heeft ook geen meerwaarde voor mij.

Ik houd wel van een feestje trouwens. Maar dat organiseren we af en toe gewoon met een andere reden.

6 likes

Dit is alleen als je minderjarige kinderen hebt (en dan is het wat mij betreft heel logisch dat dit moet, of althans, dat er een soort toets is, hoeft wat mij betreft niet per se de rechter te zijn maar goed). En dit geldt overigens ook voor een geregistreerd partnerschap, dus heb je daar dan dezelfde moeite mee?

2 likes

Ik weet dat de anti-trouwen mensen het misschien niet zullen geloven haha, maar trouwen heeft voor mij toch wel echt nog een extra verdieping gegeven in onze relatie (terwijl we al 10+ jaar samen waren). Het samen plannen van zo’n bruiloft, stilstaan bij wat je elkaar wil beloven (wij hebben dat ook echt helemaal persoonlijk gemaakt dus niet het standaard riedeltje)… ik vond ‘ja’ daar tegen zeggen echt bijzonderder dan ik had verwacht! Het was voor onszelf heel emotioneel maar onze gasten zaten ook bijna allemaal te janken haha

Verder is er niet zoveel veranderd: eigen namen gehouden, woonden al samen, etc. Maar gewoon het feit dat je echt uitspreekt ‘dit is voor altijd’, maakte het voor mij het toch wel echt waard

(En ja ik weet dat 50% van de huwelijken ofzo uit elkaar gaan haha maar statistisch ga ik er gewoon vanuit dat wij in het goede kamp zitten!!)

35 likes

Iedereen die ik ken die niet wil trouwen willen dat niet vanwege gescheiden ouders en ze vinden het dan ook geen meerwaarde hebben

2 likes

Toen wij gingen samenwonen, vonden wij het sneller en gemakkelijker om een notarieel samenlevingscontract te tekenen. Hebben toen ook meteen onze testamenten opgesteld.

En daarbij komt dat we beiden geen behoefte hebben om onze verbintenis te vieren of daar samen bij stil te staan. Uiteraard kan het ook gratis bij de gemeente zonder feest, maar dat heeft voor ons geen meerwaarde omdat we nu alles ook al hebben geregeld.
Dus eigenlijk om praktische redenen.

1 like

Oh ik dacht dat dat het belangrijkste verschil was tussen huwelijk en geregistreerd partnerschap! dat je bij een huwelijk altijd langs de rechter moet om het te beëindigen en bij een geregistreerd partnerschap niet. Ik zie in elk geval dat je bij een geregistreerd partnerschap en kinderen onder de 18 inderdaad evengoed langs de rechter moet, niet zozeer dat het bij een huwelijk ook alleen is met minderjarige kinderen?

Maar ja ik zag geregistreerd partnerschap wel als een praktische mogelijkheid voor mezelf als we inderdaad kinderen zouden krijgen - maar ik moet zeggen dat ik daar nu wel meer over zou twijfelen. We hebben al een samenlevingscontract en dan maken we er wel een testament bij hha. Wat is dan wel het verschil tussen trouwen en geregistreerd partnerschap? Weet jij dat?

Ik ben niet heel erg romantisch aangelegd, maar ik vond het achteraf ook gewoon leuk haha. Verder vooral een heel chille manier om juridisch dingen te regelen. Vooral in het bepaalde gevallen heb ik zoveel meer recht op dingen (uitkeringen via z’n werk) en in het buitenland ook handig (mocht er wat gebeuren etc dan wordt een niet getrouwde partner of enkel geregistreerde partner niet altijd erkend).

9 likes

Maar dat is toch alleen als je wel iets van een emotionele waarde aan een huwelijksdag hecht. Ik denk dat het bij mijn vriend en mij echt een droog gebeuren zou worden die hele organisatie haha. Of juist melig of gezeik over geld. En dan toch maar afblazen. Nee, als ik er alleen al aan denk om dat te gaan doen voel ik er gewoon afkeer tegen en heb ik er geen zin in. Ik zeg ook niet nooit, maar voorlopig iig echt niet.

Maar als andere mensen trouwen zit ik er ook bij te janken, hoor. Ik ben niet anti-trouwen. Het is gewoon niets voor mij/ons zelf.

2 likes

Ik ken ook zat mensen, ook met kinderen, die dit zo hebben!

Edit: ik wilde graag trouwen/geregistreerd partnerschap onder andere zodat als m’n partner komt te overlijden ik daar wat over te zeggen heb. Zijn ouders zijn gek genoeg om mij buiten beeld te zetten daarbij. Maar ik denk dat dat ook op andere manieren geregeld had kunnen worden.

3 likes

Bijna geen verschil. Geregistreerd partnerschap is in het leven geroepen als alternatief voor trouwen toen het homohuwelijk nog niet mocht. Tegenwoordig kiezen mensen die ik ken er vooral voor omdat er minder traditionele/kerkelijke/symbolische lading op ligt dan op trouwen.

5 likes

Jaa nee dat is zo! Als je verder die emotionele waarde er niet per se van inziet ga je dat denk ik ook niet op die manier voelen.

—-

Even iets anders voor de niet-trouwers/niet-geregistreerd partners: je bent dus ook geen wettelijke erfgenamen van elkaar (ook niet met samenlevingscontract). Dus dat is wel echt belangrijk om vast te leggen in een testament, ook als je geen kinderen hebt. Want als de een overlijdt heb je wettelijk helemaal nergens recht op, ook niet op de bezittingen van de overledene.

10 likes

Ik vind wel of niet willen trouwen zo’n persoonlijke keuze dat het een soort non discussie is. Alsof je discussieert over atheïsme ofzo. Sommige mensen voelen ergens iets bij en anderen niet.

Bij ons is het zo iets wat al heel lang op een soort to do lijst staat maar we geen zin hebben in het geregel :joy: maar we hebben de afgelopen jaren toch wel wat dingen in onze omgeving gezien (een overlijden tijdens een vakantie in het buitenland, iemand die door ziekte wilsbekwaamheid verliest en er dus een gemachtigde aangewezen moest worden voor leven of dood beslissingen, gedoe over een partnerpensioen na overlijden) dat ik denk Nja kan geen kwaad om iig getrouwd te zijn. En ja je kan ook alles los regelen bij notarissen en je zal sowieso extra dingen moeten regelen maar het is een prima basis. Ik maak me er ook geen illusies over dat uit elkaar gaan na een leven samen en met kinderen zonder juridisch contract ineens heel makkelijk is ofzo. Ik denk dat ik toch liever iets regel voor alle shit die je kunt tegenkomen als je niet getrouwd bent dan het vermijden omdat we misschien wel uit elkaar gaan.

26 likes

wij hebben ook alleen samenlevingscontract en testamenten en er is een kindje op komst, alles is helemaal goed geregeld zo. dus ik zie de meerwaarde van trouwen/geregistreerd partnerschap eigenlijk niet zo.

dit zo regelen was ook helemaal niet veel werk want er zijn gewoon standaardclausules die de notaris dan even met je doorneemt

3 likes

Had hier het laatst nog met iemand over in mijn eigen omgeving, hele lange stabiele relatie maar geen testament waardoor ze wettelijk geen erfgenamen zijn mocht er onverwachts wel iets gebeuren. Begrijp zelf heel goed dat mensen van het positieve uitgaan van de ander, als in dat de schoonfamilie het dan nalaat aan de partner. Desondanks echt geadviseerd om het toch te regelen omdat je nooit weet hoe het daadwerkelijk loopt.

3 likes

Ohja en dus wel dat je altijd langs de rechter moet bij scheiden als je getrouwd bent

1 like