Stel je persoonlijke vraag #58

Maar je doet hier alsof het om vrije keuze gaat en dat gaat het simpelweg niet. Zelfs als een vrouw - hypothetisch dit he - in alle vrijheid beslist tot commercieel draagmoederschap is daar een kind mee gemoeid wat in feite gekocht wordt. Daar moet je uiterst voorzichtig mee zijn. Als je van mening bent dat die vrouw geen bescherming nodig heeft omdat zij in vrijheid beslist heb je altijd nog het kinds rechten te beschermen.

Daarnaast weet iedereen met kennis van het veld: de doorsnee beloning is amper een jaarloon. 10 jaarlonen zijn is pure fictie, het systeem leunt op vrouwen die bereid zijn voor relatief weinig geld de kinderen van anderen te dragen. Waarin de draagmoeder altijd slechter beschermt is dan de wensouder.

10 likes

En… ik vind dus dat de wetgeving daaromheen eenvoudiger dan wel goedkoper zou moeten. Met in achtneming dat het niet de deur open moet zetten voor commercieel draagmoederschap oid

2 likes

Ik begrijp heel goed dat ik hier eerder aan het filosoferen ben dan dat we dit op een ethische manier kunnen gaan inrichten. Rechten van het kind is hierbij ook een hele interessante idd!

1 like

Ik vond dit interessant om te lezen mbt draagmoederschap: https://www.volkskrant.nl/binnenland/rechters-slaan-alarm-draagmoederschap-dreigt-het-nieuwe-adoptieschandaal-te-worden~b08aca63/

Dat het perspectief van het kind er bij draagmoederschap eigenlijk niet toe lijkt te doen (bij draagmoeders in het buitenland). In zekere mate ook bij donor zaad vanuit het buitenland, maar dat is een andere discussie.

3 likes

Niet allen bij mensen die geen kinderen kunnen krijgen. Veel groter nog is het probleem van mensen die wel kinderen krijgen, maar waarbij dat op geen enkele manier een verstand idee is. Bvb mensen met syndroom van down of mensen die verslaafd zijn aan crack of heroine. Ik ken van beide wel verhalen. Rechten van ouders zijn veel sterker geregeld dan de rechten van kinderen.

4 likes

Welke acties uit het gierige acties topic vind je echt gierig?

• Airpods verkopen die je gratis bij een abonnement hebt gekregen
  • Stoelen verkopen die je bij het grofvuil hebt gevonden
  • Geld terugvragen bij vertraging met de trein
  • Als je een cadeau voor iemand koopt, dat blijkt duurder dan je budget dus het zelf gehouden en een goedkoper cadeau gekocht
  • Een weekend weggaan waarbij jij met kinderen bent en dan hetzelfde betalen voor boodschappen als de rest van de deelnemers (dus niet extra voor de kinderen)
  • Reminder sturen voor een tikkie van € 15
  • Het lege flesje van je colaatje meenemen uit een restaurant voor de statiegeld
  • Een boek dat uit de minibieb komt en daarna aan je gegeven is door een collega zelf online doorverkopen
  • Om een 35% kortingsticker vragen bij de appie omdat het product tot vandaag houdbaar is
  • Op je verjaardag mensen uitnodigen en laten betalen voor eten/drinken in een restaurant bijv.
  • Early tickets voor reguliere prijs verkopen als je toch niet naar het concert/festival kan
  • Ik vind niets hiervan echt gierig

0 stemmers

7 likes

Veel van deze dingen zijn wel zuinig maar zolang je er niemand mee benadeelt vind ik het niet gierig (of ik het ook allemaal zo zou doen is weer een ander verhaal natuurlijk)

1 like

Een andere variant op de vraag van hierboven dan maar! :smiley:

Wat heb jij gedaan of zou jij doen?

• Airpods verkopen die je gratis bij een abonnement hebt gekregen
  • Stoelen verkopen die je bij het grofvuil hebt gevonden
  • Geld terugvragen bij vertraging met de trein
  • Als je een cadeau voor iemand koopt, dat blijkt duurder dan je budget dus het zelf gehouden en een goedkoper cadeau gekocht
  • Een weekend weggaan waarbij jij met kinderen bent en dan hetzelfde betalen voor boodschappen als de rest van de deelnemers (dus niet extra voor de kinderen)
  • Reminder sturen voor een tikkie van € 15
  • Het lege flesje van je colaatje meenemen uit een restaurant voor de statiegeld
  • Een boek dat uit de minibieb komt en daarna aan je gegeven is door een collega zelf online doorverkopen
  • Om een 35% kortingsticker vragen bij de appie omdat het product tot vandaag houdbaar is
  • Op je verjaardag mensen uitnodigen en laten betalen voor eten/drinken in een restaurant bijv.
  • Early tickets voor reguliere prijs verkopen als je toch niet naar het concert/festival kan
  • Niks

0 stemmers

3 likes

Wel even belangrijk om erbij te vermelden dat het terugvragen van het geld volgensmij was op een reis die door de baas vergoed werd/ov declaratie mogelijk was. Niet gewoon op eigen kosten

2 likes

Privereis door de baas betaald! :smile:

Geld teruggevraagd overigens, thanks ns

2 likes

Sommige van deze dingen zou ik als student/beginnend werknemer wel gedaan hebben en nu niet meer trouwens. Mensen laten betalen voor (een deel van de) drankjes ter ere van mijn eigen verjaardag bijvoorbeeld.

4 likes

Haha same. Toen nog geprobeerd het geld te delen met m’n baas en twee collega’s (ik had alle tickets geboekt). Baas vulde steeds de wiebetaaltwat maar niet in, nog een aantal keer herinnerd, half jaar later uit eten gegaan met de twee collega’s van het geld hahah

1 like

Ik denk inderdaad dat hoe minder geld je hebt, hoe minder van deze dingen je zelf gierig vindt.

Ik had 3 jaar geleden veel meer geld dan nu, en dan gaat de lat toch lager liggen. Vind het soms zelf ook echt stom om er de hele tijd op te letten dat rekeningen wel kloppen/ik geld weer terug krijg en of ik ergens wel heen ga omdat het geld kost.

4 likes

Maar op je geld letten is toch niet gierig? Je bent een gier als je misbruik maakt van een ander om er zelf beter van te worden, niet als je je kassabon checkt en teruggaat als het niet klopt

24 likes

Plus er zijn zat dingen die ik niet doe, omdat ik er geen zin in heb maar die ik niet gierig vind als een ander het wel doet.

18 likes

Ik vind mensen met meer dan voldoende geld soms juist de grootste gieren.

8 likes

“Daarom hebben ze ook zoveel geld.” Aldus mijn oma.

8 likes

Hier is het echt heel normaal om bij een etentje alleen een eerste rondje drankjes te betalen. Maar als je bij de uitnodiging zegt “effe geen budget om uit eten te gaan, ik feliciteer je later wel” zijn we even goeie vrienden.

10 likes

Communicatieeee

Dat is het belangrijkste onderdeel

1 like

€15 is toch gewoon best veel geld, of ben ik nou zo arm/gierig 🫠

Tenzij het een vriendschap is waarbij je elkaar altijd trakteert en het soort van evenredig is zou ik dat altijd terugvragen.

14 likes