Ja eens!
Maar het kunnen stichten van een gezin en vrijheid van voortplanting is toch niet hetzelfde als recht op een kind?
Ik vind dit echt te ver gaan eigenlijk.
Edit: lees nu de rest van je post, en daar ben ik het eigenlijk wel mee eens.
Maar met een ivf poging koop je toch geen recht op een kind? Je koopt een poging om te proberen een kind te krijgen. Commercieel draagmoederschap en ivf zijn wel twee totaal verschillende dingen die nu een beetje door elkaar lijken te lopen.
Waar zie jij mij dit beweren? Ik zeg toch niet dat niemand recht op ivf heeft?
En ik beweer dan weer niet dat jij zegt dat niemand recht op ivf heeft maar dit hele gesprek begon door een poll over een crowdfunding voor ivf en een commerciƫle draagmoeder. En jij reageert dat je een recht op een kind te ver vind gaan (ik ook) maar daar ging het hele gesprek toch niet over? Want dat ging over ivf en commercieel draagmoederschap. Dat bedoel ik met mijn post, dat het twee totaal verschillende dingen zijn die door elkaar lijken te lopen.
Ik vind draagmoederschap zelf ook wel ver gaan, maar wat zien jullie als bezwaren tegen hiervoor betalen? Ik vind het een idioot idee dat je als vrouw zoiets groots en risicovols gratis zou moeten doen. Of is het dan meer dat de optie er wat jullie betreft niet eens zou moeten zijn? Dus dat stellen na ivf etc uitbehandeld zijn.
Omdat de grote vraag is of iemand uit geldnood dus zoiets zwaars en risicovols gaat ondernemen. Zat mensen met heel erg veel geld die bedragen kunnen bieden waar een kwetsbaar persoon gewoonweg moeilijk nee tegen zou kunnen zeggen.
Natuurlijk ben je baas in eigen buik, maar het risico op misbruik van kwetsbare mensen is gewoon best groot. Net als dat je niet je organen verkoopt.
Ja zoveel dingen eigenlijk. Kan me voorstellen dat dat een nieuwe vorm van mensenhandel gaat worden, dat vrouwen dan gedwongen draagmoeder moeten worden en het geld naar een ander gaat. Of dat vrouwen die wanhopig zijn door geld tekort dit gaat doen maar de psychische gevolgen niet overzien of onderschatten.
Die mensenhandel gebeurt al, in Amerika hebben ze nu met OekraĆÆense vrouwen als draagmoeder. Het is voor de Amerikanen(bureauās, advocaten,) een groot verdienmodel geworden en ik had gelezen dat de vrouwen er zoān 3.000 euro aan overhouden.
Dit, en ook als iemand niet in directe geldnood verkeert denk ik dat in een systeem waar geld zo belangrijk is voor je directe overleven (dan doel ik meer op bijvoorbeeld de VS dan hier), dat nog steeds geen vrije keuze kan zijn.
Wat je ook veel ziet zijn celebrities of andere extreem rijke mensen die hun zwangerschap simpelweg uitbesteden om niet met de lichamelijke ongemakken te hoeven dealen. Ik vind dat zo dystopisch. Je bent dan letterlijk het lichaam van een andere vrouw aan het uitbuiten omdat het jou niet goed uitkomt. Dat zal in de gevallen zoals hierboven misschien niet zo direct aan de orde zijn hoor, maar ik vind het fundamenteel onethisch om iets dat lichamelijk zo ingrijpend en zo risicovol is te laten ondergaan door iemand die in haar keuze beĆÆnvloed kan worden door andere factoren dan haar eigen vrije wil om de toekomstige ouders te helpen
Die geldhandel en 3k is echt absurd natuurlijk, maar dat er misbruik van wordt gemaakt staat voor mij niet 1:1 aan dat het dan verboden moet worden. Als er dan geen geld voor mag worden geboden dan ontstaat er net zo goed een systeem waarin vrouwen worden gedwongen dit te doen of nog een extra laag ondercircuit. Ik vind het echt een lastige!
Ik vind die celebs walgelijk hoor daar niet van, maar toch ben ik er niet over uit of het verbieden dan de beste oplossing is.
