Tijdens mijn studietijd had ik dit heel erg. Toen had ik altijd zó weinig geld vergeleken met de mensen in mijn omgeving, en ik snapte niet hoe zij elk jaar verre reizen konden maken en nieuwe laptops kopen terwijl ik nauwelijks rondkwam met bijbaan + lening. Ik schaamde me er ook erg voor en ging dan bijvoorbeeld rood staan om toch mee uit eten of op vakantie te kunnen, ik dacht dat ik gewoon slecht met geld omging.
Op een feest hadden we toen een gesprek, en toen kwam het erop wiens ouders een boot hadden. Alle ouders van de mensen in die kamer hadden een boot (gehad).
Niet veel later kwam ik erachter dat mijn ene vriendin elke maand een bijdrage kreeg van haar ouders voor de huur en verzekering. Mijn vriendje bleek ieder jaar de maximale schenking van zijn vader te kregen (5.000 euro herinner ik me?). Dat vond hij zo gewoon dat het niet eens om hem opkwam dat te vertellen. Datzelfde vriendje maakte altijd grapjes over dat ik nooit geld had.
Ik kom uit een eenoudergezin met een moeder die af en aan van een uitkering leefde. Maar ik had eigenlijk nooit enige ongelijkheid gevoeld met mijn omgeving tot ik op mezelf ging wonen en merkte hoeveel het in de praktijk uitmaakt als je af en toe of structureel geld van je ouders krijgt.
Sindsdien ga ik anders met mijn geld om, ik besef nu dat anderen hun ‘grote uitgaven’ vaak met hulp hebben gedaan, en het niet erg of embarrassing is dat ik voor alles zelf moet sparen. Zoals nu ik een rijbewijs aan het halen ben, ik heb daar letterlijk 8 maanden voor gespaard en daarin geen nieuwe kleren gekocht, niet uit eten geweest, niet op vakantie geweest etc, waar anderen dit gewoon van hun ouders hebben gekregen.
Sorry lange rant maar dit is echt iets waar ik veel mee bezig ben geweest in de laatste 10+ jaar