Stel je persoonlijke vraag #56

Door het gebruik hierboven van het woord deo moet ik denken aan dat we op school soms dat liedje zongen van glooooooooo-oooooria in excelsis deeeooo!

Ik zong dus altijd: in het zeilschip deošŸ˜… uit volle borst.

Pas toen ik al bijna volwassen was en op een schilderij de tekst in excelsis deo zag staan, viel het kwartje.

13 likes

Ooh wat leuk!

2 likes

Aansluitend bij deo volente wordt in bepaalde kringen ook over dingen in de toekomst gezegd dat je hoopt dat ze gaan gebeuren. Dat is eigenlijk een beetje hetzelfde, toch? Zo van: hij hoopt komende zaterdag zijn verjaardag te vieren. Vond ik de eerste keer dat ik het hoorde heel gek, dacht dat die persoon ernstig ziek was en die dag wellicht niet meer zou halen of zo.

6 likes

ā€œAls ik het beleven magā€.
Het lijkt uit te gaan van een soort lot. Ik ben christelijk opgevoed en vooral in strengere kringen vaak Deo Volente gehoord en gezien. In de evangelische gemeente dan weer nooit :joy:

1 like

Ik ben opgegroeid op de Bible Belt en ben dan ook zeer bekend met de termen Deo Volente en ā€˜bij leven en welzijn’. De laatste jaren wordt het in christelijke (maar niet reformatorische) kringen wat minder, is mijn ervaring.

Maar moslims gebruiken de term ook, ā€˜inshallah’ betekent hetzelfde en moslims die ik goed ken gebruiken het regelmatig.

5 likes

OMG ja ā€œals ik het beleven magā€ dat zeggen mn ouders en oma aaaaltijd haha. ā€œVolgend jaar wordt ik 91, als ik het beleven magā€ - aldus m’n oma

2 likes

Ja inshallah wordt echt mega veel gebruikt!

2 likes

Och ja. Mijn refo collega’s die een poll maken voor het team uitje.

Ik hoop aanwezig te zijn
Ik ben verhinderd
:joy:

4 likes

Hoe weet je dan al wel zeker dat je verhinderd bent?:rofl:

1 like

ā€˜Ik hoop verhinderd te zijn’ vind ik bij een werkuitje ook nog wel relevant :joy:

39 likes
  • Goh echt meen je niet
  • Ik wist dit oprecht niet

0 stemmers

Sorry maar iedereen weet toch dat moslims inshallah zeggen

9 likes

Ja idd en ik ben christelijk opgevoed, naja niet streng oid en van dat deo had ik nog nooit gehoord.

Wat @chachaloco zei toen herkende ik het ineens, dat werd wel eens in de kerk gezongen.

1 like

Kan jij niet een keer opkankeren met je zogenaamde grappige cynische reacties?

2 likes

Als je dood bent ben je ook verhinderd toch :skull:

4 likes

Ja maar ā€˜ik ben verhinderd want ik heb een reünie’ = dat weet je niet want misschien zijn die mensen wel dood en is er geen reünie meer. Dan ben je niet meer verhinderd en hoor je dus te komen :joy:

2 likes

Hahahahha meisje wat is er aan de hand joh

4 likes

jeetje gaat het

5 likes

Nou dan is je nieuwe verhindering ā€˜ik ga in m’n eentje een fles wijn leeg drinken in bad’. Je hebt geen andere mensen nodig om verhinderd te zijn toch

3 likes

Haha de mensen die deo volente zeggen zie ik hier toch niet echt voor aan :joy:

4 likes

Zouden ze eens moeten proberen!

2 likes