Stel je persoonlijke vraag #56

Bij willekeurige personen zeg ik altijd dat ik niet zijn of haar doelgroep ben voor dit thema/onderwerp. Of dat ik een andere mening heb. Dan is t eigenlijk altijd meteen klaar

5 likes

Ik ben niet white-passing en mijn moeder al helemaal niet en mensen doen nog steeds dat soort uitspraken. Favoriet als het gevolgd wordt door: ‘zijn niet zoals jullie/ was iedereen maar zoals jij’ en dan denken dat ze je een compliment gegeven hebben.

10 likes

Ik ben nu zwanger van mijn POC vriend dus er komt waarschijnlijk een bruine baby in ons gezin, en sindsdien besef ik me nóg meer hoe veel racisme er is in Nederland. Ik heb het daar gelukkig al veel over met mijn vriend en ook hoe we ons kind daarin willen gaan opvoeden. Ook in soms ‘onschuldig’ bedoelde opmerkingen zit veel racisme verstopt. Ik word er echt verdrietig van en in mijn witte omgeving gebeurd het echt ontzettend veel.

Voorbeelden van goedbedoelde opmerkingen volgens witte mensen

Edit dingen als oh wat leuk een halfbloedje, jullie krijgen echt een knap chocoladekindje, dat soort dingen al. En dat bedoelen die mensen dan echt als compliment en ik denk alleen maar ??? Ik ben toch ook gewoon een mix van mijn ouders hoezo is ons kind dan een ‘halfbloedje’ doe ff normaaaal.

17 likes

Wel echt chill dat jij er zo in staat, er zijn genoeg mensen, ook (voormalig) forummers, die zelf wit zijn en dan hun eigen kind met een niet wit iemand gaan exotiseren en ook inspelen op stereotypes. ‘Mijn kleine latina is echt pittig’ en dat soort dingen.

Vind dat altijd heel verdrietig om te zien. En ook wat gĂȘnant.

20 likes

Nou pff wat overdreven, mn moeder is officieel latina. Maar hoe iedereen zn koter noemt lekker zelf weten hoor. Ik vind daar niks van! Wat is daar nou heel verdrietig aan.
Ik krijg wel vaak te horen dat ik een temperament heb, godsamme wat suf.

Hoor jij wel eens dat je een temperament hebt?

• Nooit
  • Regelmatig
  • Af en toe
  • Anders

0 stemmers

2 likes

Ja gebeurt best vaak. En vooral op werk waar ik er dus niet altijd hard op in kan gaan.

Ik heb zelf ook een studieachtergrond in oa migratie en religie en op een of andere manier denken mensen dan heel vaak dat ik die kennis in zo’n gesprek wel zal gebruiken om hun idiote standpunten te ondersteunen.

Laatst ging het over iemands zus die met een moslim had en die man ligt blijkbaar graag de hele dag op de bank in het weekend zonder zich om de kinderen te bekommeren. ‘Dat komt natuurlijk omdat ie moslim is’.

Ik dacht ik ga hier heel sarcastisch op reageren met zo’n bepaald toontje. Ja ja dat is natuurlijk eeeeecht islam, ja, dit zal je een kerkelijke man uit jullie dorp nooooooit zien doen he. En toen dachten ze dat ik serieus was en aan hun kant stond :sob:

4 likes

Elke keer als ik je min of meer weer leuk vind, zeg je weer fucked up dingen.

41 likes

Het is wel problematisch. Ik wil niet teveel op de details ingaan maar iemand aan de kant van mijn vriend wordt altijd ‘die hindoestaanse’ genoemd als in lui/langzaam. De mensen er omheen zien het ook als hihaho grappig maar dit is een vrouw die gewoon knetterhard werkt en haar eigen broek ophoudt, helemaal niet lui is. Dit wordt dan gezegd als ze nog even naar de wc moet bij vertrek bijvoorbeeld. En ik ben wit en heb dit nog nooit gehoord dat ik dan lui of langzaam zou zijn.

7 likes

Een vriend van mij met een Caraïbische moeder werd in zijn vriendengroep vaak ‘die luie Arubaan’ genoemd als hij te laat kwam of traag was.

Ik besefte later pas hoe problematisch dit was.

1 like

Gebruik jij op insta de story optie ‘beste vrienden’?

• Ja
  • Nee
  • Ik gebruik geen insta

0 stemmers

2 likes

Volg jij het nieuws dezer dagen?

• Ja
  • Eerder wel dan niet
  • Eerder niet dan wel
  • Nee

0 stemmers

• Ik heb weleens een periode geen nieuws gevolgd
  • Ik volg al maanden geen nieuws meer
  • Ik volg al jaren geen nieuws meer
  • Ik ben vrijwel altijd het nieuws blijven volgen
  • Het verschilt veel hoeveel ik het nieuws volg
  • Ik denk er weleens over om geen nieuws meer te volgen

0 stemmers

Heb je er een mening over als iemand heel lang geen nieuws volgt?

