Stel je persoonlijke vraag #56

Toch wel interessant om alle posts te lezen. @Drawster ja ik snap wel dat je liever niet getrouwd was geweest in zo’n situatie. Ergens is trouwen (of geregistreerd partnerschap) dan ook een soort naïeve keuze natuurlijk.

Ik zie zelf overigens ook niet echt “het nut in” van trouwen maar een samenlevingscontract plus twee testamenten opstellen zou ons zo’n 1000 euro kosten, dus we hebben toch gekozen voor een (gratis) gp om alles goed geregeld te hebben. Die 1000 euro hebben we toen uitgegeven aan een borrel met vrienden.

5 likes

Vergeet niet dat je met een huwelijk (en volgens mij ook geregistreerd partnerschap) te maken kan krijgen met dingen zoals partneralimentatie. Partneralimentatie is in sommige situaties heel logisch, zoals bij een partner die financieel afhankelijk is door een keuze die je samen maakt zoals in het bedrijf van de andere partner gaan werken of minder/niet werken na de komst van kinderen. Maar in heel veel gevallen vind ik PA een stuk minder logisch, en je kunt er ook geen afstand van doen in huwelijkse voorwaarden.

Dat staat los van het feit dat je mijns inziens, zeker vlak na een breuk, nog voor elkaar kunt zorgen maar het kan flink wat jaren nog een financiële verplichting zijn. Het huwelijk is ook vooral een juridische en financiële aangelegenheid die serieuze gevolgen kan hebben als je het ziet als gratis alternatief voor dingen notarieel vastleggen.

2 likes

Ja maar niemand pleit er toch voor om helemaal niets (voor jezelf en elkaar) te regelen? Het kán financiële bescherming bieden, maar dat kan je ook op andere manieren regelen. En trouwen an sich is geen garantie op een eerlijke afwikkeling mocht je uit elkaar gaan. Mijn ouders waren wel getrouwd maar mijn moeder is financieel ook niet goed uit de scheiding gekomen. De situatie die jij beschrijft is ook niet wat ik bedoel met “moderne vrouw”, waarbij je probeert met elkaar open en gelijkwaardig werk-geld-kinderen-huishouden etc te verdelen/afspraken maakt etc en ook nadenkt over en regelt wat er gebeurt mocht je uit elkaar gaan. Het is eigenlijk precies (o.a.) dit idee, dat je als vrouw moet trouwen om jezelf financieel te beschermen (waarbij 70 jaar geleden dan ook nog eens handelingsonbekwaam werd!!!) dat weerstand oproept zo van, als je dat allemaal eerlijk en gelijkwaardig regelt dan hoeft dat trouwen nu toch niet meer?

Klinkt overigens wel echt heel naar voor jouw moeder en daarmee waarschijnlijk dus ook voor jou :frowning:

2 likes

Ja dat is goed om te weten. Ook wel de vraag of je dan op de juiste weg zit met de juiste persoon als je dit een heikel punt vindt.

2 likes

Ik wilde trouwens ook nog even zeggen dat ik dit heel goed begrijp en super leuk vind om te lezen en dat ik verder echt een sucker ben voor romantiek, heel mooie bruiloften heb bijgewoond en dat ik aaallltttiiijjjjddd moet huilen. Toen m’n broer en z’n vrouw gingen trouwen vond ik dat ook super goed bij hen passen en super leuk en mooi en bijzonder. En hetzelfde geldt voor m’n beste vriendin en haar man. Ik ben geen trouwen/bruiloft hater en ik gun iedereen die wil trouwen een geweldige bruiloft en een geweldig huwelijk!!!

Ik vind het alleen suf als het vooral uit een soort verwachting/de logische volgende stap ofzo lijkt voort te komen :woman_shrugging: zeker gezien de geschiedenis van het huwelijk juist, en ook een beetje als het ook praktische overwegingen is (want waarom is het zo moeilijk/duur om het op een andere manier te regelen, en kan het gratis als je je relatie ff officieel bij de gemeente registreert??) maar ook dan, you do you natuurlijk en als ik op je bruiloft mag komen ga ik sowieso huilen

moet zeggen dat ik het zelf dus ineens wel een romantisch idee vind om een testament op te stellen <3 hahaha

8 likes

Joh prrrima, als jij je punt wil maken.

Gelukkig accepteert mijn vriend mijn keuze om niet te trouwen gewoon en heeft hij er minder issues mee. En als jij puur vanwege de wens van je partner zou trouwen terwijl je dat zelf niet wil, vooral lekker doen.

Er zijn mensen die willen trouwen en mensen die daar om welke reden dan ook geen behoefte aan hebben, net zoals sommige mensen kinderen willen en anderen niet. Wat is daar ingewikkeld aan en waarom zou je dat moeten verdedigen. Neem aan dat je je wensen uitspreekt binnen een relatie en zo samen tot belangrijke beslissingen komt.

