Haha nee is gewoon aanstellerij je hebt 50k op je spaarrekening voor niks, geen doel ga dan niet zeuren over een droger kopen of whatever
Tijdens mijn studietijd had ik dit heel erg. Toen had ik altijd zĂł weinig geld vergeleken met de mensen in mijn omgeving, en ik snapte niet hoe zij elk jaar verre reizen konden maken en nieuwe laptops kopen terwijl ik nauwelijks rondkwam met bijbaan + lening. Ik schaamde me er ook erg voor en ging dan bijvoorbeeld rood staan om toch mee uit eten of op vakantie te kunnen, ik dacht dat ik gewoon slecht met geld omging.
Op een feest hadden we toen een gesprek, en toen kwam het erop wiens ouders een boot hadden. Alle ouders van de mensen in die kamer hadden een boot (gehad).
Niet veel later kwam ik erachter dat mijn ene vriendin elke maand een bijdrage kreeg van haar ouders voor de huur en verzekering. Mijn vriendje bleek ieder jaar de maximale schenking van zijn vader te kregen (5.000 euro herinner ik me?). Dat vond hij zo gewoon dat het niet eens om hem opkwam dat te vertellen. Datzelfde vriendje maakte altijd grapjes over dat ik nooit geld had.
Ik kom uit een eenoudergezin met een moeder die af en aan van een uitkering leefde. Maar ik had eigenlijk nooit enige ongelijkheid gevoeld met mijn omgeving tot ik op mezelf ging wonen en merkte hoeveel het in de praktijk uitmaakt als je af en toe of structureel geld van je ouders krijgt.
Sindsdien ga ik anders met mijn geld om, ik besef nu dat anderen hun âgrote uitgavenâ vaak met hulp hebben gedaan, en het niet erg of embarrassing is dat ik voor alles zelf moet sparen. Zoals nu ik een rijbewijs aan het halen ben, ik heb daar letterlijk 8 maanden voor gespaard en daarin geen nieuwe kleren gekocht, niet uit eten geweest, niet op vakantie geweest etc, waar anderen dit gewoon van hun ouders hebben gekregen.
Sorry lange rant maar dit is echt iets waar ik veel mee bezig ben geweest in de laatste 10+ jaar
Hoe zouden jullie je verjaardag plannen als je de hele dag niks hebt staan?
Ik ben bijna jarig, maar op de dag zelf ga ik niks vieren. Ik geef wel een diner op vrijdag bij mijn moeder thuis. Dus ik ga het zeker vieren.
Alleen op de dag zelf heb ik niks gepland. (Behalve opruimenđ©) Ik hoef niks te doen per se, maar lijkt mij toch ook wel leuk. Zo dat ik niet de hele dag klusjes doe of op de bank lig te rotten
Als je de hele dag alleen bent, wat doe je dan?
Liefste met een klein budget ook nog!
Edit: ik ben momenteel werkeloos, dus behalve solliciteren heb ik geen plichten om naar werk te gaan oid.
Lekker een rondje wandelen, door de natuur of door de stad, en dan lekker ergens koffie drinken met een gebakje!
Ik voel me er nu een beetje ongemakkelijk bij; maar je hebt best wat acties dat je bij horeca iets gratis krijgt op je verjaardag. De jarige hoeft de lunch niet te betalen, alleen de drankjes bijvoorbeeld.
Ik durfde dat heel goed aan te nemen toen ik student was, maar ik weet niet of ik het nu nog zou doen, het voelt zo skeer. :d âHallo ik ben jarig vandaag, jullie hebben daarvoor een actie toch? Mooi dan kom ik nu hier alleen wat eten!â. Als ik met een groepje zou gaan waardoor er dus wel uitgaven zijn, vind ik het wel kunnen maar solo twijfel ik :d
Oh heel herkenbaar dit, ik had mijn eerste baantje toen ik 12 was want ik wilde ook wel eens iets dat alleen van mezelf was. Ik vertelde er toevallig van de week nog over aan mijn man, van mijn eerste salaris toen (en ik verdiende natuurlijk geen drol) heb ik een paarse spijkerbroek gekocht van 50 gulden
Mijn ouders hadden echt niks te besteden (want ziek), we gingen ook nooit op vakantie of dagjes uit of noem het maar en dan mensen om je heen die het allemaal heel normaal vinden dat ze dat wel allemaal hebben want geld was geen issue. En zulke mensen kom je overal tegen, later ook op de studie, op je bijbaan, je gewone werk⊠En iedereen moet lekker doen wat ie wil en dat meen ik echt, nul afgunst naar wie met welke zak geld dan ook. Ik regel mijn eigen zaakjes en ben daar trots op.