• Nee, vind ik niks van
  • Ja, vind ik iets negatiefs van
  • Ja, vind ik iets positiefs van

0 stemmers

2 likes

Meestal volg ik het nieuws gewoon maar als het mentaal echt slecht met me gaat soms even bewust niet om de kans op paniekaanvallen iets te verlagen

18 likes

Echt helemaal geen nieuws volgen is best lastig volgens mij. Ik volg in ieder geval niet actief het nieuws in de zin van dat ik elke dag standaard nieuws ga lezen of journaal kijken.Maar ik klik wel vaak op aanbevolen (nieuws) artikelen als ik mijn computer opstart, en de radio staat op werk vaak aan, mijn man kijkt vaak wel nieuws op tv, of in gesprekken met familie/vrienden/collega’s/patiĂ«nten. Dus dan weet ik eigenlijk het belangrijkste toch wel denk ik.

2 likes

Ik kan het me op zich wel voorstellen dat iemand een periode het nieuws wat minder volgt. Maar vraag dan bijv wel af hoe je bijv je stem bij verkiezingen bepaald als je weinig nieuws volgt (ja bijv alleen stemwijzer of blind partij kiezen of niet stemmen?). Maar voor mij is dat echt best wel gekoppeld aan wat er in de wereld speelt. Net als bepaalde invloeden op het dagelijks leven, lijkt me best lastig als je daar echt niets van mee zou krijgen. Of heerlijk rustig haha.

2 likes

Als ik op vakantie ben volg ik amper nieuws

Ik kan me er ook niks bij voorstellen maar kom het steeds vaker tegen. En minderen (bewust of gewoon door omstandigheden) wel hoor, maar echt bewust niks meer volgen?? Ben dan ook echt verbaasd over hoe veel mensen dan missen. Collega’s van mij die bewust geen nieuws volgen hadden toentertijd ook bijv. die hepatitis-blauwe bessen van de AH gemist, dat soort dingen wil je toch weten ook?? Naast natuurlijk de grote dingen die in de wereld spelen

Of never forget mijn oud huisgenoot die een week na de pieperaanslag op Libanon op een eerste date ging met een gast uit Libanon en toen vantevoren zo zat van “goh ja weet niets van Libanon hi ha ho” en dat ik haar dit moest vertellen?? Je wil dan toch niet tegenover zo’n man zitten en dat ie je dat nog uit moet leggen

2 likes

Ik vind dit altijd dubbel. Ergens denk ik; het minste wat wij in onze geprivilegieerde positie kunnen doen is goed geĂŻnformeerd blijven van de toestanden in de wereld en niet wegkijken van alles wat er speelt. Natuurlijk kun je niet altijd alles volgen en dat is ook niet gezond, maar ik vind het wel belangrijk om in ieder geval een beetje moeite te doen om te begrijpen wat er gaande is. Anderzijds kunnen er op individueel niveau natuurlijk redenen zijn waardoor het beter is om het even niet te volgen. Ik merk dat ik er bij sommige mensen in mijn omgeving een beetje moeite mee heb. De redenen die zij geven om het nieuws niet te volgen voelen voor mij een beetje als kop in het zand. Dat het heftig is snappen we allemaal maar dan is het toch juist belangrijk om het erover te hebben en er een mening over te vormen etc.? Vooral in deze periode van verkiezingen.

Maar goed ja een balans daarin vinden is lastig, dat ontken ik zeker niet haha. Denk ook dat de een dat makkelijker kan dan de ander.

5 likes

Ja het is ook heel persoonlijk denk ik!

Ik kan bijv heftige beelden wat slechter verwerken merk ik en dat kan dan terugkomen in m’n dromen bijv, dus ik volg niet te veel nieuwsaccounts op sociale media bijvoorbeeld. Maar ik lees dan wel het nieuws of luister de radio. En ik word er zelf bijvoorbeeld minder onrustig en angstig van om artikelen van een krant te lezen die wat meer achtergrond geven, dan om alleen maar koppen te snellen op nos of nu.nl. M’n moeder is hier toevallig professioneel ook mee bezig, en die zegt dat het voor mensen die angstig worden van nieuws beter is om op een vast moment op de dag (of twee momenten ofzo) bewust nieuws te volgen, dan de hele dag door half. Plus dat juist nieuws mijden ook de angst in de hand kan werken als je daar gevoelig voor bent.

4 likes

Ja dat met beelden herken ik en ik vind podcasts luisteren daarom heel fijn! Waarin er echt de tijd wordt genomen om iets rustig uit te leggen en van verschillende kanten te belichten.

1 like

Ik maak het nieuws zelfs dus echt no escape

2 likes