Ha wow ik herken de naam Penny wel maar zou niet weten hoe haar avatar eruitzag, it not me in ieder geval
Zij plaatste altijd hele epistels als posts haha
Ja ze was heel ziek en kon haar bed amper uit
Gaan we nu allemaal lullig doen?
Dat viel me destijds gewoon op en was niet bedoeld om lullig te doen ![]()
En vaak had ze ook gewoon een punt. Ik heb van een aantal van haar posts wel wat geleerd.
Ben jij een nette cadeau uitpakker of scheur je het papier eraf?
- Ik ben een scheurder
- Ik ben netjes
0 stemmers
Kun jij Spaans?
- Ja heel goed spreken en verstaan
- Redelijk
- Nah hier en daar een woord en een zin
- Nee
0 stemmers
Jawel maar vroeger hoorde ik wel regelmatig zo God het wil/deo velente. We gebruikten dat thuis niet maar in de omgeving werd (en word) het wel gedaan.
Bij ons ook! Zelfs op uitnodigingen voor kinderfeestjes
Ik zie het nog wel eens in mails op mān werk. Als iemand een afspraak bevestigd⦠āD.V.ā Erachter
Jullie wonen vast in de bible belt, gok ik zo. Daarbuiten kom je het amper tegen. Alleen behoorlijk gereformeerden gebruiken dat.
Je kunt nog steeds oa zeepjes maken, maar dan bij de speelfabriek in Rotterdam
https://www.speelfabriek.net/
Tijdje terug geweest en het was zoooo nostalgisch š„¹
Haha ik zeg dit weleens voor de grap, zo van: āin mei? Dan kunnen we misschien wel barbecuen, deo volenteā
Nee hoor ik kom uit noorden maar wel uit de gkv, dus wat strenger maar zeker niet zwarte kousen kerk. En het werd toen door mensen in mijn omgeving gebruikt die uit verschillende kerkstromingen kwamen. Hoe het nu is in de gkv/ngk durf ik niet te zeggen.
Ik moest dv/deo velente googelen, nog nooit van gehoord
Door het gebruik hierboven van het woord deo moet ik denken aan dat we op school soms dat liedje zongen van glooooooooo-oooooria in excelsis deeeooo!
Ik zong dus altijd: in het zeilschip deoš uit volle borst.
Pas toen ik al bijna volwassen was en op een schilderij de tekst in excelsis deo zag staan, viel het kwartje.
Ooh wat leuk!
Aansluitend bij deo volente wordt in bepaalde kringen ook over dingen in de toekomst gezegd dat je hoopt dat ze gaan gebeuren. Dat is eigenlijk een beetje hetzelfde, toch? Zo van: hij hoopt komende zaterdag zijn verjaardag te vieren. Vond ik de eerste keer dat ik het hoorde heel gek, dacht dat die persoon ernstig ziek was en die dag wellicht niet meer zou halen of zo.
āAls ik het beleven magā.
Het lijkt uit te gaan van een soort lot. Ik ben christelijk opgevoed en vooral in strengere kringen vaak Deo Volente gehoord en gezien. In de evangelische gemeente dan weer nooit ![]()
Ik ben opgegroeid op de Bible Belt en ben dan ook zeer bekend met de termen Deo Volente en ābij leven en welzijnā. De laatste jaren wordt het in christelijke (maar niet reformatorische) kringen wat minder, is mijn ervaring.
Maar moslims gebruiken de term ook, āinshallahā betekent hetzelfde en moslims die ik goed ken gebruiken het regelmatig.
OMG ja āals ik het beleven magā dat zeggen mn ouders en oma aaaaltijd haha. āVolgend jaar wordt ik 91, als ik het beleven magā - aldus mān oma