Snap trouwens niet dat er nog mensen zijn die echt denken dat je moet trouwen of geregistreerd partnerschap moet hebben om dingen te regelen. Ook zonder kun je alles tot in detail juridisch vastleggen.

3 likes

Ja kan wel, maar ik gok dat bij een gemiddelde steekproef het merendeel dat dus niet heeft (dan wel niet volledig) heeft gedaan. Denk dat iedereen wel snapt hier dat het anders kan.

Net als Grace idd aangaf, medische beslissingen e.d. en andere nare dingen waar ik niet aan wil denken.

Mensen moeten trouwens lekker zelf weten of ze trouwen, zou het ook echt niet doen als jij er weerstand bij voelt. Alleen merk dan toch dat het regelen van de wel handige dingen ook een beetje op de lange baan geschoven wordt. Daar mag best wel wat meer voorlichting voor komen.

4 likes

Een geregistreerd partnerschap is een huwelijk vanaf de seconde dat er kinderen zijn. Met als nadeel dat het niet in elk land erkend wordt.

Vind discussies over huwelijken wel/niet verder vooral aantonen dat mensen erop neerkijken zonder goed te informeert te zijn om wat je precies regelt en afspreekt. Maak gewoon een geinformeerde keuze. Het is niet slechts romantiek. Je zet in een keer je relatie vast voor heel veel wetten. Ik zit dan in het opvoedings- en ouderschapsdomein en er zijn zoveel subtiele dingen waar je zonder huwelijk op moet letten.

16 likes

Ik doelde op een aantal reacties die ik hier las waaruit dan toch blijkt dat mensen schijnbaar denken dat je een geregistreerd partnerschap of trouwen nodig hebt om dingen vast te kunnen leggen.

Wij hebben inderdaad ook een levenstestament, zonder bovenstaande. Je kan ook op je 40e een herseninfarct krijgen of een ongeluk. Stel je partner is dan niet meer wilsbekwaam, wordt het allemaal heel ingewikkeld als partner zijnde. Anyway, betere voorlichting en juridische verdieping lijkt me idd beter dan om die reden te gaan trouwen.

2 likes

Trouwen prima, maar door je vader weggegeven worden op je bruiloft vind ik echt symbool van vroegere tijden. Dat stamt uit de tijd dat je als vrouw bezit was van je vader en door te trouwen gaf je vader je letterlijk over aan je man, omdat hij meer waard is dan de vrouw en ik kan niet begrijpen dat vrouwen deze traditie nog steeds in ere houden op bruiloften.

5 likes

Even de tussenstand checken

• Ik wil graag meer weten van ieders trouwkeuze
  • Ik ben hier wel klaar mee eigenlijk

0 stemmers

2 likes

https://www.nu.nl/buitenland/6376508/belgische-politicus-wordt-na-45-uur-woord-ontnomen-zitting-eindigt-in-geruzie.html

Belgen gaat het goed met jullie?:

• Ja hoor. Helemaal prima
  • Mwa kon beter
  • Ik ben een Hollander en ik wil stemmen

0 stemmers

Wat is dramatischer. De Nederlandse of de Belgische politiek?:

• De Nederlandse politiek
  • De Belgische politiek

0 stemmers

2 likes

Peak white feminism om je daarover druk te maken wel haha.

14 likes

Mwah, om die reden trouwen is toch ook gewoon dikke prima? Ik til helemaal niet zo zwaar daaraan, als het niet werkt werkt het niet. En ondertussen wel chill (en goedkoper vaak) geregeld, het is maar zelf wat voor waarde etc je daaraan hangt.

Dat jij het niet zo zou doen maakt het nog geen rare reden om het wel zo te regelen.

1 like

Ik dacht al wat duurt het lang voor je komt zeiken dat je een ander onderwerp wilt :joy:

Ja ik was sporten (!!!) het spijt me

4 likes

:exploding_head:

1 like

6 likes

Ja niet duidelijk, maar ik doel nog steeds op het trouwen omdat je partner dat wil terwijl je daar zelf geen behoefte aan hebt. En dat je zo dus alsnog alles vast kunt leggen. Als je er allebei zo instaat en om die reden wil trouwen moet je dat vooral lekker doen.

3 likes

Dit geeft me een flashback naar de avond dat ik ten huwelijk werd gevraagd. We hebben toen echt de beste seks ooit gehad hahaha holy faaaack, weet niet wat er daar gebeurde met ons :hot_face::joy:

Herkenbaar?
  • Omg ja
  • Nee
  • Nee maar ben ook niet verloofd (geweest)
  • Ja maar in een andere soortgelijke situatie

0 stemmers