Stel je persoonlijke vraag #56

Ik snap die discussie ook niet. Vind ook dat heel vaak vreemde argumenten worden genoemd tegen het huwelijk of trouwen. Alsof mensen dit alleen doen voor de kinderen (die er soms niet eens zijn) of voor een feestje. Je maakt er echt van wat je wil. Dat geldt overigens ook voor niet trouwen. Ik denk zelf altijd maar: als je het onderling maar goed regelt. Heb wel het idee dat mensen niet altijd stilstaan bij wat je juridisch moet regelen als je niet trouwt.

6 likes

Ik heb er even ons samenlevingscontract op nageslagen en zoals ik het begrijp hebben we daarin vastgelegd dat het huis (de hypotheek haha) en onze bezittingen onze gezamenlijke bezittingen zijn (met wat random uitzonderingen zoals de huisdieren en andere heel persoonlijke bezittingen), en dat die bij overlijden van een van ons dus naar de langstlevende gaan en erfgenamen daar geen recht op hebben. Op dit moment gaat het voor ons dan dus vooral om het privégeld op onze eigen rekeningen dat we niet erven.

Dat is voor nu wel prima maar ik heb net wel tegen m’n partner gezegd dat als we dan niet gaan trouwen ik het wel romantisch zou vinden om elkaar op een zeker moment niet ten huwelijk maar ten testament te vragen!! En dan dus elkaars erfgenaam te worden :smiling_face_with_three_hearts:

1 like

Maar waarom zou je dan betalen bij de notaris als je het ook kan oplossen met een gratis bezoekje aan het gemeentehuis? Als het toch hetzelfde is.

5 likes

Voor mij dus omdat ik weerstand voel tegen de bemoeienis van de staat en de traditie

Ja dit snap ik ook niet. Waarom zou je diverse contracten betaald regelen als je dit ook gratis in 1x kan doen? Behalve een soort emotionele weerstand, die ik óók helemaal snap want het huwelijk is ook echt gruwelijk misbruikt tegen vrouwen in de geschiedenis. Maar goed dan kan je nog als principe een geregistreerd partnerschap doen.

@boonie is het wel mogelijk om de staat te omzeilen maar toch belangrijke zaken (financiën, gezondheid etc) te regelen?

4 likes

Nouja, als je dus een testament etc hebt dan kan je je financiële zaken/nalatenschap/verantwoordelijkheden etc regelen zonder dat je relatie wettelijk erkent en registreert hoeft te worden toch? Ik bedoel, je legt dan alsnog van alles wettelijk/juridisch vast, maar niet relatie :woman_shrugging: volgens mij is het heel goed te regelen zonder te trouwen/geregistreerd partnerschap, alleen is het een stuk duurder en meer gedoe

2 likes

Ah zo. Ja precies je legt dan alles vast zonder ergens je relatie te noemen. Ik snap wat je bedoelt. Ik ken ook mensen die dit hebben maar ‘gewoon’ hele goede vrienden zijn en ook samenwonen etc.

1 like

Jaaa ik lees altijd van die verhalen op reddit waarbij mensen advies vragen en als er bijv. 8 jaar gedate is zonder huwelijksaanzoek dan zijn de comments van Amerikanen echt: hij wil je niet! Hij haat je! Hij ziet je als z’n bijslaapje! Hij is stiekem al getrouwd met een ander!

Ben wel heel erg blij dat we hier die druk niet zo hebben om te trouwen, zeg. Wil wel graag trouwen maar ik wacht lekker tot ik genoeg geld heb om een groot feest te geven zonder me in de schulden te steken (waarschijnlijk tegen de tijd dat ik 45 ben ofzo)

1 like

Gegeven de hele geschiedenis van het huwelijk en alles wat daarbij kwam kijken begrijp ik eigenlijk niet waarom je daar als moderne vrouw voor kiest :joy:

Mijn ouders (back in the 90’s, toen trouwen niet hip was) waren niet getrouwd en hadden niks vastgelegd. Toen mijn moeder op straat kwam te staan omdat mijn vader het uitmaakte had ze echt he-le-maal niks. Koophuis stond op zijn naam, alle spullen had hij gekocht. Zij had een paar jaar thuis gezeten met kleine kinderen en had letterlijk geen rode cent. Ze moest geld lenen voor een advocaat om hem in elk geval alimentatie te laten betalen, want dat weigerde hij ook.

