Stel je persoonlijke vraag #56

Ben jij een witte Nederlander ?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Als je dat bent, gebeurt het dan wel eens dat (een) mede witte Nederlander(s) tegen jou racistische of discriminerende dingen zeggen over niet witte Nederlanders? Dat ze denken ‘die vindt dat vast ook’

• Nee dit herken ik niet
  • Ja dit gebeurt wel eens
  • Ja dit gebeurt vaker

0 stemmers

Ik heb deze week al 3x gehad dat een onbekende (op het hondenveld vandaar dat ik met ze praatte) uit het niets over Marokkanen/moslims/die arme jongen in Capelle begon dat ik echt dacht huhhhhhhh zie ik eruit of ik dit ook vind?

If so, wat doe je dan?

• Ik praat mee
  • Ik zeg er iets van
  • Ik negeer het/loop weg

0 stemmers

1 like

Als het expliciet is dan zeg ik er wat van, maar het gebeurt ook vaak dat het een toon is of impliciet en dan weet ik eigenlijk nooit wat ik ermee aan moet. Daar probeer ik nu ook vaker wel wat van te zeggen, maar is lastig

9 likes

Als het impliciet is (ik heb dit regelmatig met patiënten/cliënten, helaas) zeg ik vaak iets van: “ik denk niet dat het zo zit” of “volgens mij werkt dat niet zo”. Ik kan met name op het werk geen hevige discussies aangaan, maar dan is wel duidelijk dat ik hier ook niet in mee ga, denk ik.

29 likes

Als het niet duidelijk is wat ze precies bedoelen vraag ik altijd om verduidelijking en daarna hoor ik graag waarom ik ook zo stom zou denken
Ik heb ook een hekel aan mensen die iemands nationaliteit moeten benadrukken door er ‘de’ voor te zetten
Hou je waffel en noem iemand gewoon bij naam

1 like

Ben geen witte Nederlander maar wel vrij white-passing in veel situaties, dus vaak genoeg doen mensen racistische of discriminerende uitspraken over mijzelf/mijn familie in mijn gezicht zonder dat door te hebben :stuck_out_tongue_closed_eyes:.

7 likes

Sinds ik niet meer in de horeca werk gebeurt dit me aanzienlijk minder vaak. Kon daar niet altijd uitgebreid in discussie dus pakte het vaak hetzelfde als aan @Krabsalade

4 likes

Bij willekeurige personen zeg ik altijd dat ik niet zijn of haar doelgroep ben voor dit thema/onderwerp. Of dat ik een andere mening heb. Dan is t eigenlijk altijd meteen klaar

5 likes

Ik ben niet white-passing en mijn moeder al helemaal niet en mensen doen nog steeds dat soort uitspraken. Favoriet als het gevolgd wordt door: ‘zijn niet zoals jullie/ was iedereen maar zoals jij’ en dan denken dat ze je een compliment gegeven hebben.

10 likes

Ik ben nu zwanger van mijn POC vriend dus er komt waarschijnlijk een bruine baby in ons gezin, en sindsdien besef ik me nóg meer hoe veel racisme er is in Nederland. Ik heb het daar gelukkig al veel over met mijn vriend en ook hoe we ons kind daarin willen gaan opvoeden. Ook in soms ‘onschuldig’ bedoelde opmerkingen zit veel racisme verstopt. Ik word er echt verdrietig van en in mijn witte omgeving gebeurd het echt ontzettend veel.

Voorbeelden van goedbedoelde opmerkingen volgens witte mensen

Edit dingen als oh wat leuk een halfbloedje, jullie krijgen echt een knap chocoladekindje, dat soort dingen al. En dat bedoelen die mensen dan echt als compliment en ik denk alleen maar ??? Ik ben toch ook gewoon een mix van mijn ouders hoezo is ons kind dan een ‘halfbloedje’ doe ff normaaaal.

17 likes

Wel echt chill dat jij er zo in staat, er zijn genoeg mensen, ook (voormalig) forummers, die zelf wit zijn en dan hun eigen kind met een niet wit iemand gaan exotiseren en ook inspelen op stereotypes. ‘Mijn kleine latina is echt pittig’ en dat soort dingen.

Vind dat altijd heel verdrietig om te zien. En ook wat gênant.

