Stel je persoonlijke vraag #56

Ik heb soms het gevoel dat Nederlanders vinden dat ze recht op alles hebben. ‘Het is ons zelf verworven recht dat we recht hebben op alles’. En bij alles wat ons een strobreed in de weg wordt gelegd, zeiken we de hele goegemeente bij elkaar. Tegenslagen horen toch bij arme mensen, bij voorkeur in Bangladesh, maar niet bij ‘onze Nederlanden’. Ga niet zo goed op die houding.

6 likes

Same ik overweeg voor het eerst in 20 jaar niet PvdA te stemmen want they make it so hard for me to love them

6 likes

Ik ben toevallig nu het boek Koninkrijk vol sloppen aan het lezen, en het is echt verhelderend hoe recent de levensstandaarden zijn die we momenteel hebben eigenlijk zijn. En daaruit blijkt dus dat al die luxe ook geen gegeven is, al lijken veel mensen dat wel te denken. Het is een fucking precair systeem wat ook gewoon weer kan afbrokkelen als we niet goed uitkijken (en dat is dus ook al aan het gebeuren). Maar iedereen die niet verder dan zijn eigen tuintje kan kijken boeit het niet dat anderen al langzaamaan deze verworvenheden aan het verliezen zijn.

Dus ja, denk wel dat te veel mensen het nog te goed hebben, maar ook dat dit niet kan blijven duren.

5 likes

Ik heb het soms andersom, dan vertellen meer senior collega’s (waarvan ik de salarisschaal weet en dus kan gokken dat ze minstens een x bedrag met drie nullen meer dan ik verdienen, en waarvan ik weet dat de partner ook 32u of full time werkt) dat ze lang moeten sparen voor een vakantie of dat ze hun hypotheek zo hoog vinden, of dat ze niet zoveel spaargeld hebben en dan vraag ik me echt af hoe dat kan en waar al dat geld dan naartoe gaat.

1 like

ik vind dat Nederlanders vooral vinden dat zij zelf recht op alle luxe en minder belasting betalen hebben omdat ze er zo hard voor werken. als je arm of ziek bent zal je daar wel zelf voor hebben gezorgd en het is uit den boze dat arme of zieke mensen ook wat spaargeld hebben of eens op vakantie kunnen. die mogen blij zijn dat ze kunnen eten (maar wel alleen budgetproducten!) en een dak boven hun hoofd hebben (maar niet een te groot huis en ook geen huisdieren!)
de rijkere mensen die ‘harder’ werken verdienen van alles meer en de arme of zieke mensen verdienen van alles minder want die krijgen al te veel. en als de arme of zieke mensen minder krijgen is er weer meer meer meer voor de rijkere mensen die dat allemaal wél echt verdienen.

edit: het voelt ook wel alsof we als land dat zo gewend is onze rijkdom te vergaren door te stelen uit andere landen en mensen die niet ‘wij’ zijn op gruwelijke manieren uit te buiten geloven dat alles op een manier maakbaar is, om maar niet onder ogen te komen dat alles wat we als Nederland hebben we hebben verkregen door andere mensen arm en ziek te maken maar die andere mensen net zo mens als wij zijn.
makkelijker om te blijven geloven dat alles een keuze is, dat wij als rijk land alles wat we hebben hebben omdat we het echt verdienen, en dat iedereen die niet wij is gewoon door een natuurwet minder verdient, voor een ander is niemand verantwoordelijk, zeker de witte kolonialist en slavendrijver niet. en jan modaal hoeft in die lijn ook geen maatschappelijke verantwoordelijkheid te voelen tegenover iemand in de ziektewet of bijstand: ik mag rijk worden door dingen van een ander af te nemen, zo heeft Nederland het altijd gedaan en dat vieren we en noemen we de Gouden Eeuw. nouja misschien een beetje vergezocht gebrabbel dit ik ben hardop aan het denken :joy:

39 likes

Ik had hier net een discussie over met een kennis en die heeft het dan altijd over mensen die hard werken bladiebladiebla en uiteindelijk komt het altijd neer op ‘hun bedrijf’ want dat is het allerharste werken en ondernemers mag je niks in de weg leggen blablabla

Denk jij dat ondernemers harder werken dan werknemers?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ken jij ondernemers die geloven dat ondernemen veel harder werken is dan werknemer zijn?

