Nee hoor ik kom uit noorden maar wel uit de gkv, dus wat strenger maar zeker niet zwarte kousen kerk. En het werd toen door mensen in mijn omgeving gebruikt die uit verschillende kerkstromingen kwamen. Hoe het nu is in de gkv/ngk durf ik niet te zeggen.
Ik moest dv/deo velente googelen, nog nooit van gehoord
Door het gebruik hierboven van het woord deo moet ik denken aan dat we op school soms dat liedje zongen van glooooooooo-oooooria in excelsis deeeooo!
Ik zong dus altijd: in het zeilschip deoš uit volle borst.
Pas toen ik al bijna volwassen was en op een schilderij de tekst in excelsis deo zag staan, viel het kwartje.
Ooh wat leuk!
Aansluitend bij deo volente wordt in bepaalde kringen ook over dingen in de toekomst gezegd dat je hoopt dat ze gaan gebeuren. Dat is eigenlijk een beetje hetzelfde, toch? Zo van: hij hoopt komende zaterdag zijn verjaardag te vieren. Vond ik de eerste keer dat ik het hoorde heel gek, dacht dat die persoon ernstig ziek was en die dag wellicht niet meer zou halen of zo.
āAls ik het beleven magā.
Het lijkt uit te gaan van een soort lot. Ik ben christelijk opgevoed en vooral in strengere kringen vaak Deo Volente gehoord en gezien. In de evangelische gemeente dan weer nooit ![]()
Ik ben opgegroeid op de Bible Belt en ben dan ook zeer bekend met de termen Deo Volente en ābij leven en welzijnā. De laatste jaren wordt het in christelijke (maar niet reformatorische) kringen wat minder, is mijn ervaring.
Maar moslims gebruiken de term ook, āinshallahā betekent hetzelfde en moslims die ik goed ken gebruiken het regelmatig.
OMG ja āals ik het beleven magā dat zeggen mn ouders en oma aaaaltijd haha. āVolgend jaar wordt ik 91, als ik het beleven magā - aldus mān oma
Ja inshallah wordt echt mega veel gebruikt!
Och ja. Mijn refo collegaās die een poll maken voor het team uitje.
Ik hoop aanwezig te zijn
Ik ben verhinderd
![]()
Hoe weet je dan al wel zeker dat je verhinderd bent?![]()
āIk hoop verhinderd te zijnā vind ik bij een werkuitje ook nog wel relevant ![]()
- Goh echt meen je niet
- Ik wist dit oprecht niet
0 stemmers
Sorry maar iedereen weet toch dat moslims inshallah zeggen
Ja idd en ik ben christelijk opgevoed, naja niet streng oid en van dat deo had ik nog nooit gehoord.
Wat @chachaloco zei toen herkende ik het ineens, dat werd wel eens in de kerk gezongen.
Kan jij niet een keer opkankeren met je zogenaamde grappige cynische reacties?
Als je dood bent ben je ook verhinderd toch ![]()
Ja maar āik ben verhinderd want ik heb een reünieā = dat weet je niet want misschien zijn die mensen wel dood en is er geen reünie meer. Dan ben je niet meer verhinderd en hoor je dus te komen ![]()
Hahahahha meisje wat is er aan de hand joh
jeetje gaat het
Nou dan is je nieuwe verhindering āik ga in mān eentje een fles wijn leeg drinken in badā. Je hebt geen andere mensen nodig om verhinderd te zijn toch