Stel je persoonlijke vraag #56

Ik denk niet dat ondernemers perse harder werken maar kan me wel inbeelden dat het ondernemersrisico mentaal zwaar weegt dan in loondienst zijn. Dat is iig èèn van de vele redenen waarom het mij niet zou aanspreken.

28 likes

Jaaa dit is zo treffend. We vergeten zo vaak dat velen van ons afstammen van slavendrijvers en kolonisten en dat dat ook generationale rijkdom is wat we gewoon gejat hebben. Erop inhakend zag ik laatst iets over Jan Pieterszoon Coen die als Neerlands held werd gezien omdat hij zoveel heeft betekent voor NL maar eigenlijk gewoon genocide heeft gepleegd op de Banda eilanden omdat hij een monopolie op kruiden wilde en die mensen gewoon vrije handel wilden drijven. Er zijn nog steeds meerdere straten etc naar deze man vernoemd, waaronder in Lombok nota bene. Zo zijn er tientallen voorbeelden van (silent of niet zo silent) verheerlijking van ons koloniale verleden.

4 likes

Esther Ouwehand is al een hele tijd het enige goede antwoord imho

15 likes

Huh ik ken echt niemand die dat niet weet

Edit: sorry maar zeg je nou dat je Coen niet kende tot recent? Shocking.

3 likes

Nou je slaat de spijker weer op z’n kop :clap:

De kruiden zijn specerijen en specifieker nootmuskaat trouwens.

Is ook wel een interessante wiki deepdive, via het Nederlandse monopolie op de Banda eilanden kom je dan tot de Britten die het meenemen naar Sri Lanka en later Afrikaanse eilanden en uiteindelijk het Caribisch gebied. En daardoor is het nu de enige specerij ter wereld die op een vlag staat, die van Grenada.

Zo interessant hè geschiedenis

5 likes

Uiteindelijk zal links over elkaar heen vallen om de beste moralistische keuze te zijn ipv een front en lacht een groter wordend rechts ons uit :broken_heart:

16 likes

En dan zijn er nog genoeg simpele zielen die denken dat op de PVV stemmen ook links stemmen is.

1 like

ja ik denk niet dat we dat vergeten maar wel verdraaien tot een verhaal in ons hoofd waarbij we met de (negatieve) gebeurtenissen niks meer te maken hebben en vooral ook de hedendaagse gevolgen daarvan niet.
maar op persoonlijk vlak vind ik het best eng soms, dat dat dan mijn voorouders zijn. ik zag eens iets van een zwarte vrouw die het over intergenerationeel trauma had en dat is bij tot slaaf gemaakten natuurlijk een groot ding. maar zij keerde dit om: welke eigenschappen worden intergenerationeel doorgegeven aan witte mensen? de witte mens die de slavendrijvers en kolonialisten waren, de witte mens die zichzelf ziet als baas van de wereld, superieur aan anderen. dat zit zo diep verwoven in onze cultuur en ons als mens. en uiteindelijk/nu vreet het delen van zichzelf op.

zelfs de (new age) spiritualiteit van het witte westen wordt gedreven door individualisme, geld maken, uitbuiten van anderen en uitbuiten van andere culturen. een ziekte.

8 likes

Ja mijn forever struggle

Ik wil een pinky promise met iedereen die geen fokking nazis wil dat we op dezelfde stemmen maar ja ik weet dat mijn kameraden liever ruzie maken

9 likes

Weet je als jij me die ochtend even stuurt op wie ik moet stemmen dan doe ik dat gewoon :white_check_mark:

3 likes

Ja precies, uiteraard niet vergeten vergeten, maar alsof dat niet echt iets meer met ons te maken heeft maar iets van vroeger is. Meer een soort landelijke geschiedenis dan persoonlijke geschiedenis/invloed.

1 like

Ik denk dat als je het over het typische beeld ondernemer van een groot bedrijf hebt, die niet zo hard (meer) werken. Maar ik heb best wel wat ondernemers in mijn nabije omgeving en die werken gemiddeld een stuk harder/meer dan de mensen die ik ken die in loondienst zijn, maar dit is natuurlijk ook wel afhankelijk weer van wat voor werk diegene in loondienst doet. Met name als je het bedrijf vanaf 0 start ipv het met de paplepel ingegoten te krijgen. Plus het mentaal taxerende van ondernemer zijn (waar diegene zelf voor kiest ofc) Oftewel: denk dat dit echt heel erg afhankelijk is van bedrijfsgrootte/branche. En stem dus ja obv eigen ervaring

2 likes

Eens!
Ik ga dan voor Ines Kostić.
Ik twijfel niet eens meer over GL/PvdA. Ik ben volledig afgeknapt door o.a. (uitspraken van) Frans Timmermans, het late opgang komen van veroordeling van Israël door GroenLinks en de situatie met Kauthar Bouchallikht.
Ze durven pas stelling te nemen op een veilig moment, daarvoor is het maar wat halfbakken gepruts en er is m.i. te weinig reflectie binnen die partij.

3 likes

Hier reken ik op

Tot nu toe nog geen overtuigend alternatief gevonden, volgende keer toch maar mezelf verkiesbaar stellen als linkse populistische bulldog. Slogan: wees geen fucking zeiksnor, doen gewoon ff mee

4 likes

Bij ondernemers denk ik direct aan een artikel wat ik van de zomer zag op het lokale nieuws van een ondernemer, een bakker die elke nacht om 3 u begint met bakken, soms zelfs eerder voor catering. Hij maakt alles zelf, brood, zoetigheden, hartige dingen, staat dan ook de hele dag in de winkel tot ze dicht gaan uur of 18, en dan weer opnieuw. Dus ja denk dat er genoeg ondernemers meer en harder werken dan de gemiddelde 34 u kantoorbaan😂

7 likes

Harder werken is een breed begrip, ik zie wel dat ondernemers cq mensen met een eigen bedrijf hun fysieke en mentale gezondheid makkelijker verwaarlozen. Het is soms toch wel een zegen om je in loondienst “gewoon” ziek te kunnen melden, zie vaak mensen (mannen) die met forse klachten doorwerken want eigen bedrijf, want anders geen inkomsten, want eindverantwoordelijkheid etc. Zeer moeilijk te coachen die lui.

14 likes

Nee maar soms wel harder dan ambtenaren.

IMG_1911

20 likes

Ik vind ondernemers sowieso bovengemiddeld onsympathiek vaak haha

11 likes

But you love me don’t you!!! :smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts::smiling_face_with_three_hearts:

1 like