20 likes

Nou pff wat overdreven, mn moeder is officieel latina. Maar hoe iedereen zn koter noemt lekker zelf weten hoor. Ik vind daar niks van! Wat is daar nou heel verdrietig aan.
Ik krijg wel vaak te horen dat ik een temperament heb, godsamme wat suf.

Hoor jij wel eens dat je een temperament hebt?

• Nooit
  • Regelmatig
  • Af en toe
  • Anders

0 stemmers

2 likes

Ja gebeurt best vaak. En vooral op werk waar ik er dus niet altijd hard op in kan gaan.

Ik heb zelf ook een studieachtergrond in oa migratie en religie en op een of andere manier denken mensen dan heel vaak dat ik die kennis in zo’n gesprek wel zal gebruiken om hun idiote standpunten te ondersteunen.

Laatst ging het over iemands zus die met een moslim had en die man ligt blijkbaar graag de hele dag op de bank in het weekend zonder zich om de kinderen te bekommeren. ‘Dat komt natuurlijk omdat ie moslim is’.

Ik dacht ik ga hier heel sarcastisch op reageren met zo’n bepaald toontje. Ja ja dat is natuurlijk eeeeecht islam, ja, dit zal je een kerkelijke man uit jullie dorp nooooooit zien doen he. En toen dachten ze dat ik serieus was en aan hun kant stond :sob:

4 likes

Elke keer als ik je min of meer weer leuk vind, zeg je weer fucked up dingen.

43 likes

Het is wel problematisch. Ik wil niet teveel op de details ingaan maar iemand aan de kant van mijn vriend wordt altijd ‘die hindoestaanse’ genoemd als in lui/langzaam. De mensen er omheen zien het ook als hihaho grappig maar dit is een vrouw die gewoon knetterhard werkt en haar eigen broek ophoudt, helemaal niet lui is. Dit wordt dan gezegd als ze nog even naar de wc moet bij vertrek bijvoorbeeld. En ik ben wit en heb dit nog nooit gehoord dat ik dan lui of langzaam zou zijn.

7 likes

Een vriend van mij met een Caraïbische moeder werd in zijn vriendengroep vaak ‘die luie Arubaan’ genoemd als hij te laat kwam of traag was.

Ik besefte later pas hoe problematisch dit was.

1 like

Gebruik jij op insta de story optie ‘beste vrienden’?

• Ja
  • Nee
  • Ik gebruik geen insta

0 stemmers

2 likes

Volg jij het nieuws dezer dagen?

• Ja
  • Eerder wel dan niet
  • Eerder niet dan wel
  • Nee

0 stemmers

• Ik heb weleens een periode geen nieuws gevolgd
  • Ik volg al maanden geen nieuws meer
  • Ik volg al jaren geen nieuws meer
  • Ik ben vrijwel altijd het nieuws blijven volgen
  • Het verschilt veel hoeveel ik het nieuws volg
  • Ik denk er weleens over om geen nieuws meer te volgen

0 stemmers

Heb je er een mening over als iemand heel lang geen nieuws volgt?

• Nee, vind ik niks van
  • Ja, vind ik iets negatiefs van
  • Ja, vind ik iets positiefs van

0 stemmers

2 likes

Meestal volg ik het nieuws gewoon maar als het mentaal echt slecht met me gaat soms even bewust niet om de kans op paniekaanvallen iets te verlagen

18 likes

Echt helemaal geen nieuws volgen is best lastig volgens mij. Ik volg in ieder geval niet actief het nieuws in de zin van dat ik elke dag standaard nieuws ga lezen of journaal kijken.Maar ik klik wel vaak op aanbevolen (nieuws) artikelen als ik mijn computer opstart, en de radio staat op werk vaak aan, mijn man kijkt vaak wel nieuws op tv, of in gesprekken met familie/vrienden/collega’s/patiënten. Dus dan weet ik eigenlijk het belangrijkste toch wel denk ik.

2 likes

Ik kan het me op zich wel voorstellen dat iemand een periode het nieuws wat minder volgt. Maar vraag dan bijv wel af hoe je bijv je stem bij verkiezingen bepaald als je weinig nieuws volgt (ja bijv alleen stemwijzer of blind partij kiezen of niet stemmen?). Maar voor mij is dat echt best wel gekoppeld aan wat er in de wereld speelt. Net als bepaalde invloeden op het dagelijks leven, lijkt me best lastig als je daar echt niets van mee zou krijgen. Of heerlijk rustig haha.

2 likes