ik ben mezelf soort van aan het herprogrammeren in hoe ik naar mensen (vooral vrouwen) kijk en ik vind zoveel meer mensen mooier nu en vooral ook rimpels en andere dingen die met ouderdom komen. is ook wel gekatalyseerd na de dood van een naaste waarna ik naar mijn vrienden keek en gewoon blij was dat ze leefden en het heel bijzonder vond om ze al 15+ jaar in mijn leven te hebben en ze ouder te zien worden, zien dat ze grijze haren aan het krijgen zijn, naar hun lachrimpels kijken en beseffen dat dat ook een afdruk is van alle keren dat we samen lachten.
en nu vind ik andere en oudere mensen ook steeds mooier. als ik naar pamela anderson kijk hoe ze er nu uitziet vind ik dat zo vreselijk bijzonder mooi! echt veeeel mooier dan ik dat 10 geleden had gevonden.
hoorde gisteren toevallig ook de uitspraak ‘echte schoonheid zit van binnen’ waardoor ik daar over na ging denken, en het gaat wel vaker over dat we mensen als neutraler moeten zien en schoonheid/uiterlijk gewoon niet zo belangrijk moeten vinden maar ik ben het daar steeds meer niet helemaal mee eens. tenminste zo werk ik gewoon zelf niet en ik denk mensen an sich ook niet.
ik vind zelf dat we juist meer waardering moeten krijgen voor de schoonheid van mens zijn en we bij iemand die naar huidige standaarden ‘lelijk’ is niet moeten zeggen ja maar schoonheid komt van binnen maar iemand oprecht mooier moeten gaan proberen te vinden door uit het schoonheidsidealkader/tunnelvisie te breken. juist ook door de diversiteit van gezichten en unieke gezichtstrekken of mimiek of whatever. dat was vroegah wel een beetje meer iig qua gezicht omdat je daar nu eenmaal niet zo veel aan kon veranderen als nu maar letterlijk alles wordt monocultuur zelfs uiterlijk. ZO SAAI.
ik heb verder niets tegen botox of fillers trouwens maar ik vind het wel zonde als dat er toe leidt dat we een steeds minder brede opvatting van schoonheid hebben. is gewoon zonde voor je leven want als mensen iets continu nastreven is het schoonheid vinden, in muziek, kunst, natuur, alles. hoe stom dat we iets waar we zoveel geluk uit kunnen halen dan gaan verkleinen.