Het kan juist vrouwen financiële bescherming bieden om te trouwen of een geregistreerd partnerschap te nemen, want dan heb je in elk geval recht op de helft van wat je in die jaren samen hebt opgebouwd, zeker als je als vrouw minder gewerkt hebt ivm kinderen (wat nog steeds redelijk standaard is helaas).

Edit: ze hadden wel een samenlevingscontract bedenk ik me nu, maar dat gaf haar geen recht op de opbrengst van het huis etc. Je denkt als je verliefd bent en net 2 kindjes hebt gemaakt ook niet dat iemand je zomaar op straat gaat zetten, dus ze heeft er niet goed genoeg naar gekeken.

16 likes

Toch wel interessant om alle posts te lezen. @Drawster ja ik snap wel dat je liever niet getrouwd was geweest in zo’n situatie. Ergens is trouwen (of geregistreerd partnerschap) dan ook een soort naïeve keuze natuurlijk.

Ik zie zelf overigens ook niet echt “het nut in” van trouwen maar een samenlevingscontract plus twee testamenten opstellen zou ons zo’n 1000 euro kosten, dus we hebben toch gekozen voor een (gratis) gp om alles goed geregeld te hebben. Die 1000 euro hebben we toen uitgegeven aan een borrel met vrienden.

5 likes

Vergeet niet dat je met een huwelijk (en volgens mij ook geregistreerd partnerschap) te maken kan krijgen met dingen zoals partneralimentatie. Partneralimentatie is in sommige situaties heel logisch, zoals bij een partner die financieel afhankelijk is door een keuze die je samen maakt zoals in het bedrijf van de andere partner gaan werken of minder/niet werken na de komst van kinderen. Maar in heel veel gevallen vind ik PA een stuk minder logisch, en je kunt er ook geen afstand van doen in huwelijkse voorwaarden.

Dat staat los van het feit dat je mijns inziens, zeker vlak na een breuk, nog voor elkaar kunt zorgen maar het kan flink wat jaren nog een financiële verplichting zijn. Het huwelijk is ook vooral een juridische en financiële aangelegenheid die serieuze gevolgen kan hebben als je het ziet als gratis alternatief voor dingen notarieel vastleggen.

3 likes

Ja maar niemand pleit er toch voor om helemaal niets (voor jezelf en elkaar) te regelen? Het kán financiële bescherming bieden, maar dat kan je ook op andere manieren regelen. En trouwen an sich is geen garantie op een eerlijke afwikkeling mocht je uit elkaar gaan. Mijn ouders waren wel getrouwd maar mijn moeder is financieel ook niet goed uit de scheiding gekomen. De situatie die jij beschrijft is ook niet wat ik bedoel met “moderne vrouw”, waarbij je probeert met elkaar open en gelijkwaardig werk-geld-kinderen-huishouden etc te verdelen/afspraken maakt etc en ook nadenkt over en regelt wat er gebeurt mocht je uit elkaar gaan. Het is eigenlijk precies (o.a.) dit idee, dat je als vrouw moet trouwen om jezelf financieel te beschermen (waarbij 70 jaar geleden dan ook nog eens handelingsonbekwaam werd!!!) dat weerstand oproept zo van, als je dat allemaal eerlijk en gelijkwaardig regelt dan hoeft dat trouwen nu toch niet meer?

