Wat leuk dit
. Ik leg vrienden (heb het dus niet over kennissen) inderdaad langs die meetlat en vind dat niet iets slechts. Heb wel erg hoge verwachtingen hierdoor aangezien ik door het boek Grijs Verleden weet dat de meeste mensen niet slecht zijn maar wel bang en daardoor egoĂŻstisch.
Ja mijn overgrootouders hebben daarvoor ook een Yad Vashem onderscheiding ontvangen in de jaren 70, die hangt nu bij mijn moeder thuis. Ondertussen âcollaborerenâ met de Duitsers om ervoor te zorgen dat het niet opviel.
Mijn opa en oma waren te jong haha, die zijn vlak na de oorlog pas geboren.
Nee in principe liep mijn familie geen gevaar. Maar ik heb wel het volgende gehoord:
Beide opaâs werden opgeroepen (voor de arbeitseinsatz), maar wilden niet. Dus ze gingen dan voor een paar dagen onderduiken, of snel verstoppen zodra de Duitsers aankwamen.
Ene opa had zich verstopt op de hooizolder, maar daar zijn de duitsers wel gaan kijken. Dat had wel echt mis kunnen gaan met één kuchje of nies.
Verder heeft andere opa aan het begin van de oorlog tegen de duitsers moeten vechten, vlakbij de grens. Ze konden alleen niet echt partij bieden, werden al snel overmeesterd. Maar nu komt de grap: ze werden niet doodgeschotrn, geen krijgsgevangene gemaakt, maar: NAAR HUIS GESTUURD?! Dus dat gevaar was nep.
Mijn opa had onderduikers in huis dus op die manier liep mijn familie wel gevaar. We gingen vaak wandelen en dan liet hij altijd het weiland zien waar hij en âzijn joodse broertjes en zusjesâ naartoe waren gevlucht toen er Duitsers voor de deur stonden. Hij was toen zelf iets van 17 en kon heel goed vertellen over die tijd en specifiek die nacht. Over hoe bang ze waren en dat ze uren in een slootje lagen en het jongste kind hun bijna had verraden omdat ze zo bibberde van de kou. Ik fiets nog regelmatig langs dat slootje en dan moet ik altijd aan mijn opaatje denken. Overigens hebben ze het allemaal overleefd en op verjaardagen snapte ik vroeger nooit wie dat waren en dan zei mijn moeder altijd dat dat haar drie âextra Joodse ooms en tantesâ waren.
zou je in een soortgelijke situatie zelf mensen bij je laten onderduiken, mocht je de ruimte en mogelijkheid hebben?
- ja 100% bekenden of onbekenden
- ja alleen als ik die mensen goed ken
- ik neig naar ja maar ik weet niet of ik het echt zou durven
- nee ik durf dat niet
- nee ik wil dat niet
- ik weet het niet
- anders
0 stemmers
Plast jouw (voorgaande) mannelijke partner zittend?
- Ja
- Soms
- Nee
- Nvt
0 stemmers
Mijn opa zat ondergedoken in de Biesbosch en mijn oma schilde aardappels voor de Duitsers, zij zijn allebei al overleden 35 jaar geleden dus ik heb ze amper gekend en ze niks kunnen vragen. Verder weet ik vrij weinig. Mijn andere opa en oma zijn nog vrij âjongâ (opa inmiddels overleden). Ik zou mijn oma nog kunnen vragen naar die tijd.
Nee, maar wel familie aan beide kanten. Mijn opa was wel ondergedoken geweest voor de Arbeidsantz.
En mijn omaâs ouders moesten gedwongen Duitsers huizen in hun boerderij. Terwijl de broer van mijn oma in het verzet zat
Mijn opa was een van de Merwedegijzelaars en door jouw bericht heb ik dat weer gegoogled en op een website staat ook alle documentatie, naar welke werkkampen hij is getransporteerd, enzo. Op de middelbare school heb ik voor boekverslagen met twee van mijn grootouders gepraat over boeken van schrijvers die in hetzelfde kamp als hen hebben gezeten. Mijn andere oma zat ergens anders en zij vond het heel heftig om die boeken te lezen, herkende ook niet alles. Dat was heel bijzonder en ik wil die verslagen en krantenartikelen enzo ook met mijn kinderen delen als ze wat ouder zijn.
zolang er niks nieuws is afgesproken staat de huidige afspraak nog. zeker als het een officiële instantie is, ik denk dan aan het uwv oid.