Wat vind jij (heel algemeen genomen) principieel van:
- Sekswerk niet ok, commercieel draagmoederschap is ok
- Commercieel draagmoederschap niet ok, maar sekswerk is ok
- Sekswerk en commercieel draagmoederschap allebei ok
- Sekswerk en commercieel draagmoederschap allebei niet ok
0 stemmers
Valt me op dat er (logischerwijs) vaak dezelfde soort argumenten worden gebruikt en ben wel benieuwd of mensen dit qua je lichaam gebruiken en potentiƫle uitbuiting hetzelfde zien
Ik weet niet hoe het is bij vrouwen die voor een familielid draagmoeder worden en hoe ver je erin kan gaan. Maar zodra er iets gereguleerd wordt, zullen er altijd bureauās zijn die dit als verdienmodel zien.
Bij formules waar er enkel de medische kosten vergoed worden, proberen wensouders/vertegenwoordigers alsnog invloed te hebben op zwangerschap. Door bvb te zeggen dat draagmoeder enkel dit mag eten/drinken. Ze mag werken maar enkel x aantal uren,ā¦
Het is dan volledig volgens de wet met alsnog machtsverhoudingen. Dan kunnen ze er wel een vergoeding op plakken en welk bedrag is dan genoeg voor het hebben van kind? 10.000, 18.000 voor een premium baby met blond haar en blauwe ogen? Is toch geen beginnen aan?
Sekswerk okƩ vinden is ook een moeilijke. Elke dag verandert mijn mening hierover
Ja ik heb daar ook wel gecompliceerde gevoelens over dus dit is heeeeeel algemeen.
Maar ik denk ook wel vaak dat achter bezwaar tegen sekswerk ook gewoon taboe en ieuw seks en straks wil mijn vent dat nog zit, dus ben benieuwd als het anders ligt als het lichaam voor iets āzedigsā gebruikt wordt.
Ik denk dat het voor mij gewoon niet te doen is om draagmoederschap te zien als werk? En dat ik het daarom niet te vergelijken vindt met sekswerk of welke andere kutbaan iemand ook zou moeten doen. Misschien omdat het zo 24/7 is en alles van je leven beĆÆnvloedt? Tis niet alsof je je ervan kan ziek melden als het niet gaat ofzo.
Edit: voor mij is commercieel draagmoederschap denk ik meer vergelijkbaar met commerciƫle orgaanhandel dan met sekswerk
Maar een āgewoneā baan is toch ook met machtsverhoudingen? En met een prijs erop voor je tijd en effort? In mān hoofd heb ik echt hele tegenstrijdige ideeĆ«n hierbij. Aan de ene kant denk ik dat je je lichaam op welke manier mag inzetten die je wilt, aan de andere kant vind ik dat we mensen in bescherming moeten nemen tegen zieke geesten in deze wereld, maar dat vind ik dan ook wel betuttelend en hiĆ«rarchisch van mezelf. Om te zeggen dat omdat iemand arm is diegene niet op een bepaalde manier met diens lichaam om mag gaan vind ik ook helemaal raar. Ik zie echter ook wel dat dit een slippery slope is waarbij er met geld andermans lichaamsfunctionaliteiten worden gekocht en dat vind ik echt mega creepy. Ik weet het gewoon niet zo goed!
Maar een zwangerschap is toch niet te vergelijken met een normale baan en arbeidsrelatie? Een zwangerschap is veel ingrijpender dan een gewone baan, met levenslange gevolgen en mogelijk levenslange schade voor je lichaam, om over het gebrek aan bescherming door arbeidsrecht nog maar te zwijgen. Dat is wat anders dan ma-vr 9-5 vakken vullen.
Twee homos met een kinderwens
- Van mij mogen ze internationaal adopteren
- Van mij mogen ze een draagmoeder kopen
- Van mij mogen ze een draagmoeder of bv een lesbisch stel in de omgeving vragen om op die manier biologisch een kind te krijgen
- Van mij moeten die kindloos blijven
0 stemmers
Er zijn natuurlijk heel veel banen die veel risicovoller en schadelijker zijn dan 9-5 vakkenvullen. Het gaat mij erom dat je iemand deze keuze afneemt omdat wij het ethisch anders vinden dan een ānormaleā baan. Je zou er bv ook zoveel geld tegenover kunnen zetten dat iemand een beloning krijgt van 10 jaar een normale baan. Nou ja goed, ik kom er voor mezelf nog niet helemaal uit.