• Ja veel
  • Ja enkele
  • Nee niemand

0 stemmers

1 like

Ja eens

Ik denk niet dat ondernemers perse harder werken maar kan me wel inbeelden dat het ondernemersrisico mentaal zwaar weegt dan in loondienst zijn. Dat is iig èèn van de vele redenen waarom het mij niet zou aanspreken.

27 likes

Jaaa dit is zo treffend. We vergeten zo vaak dat velen van ons afstammen van slavendrijvers en kolonisten en dat dat ook generationale rijkdom is wat we gewoon gejat hebben. Erop inhakend zag ik laatst iets over Jan Pieterszoon Coen die als Neerlands held werd gezien omdat hij zoveel heeft betekent voor NL maar eigenlijk gewoon genocide heeft gepleegd op de Banda eilanden omdat hij een monopolie op kruiden wilde en die mensen gewoon vrije handel wilden drijven. Er zijn nog steeds meerdere straten etc naar deze man vernoemd, waaronder in Lombok nota bene. Zo zijn er tientallen voorbeelden van (silent of niet zo silent) verheerlijking van ons koloniale verleden.

4 likes

Esther Ouwehand is al een hele tijd het enige goede antwoord imho

14 likes

Huh ik ken echt niemand die dat niet weet

Edit: sorry maar zeg je nou dat je Coen niet kende tot recent? Shocking.

2 likes

Nou je slaat de spijker weer op z’n kop :clap:

De kruiden zijn specerijen en specifieker nootmuskaat trouwens.

Is ook wel een interessante wiki deepdive, via het Nederlandse monopolie op de Banda eilanden kom je dan tot de Britten die het meenemen naar Sri Lanka en later Afrikaanse eilanden en uiteindelijk het Caribisch gebied. En daardoor is het nu de enige specerij ter wereld die op een vlag staat, die van Grenada.

Zo interessant hè geschiedenis

5 likes

Uiteindelijk zal links over elkaar heen vallen om de beste moralistische keuze te zijn ipv een front en lacht een groter wordend rechts ons uit :broken_heart:

15 likes

En dan zijn er nog genoeg simpele zielen die denken dat op de PVV stemmen ook links stemmen is.

1 like

ja ik denk niet dat we dat vergeten maar wel verdraaien tot een verhaal in ons hoofd waarbij we met de (negatieve) gebeurtenissen niks meer te maken hebben en vooral ook de hedendaagse gevolgen daarvan niet.
maar op persoonlijk vlak vind ik het best eng soms, dat dat dan mijn voorouders zijn. ik zag eens iets van een zwarte vrouw die het over intergenerationeel trauma had en dat is bij tot slaaf gemaakten natuurlijk een groot ding. maar zij keerde dit om: welke eigenschappen worden intergenerationeel doorgegeven aan witte mensen? de witte mens die de slavendrijvers en kolonialisten waren, de witte mens die zichzelf ziet als baas van de wereld, superieur aan anderen. dat zit zo diep verwoven in onze cultuur en ons als mens. en uiteindelijk/nu vreet het delen van zichzelf op.

zelfs de (new age) spiritualiteit van het witte westen wordt gedreven door individualisme, geld maken, uitbuiten van anderen en uitbuiten van andere culturen. een ziekte.

8 likes

Ja mijn forever struggle

Ik wil een pinky promise met iedereen die geen fokking nazis wil dat we op dezelfde stemmen maar ja ik weet dat mijn kameraden liever ruzie maken

9 likes

Weet je als jij me die ochtend even stuurt op wie ik moet stemmen dan doe ik dat gewoon :white_check_mark:

3 likes

Ja precies, uiteraard niet vergeten vergeten, maar alsof dat niet echt iets meer met ons te maken heeft maar iets van vroeger is. Meer een soort landelijke geschiedenis dan persoonlijke geschiedenis/invloed.

1 like

Ik denk dat als je het over het typische beeld ondernemer van een groot bedrijf hebt, die niet zo hard (meer) werken. Maar ik heb best wel wat ondernemers in mijn nabije omgeving en die werken gemiddeld een stuk harder/meer dan de mensen die ik ken die in loondienst zijn, maar dit is natuurlijk ook wel afhankelijk weer van wat voor werk diegene in loondienst doet. Met name als je het bedrijf vanaf 0 start ipv het met de paplepel ingegoten te krijgen. Plus het mentaal taxerende van ondernemer zijn (waar diegene zelf voor kiest ofc) Oftewel: denk dat dit echt heel erg afhankelijk is van bedrijfsgrootte/branche. En stem dus ja obv eigen ervaring

2 likes