Klinkt overigens wel echt heel naar voor jouw moeder en daarmee waarschijnlijk dus ook voor jou :frowning:

2 likes

Ja dat is goed om te weten. Ook wel de vraag of je dan op de juiste weg zit met de juiste persoon als je dit een heikel punt vindt.

2 likes

Ik wilde trouwens ook nog even zeggen dat ik dit heel goed begrijp en super leuk vind om te lezen en dat ik verder echt een sucker ben voor romantiek, heel mooie bruiloften heb bijgewoond en dat ik aaallltttiiijjjjddd moet huilen. Toen m’n broer en z’n vrouw gingen trouwen vond ik dat ook super goed bij hen passen en super leuk en mooi en bijzonder. En hetzelfde geldt voor m’n beste vriendin en haar man. Ik ben geen trouwen/bruiloft hater en ik gun iedereen die wil trouwen een geweldige bruiloft en een geweldig huwelijk!!!

Ik vind het alleen suf als het vooral uit een soort verwachting/de logische volgende stap ofzo lijkt voort te komen :woman_shrugging: zeker gezien de geschiedenis van het huwelijk juist, en ook een beetje als het ook praktische overwegingen is (want waarom is het zo moeilijk/duur om het op een andere manier te regelen, en kan het gratis als je je relatie ff officieel bij de gemeente registreert??) maar ook dan, you do you natuurlijk en als ik op je bruiloft mag komen ga ik sowieso huilen

moet zeggen dat ik het zelf dus ineens wel een romantisch idee vind om een testament op te stellen <3 hahaha

8 likes

Ja kan wel, maar ik gok dat bij een gemiddelde steekproef het merendeel dat dus niet heeft (dan wel niet volledig) heeft gedaan. Denk dat iedereen wel snapt hier dat het anders kan.

Net als Grace idd aangaf, medische beslissingen e.d. en andere nare dingen waar ik niet aan wil denken.

Mensen moeten trouwens lekker zelf weten of ze trouwen, zou het ook echt niet doen als jij er weerstand bij voelt. Alleen merk dan toch dat het regelen van de wel handige dingen ook een beetje op de lange baan geschoven wordt. Daar mag best wel wat meer voorlichting voor komen.

4 likes

Een geregistreerd partnerschap is een huwelijk vanaf de seconde dat er kinderen zijn. Met als nadeel dat het niet in elk land erkend wordt.

Vind discussies over huwelijken wel/niet verder vooral aantonen dat mensen erop neerkijken zonder goed te informeert te zijn om wat je precies regelt en afspreekt. Maak gewoon een geinformeerde keuze. Het is niet slechts romantiek. Je zet in een keer je relatie vast voor heel veel wetten. Ik zit dan in het opvoedings- en ouderschapsdomein en er zijn zoveel subtiele dingen waar je zonder huwelijk op moet letten.

16 likes

Trouwen prima, maar door je vader weggegeven worden op je bruiloft vind ik echt symbool van vroegere tijden. Dat stamt uit de tijd dat je als vrouw bezit was van je vader en door te trouwen gaf je vader je letterlijk over aan je man, omdat hij meer waard is dan de vrouw en ik kan niet begrijpen dat vrouwen deze traditie nog steeds in ere houden op bruiloften.

5 likes

Even de tussenstand checken

• Ik wil graag meer weten van ieders trouwkeuze
  • Ik ben hier wel klaar mee eigenlijk

0 stemmers

2 likes

https://www.nu.nl/buitenland/6376508/belgische-politicus-wordt-na-45-uur-woord-ontnomen-zitting-eindigt-in-geruzie.html

Belgen gaat het goed met jullie?:

• Ja hoor. Helemaal prima
  • Mwa kon beter
  • Ik ben een Hollander en ik wil stemmen

0 stemmers

Wat is dramatischer. De Nederlandse of de Belgische politiek?:

• De Nederlandse politiek
  • De Belgische politiek

0 stemmers

3 likes

Peak white feminism om je daarover druk te maken wel haha.

15 likes