Judgen jullie mensen met zoân achterlijk grote jeep of range rover met 4 wheel aandrijf wat handig is in de outback van AustraliĂ« maar totaal onnodig is het stadse Nederland?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Het hangt er denk ik ook vanaf in wiens belang de afspraak is? Als er iets voor jou van afhangt zou ik zeker wel nabellen en erop aandringen dat er dan een nieuwe afspraak komt en het niet van hen laten afhangen.
Zou ze gewoon even bellen
Voor mensen die ooit (in hun werkende leven) langdurig ziek zijn geweest, hoe heb je jouw re-integratie ervaren?
- Heel positief
- Overwegend positief
- Overwegend negatief
- Heel negatief
0 stemmers
Ben je blij met hoe je werkgever destijds heeft gehandeld?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Werkgever zelf en HR niet perse, maar ik heb de beste manager ooit, en daardoor blij met hoe het gegaan is!
In de stad denk ik wtf doe je hier, succes met parkeren. Hier in het dorp/platteland denk ik er niks van.
Maar er was toch nog geen huidige afspraak? Er was niks bevestigd of afgesproken. Ja die instantie had niet 3 weken stil moeten blijven, en @PiuPiu had na een week ff contact kunnen leggen van Hallo ik wil weten of dit telefonisch kan en of het dus doorgaat? En ik zou gedurende die 3 weken wel de datum vrijhouden want 50/50 kans dat het een telefonische afspraak wordt. Maar de uitkomst zou toch hetzelfde zijn want zij zeggen na 3 weken telefonisch kan niet en dus kan de afspraak niet op datum x.
Heb jij een âgevoelâ over hoe lang je ongeveer zult leven?
- Ja, sterk
- Ja, een beetje
- Nee, heb ik niet
0 stemmers
En zo ja, zegt je gevoel dat je oud wordt?
- Ja
- Nee
- Medium
0 stemmers
En heb je een gevoel/beeld bij hoe je zult sterven?
- Ja, hier heb ik een idee bij, op niks gebaseerd
- Ja, hier heb ik een idee bij, op feiten/ervaringen gebaseerd (bv veelvoorkomend in de familie)
- Nee joh, geen idee
0 stemmers
Ik heb al jaren een heel specifieke leeftijd in mân hoofd die nu nadert. En al neem ik het niet serieus, ik knijp âm toch een beetje haha. Mijn vriend heeft juist een scenario van hóé hij (plots) zal sterven alleen geen idee wanneer, ook spannend.
Er komt in mijn familie behoorlijk wat kanker voor, zowel genmutatie-gerelateerd als losstaande gevallen. Hoewel ik die genmutatie zelf niet heb, hou ik er wel sterk rekening mee dat ik op een gegeven moment ook kanker krijg.
En gek genoeg heb ik daar vrede mee. Ik krijg liever ooit de mededeling âhet is uitgezaaidâ dan dat ik neerval en het leven er uit is. Ik heb beide gevallen van dichtbij gezien, en de ontreddering is bij nabestaanden groot als de dood er plots is en er geen tijd was voor afscheid. Ik heb gemerkt hoe rijk een periode kan zijn van afscheid nemen, het einde min of meer regisseren, en zaken afsluiten. Ik hoop dat het laatste mij en mijn nabestaanden gegund is.
ja naja als er al die tijd niks gezegd is dan gaat de eerste partij er dus van uit dat die afspraak staat. dus staat 'ie, tenzij anders overeengekomen. als je zelf dan echt niet kan moet je er veel eerder achteraan gaan, want als jouw tegenvoorstel niet beantwoord is = eerste afspraak staat. ik vind dat echt zo klaar als een klontje eigenlijk en het maakt mij ook niet uit wat voor afspraak het is en in wiens belang etc.
tussen twee mensen vind ik dit helemaal niet overigens, maar wel als het om organisaties/instanties gaat.