Hier ben ik het wel mee eens. Ik heb āneeā gestemd, omdat ik āeen vriendendienstā meteen als iets groots vind klinken, maar ik verwacht wel op zijn minst een vriendelijke benadering en dat Ć”ls ik eens iets vraag wat geen groot ding is dat er niet meteen een āneeā zonder reden komt. Ik zou overigens ook niks geven voor hulp die ze bieden, maar wel een kop koffie, een vriendelijk praatje en de bereidbaarheid van mij uit om ook eens iets voor hen te doen.
Een buurman van ons is een beetje onze sociale controle, houdt de poort in de gaten wanneer wij op vakantie zijn en bij iets opvallends belt hij mijn man. Zijn er in de buurt bijzonderheden die relevant zijn voor ons om te weten dan zal hij ons altijd informeren. Dat hoeft hij niet te doen, maar dat hij zoiets doet maakt ons ook bereid om hem te helpen (het is een oude man) wanneer hij dat nodig heeft. Wij bieden hem dan weer een praatje aan omdat hij wat eenzaam is, hij komt soms een kop koffie drinken en als hij straks slecht ter been is zullen wij de vuilsnisbak waarschijnlijk voor hem zetten.
Kortom: normale omgang met elkaar mag denk ik wel een verwachting zijn, dat hoeft voor mij niet in de vorm van bloemen en chocola.