Stel je persoonlijke vraag #58

Zo doe ik het ook. Vorig jaar ook een deel ingezet voor een nieuwe fiets en was van plan er dit jaar extra vakantiedagen van te kopen.

3 likes

Ik heb er wel eens een fiets van gekocht en ik maak gebruik van de fitness regeling. Verder laat ik in krappe maanden wat uitbetalen, maar het meeste in mei en december als een soort vakantiegeld en 13e maand. Ik koop er geen dagen voor, maar dat is omdat ik daarvoor 70% ouderschapsverlof gebruik, heb me laten vertellen dat dat voordeliger is.

2 likes

Bij ons op werk is vrije dagen kopen populair. Ik heb me nooit echt goed verdiept in de belastingtechnische aspecten, maar ik heb nu genoeg aan mijn verlofdagen/kan niet goed meer dagen opnemen door de functie die ik heb, dus ik laat het eind van het jaar automatisch uitbetalen en dan gaat het op de spaarrekening. Voelt elke december weer een cadeau. Ik weet ook niet goed wat je er nog meer mee kan eigenlijk, duo aflossen of pensioensparen ofzo?

2 likes

Ja ik hoor ook wel eens dat mensen extra dagen kopen om eerder met pensioen te gaan, maar dat kan volgens mij onder mijn regeling niet.

Studieschuld aflossen schijnt heel aantrekkelijk te zijn maar gaat voor mij niet op omdat ik mijn studieschuld niet meer bij DUO heb maar bij een familielid

1 like

Studieschuld aflossen, fitness abonnement en vakantiedagen. Mogelijk ook wat uitbetalen. Vakantiedagen is gunstig omdat die meegroeien met je salaris. Dus een dag blijft een dag, ook over vijf jaar (en waarschijnlijk vijf treden). En mocht je uit dienst gaan, dan krijg je de dagen die je niet kan opnemen uitbetaald en dat is dan naar je salaris tegen die tijd

9 likes

Ik laat het ook ineens uitbetalen maar ken ook mensen die het maandelijks laten uitbetalen en het dan gaan beleggen.

1 like

Wow ik wist helemaal niet dat gekochte dagen onbeperkt houdbaar zijn. De informatievoorziening over dit soort dingen (en ouderschapsverlof enzo) is bedroevend slecht bij ons. En ik heb zelf ook nooit echt de research gedaan.

6 likes

Uren kopen voor vrije tijd is gunstiger qua bruto/netto, uitbetalen minder. Verder: afbetalen studieschuld (ook gunstig qua belasting), fitness abonnement.

4 likes

Volgens mij verschilt dat eerste per CAO

1 like

Als je kan uitruilen voor fiets, sportschool of studieschuld is dat natuurlijk sowieso voordelig als je die kosten normaal ook al zou maken. En ik koop er extra vakantiedagen van. De rest spaar ik op en laat ik aan het eind van het jaar uitbetalen en zet ik dan op een spaarrekening. Zie het als een soort makkelijke/onzichtbare manier om te sparen.

5 likes

Ik laat het maandelijks uitbetalen. Daardoor (gevoel van) hoger maandloon en beetje met het idee ‘het is mijn geld, dus hoe eerder het op mijn rekening staat hoe beter’.
Ik beleg ook, niet speciaal met dit geld maar doordat er dus meer binnenkomt elke maand is het makkelijker te doen.

4 likes

Ik heb een fitnessabbonement en uitruil van woon- werkverkeer. De rest besteed ik aan vrije dagen. Mijn partner en kinderen hebben meer vrije dagen dan ik. Het kost me ook niet zoveel want daardoor is m’n jaarsalaris lager en krijg ik meer toeslag. Lekker krom idd. Voor we kinderen hadden liet ik het altijd in december uitbetalen en da’s ook wel lekker zo’n driedubbel maandsalaris.

5 likes

Het is geen groot bedrag, maar bij ons kun je er ook je vakbondscontributie mee betalen. Verder koop ik er vooral vakantiedagen voor omdat die toch altijd geldig blijven.

2 likes

Je zou ook jaarlijks maximaal vakantiedagen kunnen bijkopen waardoor je aan het einde eerder met pensioen kan. Hoorde laatst iemand die dit deed :sweat_smile: Als ik er nu mee zou beginnen, kan ik er plusminus 3 jaar eerder uit.

1 like

Maar dan moet je tot je pensioen bij dezelfde werkgever blijven lijkt me? Als je switcht zullen die dagen uitbetaald worden en kan het evt nadelig zijn qua belasting?

3 likes

Haha wat een interessante gedachtegang, maar 3 jaar?? Kan je dan elk jaar iets van 20 dagen kopen? En hoeveel is het ongeveer als je het laat uitbetalen?

Laat jij je wenkbrauwen doen?

• Ik doe helemaal niks aan mijn wenkbrauwen
  • Ik epileer ze zelf
  • Ik teken ze bij
  • Ik verf ze zelf
  • Ik laat ze epileren/harsen
  • Ik laat ze verven
  • Ik neem powderbrows/iets anders wat lang blijf zitten
  • Anders

0 stemmers

Heb je van jezelf donkere/lichte wenkbrauwen?

• Licht
  • Iets ertussenin
  • Donker

0 stemmers

1 like

Oh dat weet ik niet allemaal haha. En hoeveel het oplevert verschilt natuurlijk ook wat je uurloon is. Maar het wordt wel zwaar belast.
Ik doe het zelf niet hoor. Ik wil gewoon keiharde knaken.

1 like

Oh omdat je zei ik kan 3 jaar eerder met pensioen dacht ik dat je het had berekend!

Merendeel laat ik gewoon uitbetalen, deel zet ik het in voor een aanvullende vergoeding voor reiskosten (bruto/netto). In het verleden ook een deel gebruikt voor mijn thuiswerkplek (als aanvulling op de vergoeding die je daarvoor krijgt). En in de toekomst wil ik het graag gebruiken voor een fiets

2 likes