Ik zie het nog wel eens in mails op m’n werk. Als iemand een afspraak bevestigd… “D.V.” Erachter
Jullie wonen vast in de bible belt, gok ik zo. Daarbuiten kom je het amper tegen. Alleen behoorlijk gereformeerden gebruiken dat.
Je kunt nog steeds oa zeepjes maken, maar dan bij de speelfabriek in Rotterdam
https://www.speelfabriek.net/
Tijdje terug geweest en het was zoooo nostalgisch 🥹
Haha ik zeg dit weleens voor de grap, zo van: ‘in mei? Dan kunnen we misschien wel barbecuen, deo volente’
Nee hoor ik kom uit noorden maar wel uit de gkv, dus wat strenger maar zeker niet zwarte kousen kerk. En het werd toen door mensen in mijn omgeving gebruikt die uit verschillende kerkstromingen kwamen. Hoe het nu is in de gkv/ngk durf ik niet te zeggen.
Ik moest dv/deo velente googelen, nog nooit van gehoord
Door het gebruik hierboven van het woord deo moet ik denken aan dat we op school soms dat liedje zongen van glooooooooo-oooooria in excelsis deeeooo!
Ik zong dus altijd: in het zeilschip deo😅 uit volle borst.
Pas toen ik al bijna volwassen was en op een schilderij de tekst in excelsis deo zag staan, viel het kwartje.
Ooh wat leuk!
Aansluitend bij deo volente wordt in bepaalde kringen ook over dingen in de toekomst gezegd dat je hoopt dat ze gaan gebeuren. Dat is eigenlijk een beetje hetzelfde, toch? Zo van: hij hoopt komende zaterdag zijn verjaardag te vieren. Vond ik de eerste keer dat ik het hoorde heel gek, dacht dat die persoon ernstig ziek was en die dag wellicht niet meer zou halen of zo.
“Als ik het beleven mag”.
Het lijkt uit te gaan van een soort lot. Ik ben christelijk opgevoed en vooral in strengere kringen vaak Deo Volente gehoord en gezien. In de evangelische gemeente dan weer nooit ![]()
Ik ben opgegroeid op de Bible Belt en ben dan ook zeer bekend met de termen Deo Volente en ‘bij leven en welzijn’. De laatste jaren wordt het in christelijke (maar niet reformatorische) kringen wat minder, is mijn ervaring.
Maar moslims gebruiken de term ook, ‘inshallah’ betekent hetzelfde en moslims die ik goed ken gebruiken het regelmatig.
OMG ja “als ik het beleven mag” dat zeggen mn ouders en oma aaaaltijd haha. “Volgend jaar wordt ik 91, als ik het beleven mag” - aldus m’n oma
Ja inshallah wordt echt mega veel gebruikt!
Och ja. Mijn refo collega’s die een poll maken voor het team uitje.
Ik hoop aanwezig te zijn
Ik ben verhinderd
![]()
Hoe weet je dan al wel zeker dat je verhinderd bent?![]()
‘Ik hoop verhinderd te zijn’ vind ik bij een werkuitje ook nog wel relevant ![]()
- Goh echt meen je niet
- Ik wist dit oprecht niet
0 stemmers
Sorry maar iedereen weet toch dat moslims inshallah zeggen
Ja idd en ik ben christelijk opgevoed, naja niet streng oid en van dat deo had ik nog nooit gehoord.
Wat @chachaloco zei toen herkende ik het ineens, dat werd wel eens in de kerk gezongen.
Kan jij niet een keer opkankeren met je zogenaamde grappige cynische reacties?
Als je dood bent ben je ook verhinderd toch ![]()