:o
Weet iemand of Thermen Holiday in die lijst klopt? Ik kan er niks over vinden op de website zelf.
Ik heb (schijnbaar foutief) de aanname gedaan dat er een soort âbleh zo saai als mensen over hun kinderen/het moederschap pratenâ - gevoel aan ten grondslag lag bij jou, en niet stil gestaan bij dat dit een andere, wellicht dieper liggende reden kan hebben. Ik kan me voorstellen dat mijn reactie (met de âew babyâsâ opmerking) behoorlijk kort door de bocht was. Sorry daarvoor, ik had even wat verder moeten kijken dan mijn neus lang was. Ook voor anderen trouwens die mijn reactie als vervelend ervaren hebben.
Op de website staat ze geen verjaardagsarrangementen hebben op dit moment, dus het lijkt me niet dat ze nog meedoen.
Middagje/ochtend bios? Leuke solo-activiteit en kaartjes zijn dan ook wat goedkoper. Drankje mee van de supermarkt en daarna nog een lekker taartje eten ofzo!
Denk jij dat best veel Nederlanders het té goed hebben?
- Nee juist niet
- Gewoon nee
- Ja eigenlijk wel
0 stemmers
En hier op het forum?
- Nee juist niet
- Gewoon nee
- Eigenlijk wel
0 stemmers
Als ik in mijn omgeving kijk dan zie ik echt veel mensen die niet miljonair zijn ofzo maar die zo ontiegelijk veel geld kunnen uitgeven. Er is overal zo tering veel dure horeca, al die sportclubs met superduur lidmaatschap, etc etc
Hier op het forum ook zo vaak met de aankopen en volgens mij is het nog erger als er kinderen in het spel komen, dan moet alles al helemaal duur en luxe.
Belgen, hebben te veel Belgen het ook te goed?
- Ik ben helemaal geen Belg
- Gewoon ja
- Minder dan Nederlanders maar ja
- Meer dan Nederlanders nog
- Eigenlijk niet
0 stemmers
Ook veel Nederlanders die niet ontiegelijk veel geld uitgeven hebben het heel erg/te goed, maar hebben dat niet in de gaten.
Weet jij op wie je gaat stemmen? Ik dacht dat ik op de PvdA zou gaan stemmen maar heb er toch niet echt zin in eigenlijk.
- Ik weet het zeker
- Ik stem niet
- Ik twijfel een beetje
- Ik heb echt geen idee
0 stemmers
Prima als je goed verdient enzo maar de poverty cosplay hier op het forum soms is wel schrijnend.
Ik zou lekker in mijn eentje door de stad slenteren en lunchen. 's Avonds eten bestellen. Gratis naar de sauna is ook top!
Fijne verjaardag!
De verschillen zijn gewoon heel groot. Er zijn heel veel mensen die het heel erg goed hebben en ook heel veel mensen die het heel zwaar hebben in NL. Nou goed, dat hoef ik jou niet te vertellen.
Ik denk wel dat het forum bovengemiddeld welvarend is. Maar obv de poll-uitslagen is het forum ook hoger opgeleid, werkt meer dan de gemiddelde vrouw in NL en heeft een hoger percentage een relatie (als ik de cijfers van het CBS bekijk). Daarnaast denk ik dat kansenongelijkheid ook hier meespeelt, de gemiddelde forummer (en daar versta ik mezelf zeker ook onder) heeft meer kansen gehad.
Een Shaar of Grace had dit vast veel overtuigender en welbespraakter geformuleerd, maar dat is helaas niet mijn talent.
Zeker waar idd.
In de ochtend fiets ik over een brug naar mijn werk en dan vervloek ik altijd mijn leven. Maar onder die brug wonen een aantal mensen en dan zie ik hen en ja fucking cliché, maar dan ben ik toch ook gewoon even dankbaar dat ik op de fiets kan naar een warme en droge werkplek, met warme koffie, een fijne bureaustoel en elke maand een salaris waarmee ik het dak boven mijn hoofd kan betalen.