Stel je persoonlijke vraag #58

Volgens mij hielp mijn ene opa wel een joodse vriend, maar niet echt verzet. Ik weet het niet precies, was iets waar niet over gepraat werd. Mijn vader vertelde weleens dat er een ‘oom’ was die geen oom was die joods was.

Andere opa was een Duitser en heeft als jonge man aan het oostfront gevochten. Ene overgrootvader was wel een nazi andere overgrootouders (vooral overgrootmoeder) fel tegenstander en heeft haar vier zoons geprobeerd te verstoppen. Maar uiteindelijk moesten ze toch vechten, mijn grootvader dus ook en is in zijn arm geschoten. Dat is zijn redding geweest aan het oostfront.

Nog een toevoeging: ik was bijna mijn fantastische lieve oma vergeten. Ook Duits, kind van de nazi overgrootvader en als puber de oorlog meegemaakt. Moest in een soort hitlerjugend kamp werken op het land en later aan het eind van de oorlog moest ze zelfs luchtafweer zoeklichten bedienen. Vertelde ze me nog niet lang voor ze overleed. Toen kwamen alle herinneringen boven.

Ik heb een bijzondere familiegeschiedenis wat dat betreft. Wel altijd interessant om beide kanten te kennen.

5 likes

Lol nee die waren nog niet eens geboren :joy: 1 oma is zelfs pas 13 jaar latet geboren.

Mijn overgroot opa heeft wel gevochten op dday in normandië!

3 likes

Ik vraag me de laatste tijd wel vaker af hoe het exact zat in mijn familie. Ik ken alleen de grote lijnen van 1 grootouder die vrijwillig inDuitsland ging werken. Van de anderen weet ik eigenlijk praktisch niks, behalve dat ze dus fout waren.

5 likes

Opbiecht zonder omg; ik heb een selfie met armo :rofl::rofl:

Dit moet meerkeuze zijn, haha. Katholiek gezin: 1 broer naar Canada, 1 broer naar Australië en 1 broer als broeder naar Malawi.

1 like

oja huh nog nooit zo over nagedacht maar mijn ene opa heeft in een werkkamp gezeten en mijn andere is tijdens de oorlog geboren

3 likes

Oh dan is je oma jonger dan mijn ouders lol, als je tenminste 13 jaar na 1945 bedoelt.

5 likes

stuur

2 likes

Een gedeelte is inmiddels weer geremigreerd en gesetteld waardoor er nu allerlei familieleden te maken hebben met ellendige belastingwetgeving uit de US (fatca). Thanks grandma!!!

1 like

Was jouw familie in gevaar tijdens de tweede wereldoorlog? Dus mag ook de generatie voor je opa/oma zijn. En niet in de zin dat de hongeroorlog kut was voor iedereen of bombardementen, maar echt werden ze vervolgd zeg maar? Geldt voor waar jouw familie toen woonde, waar ook ter wereld.

• Mijn familie was niet zelf in gevaar
  • Mijn familie was grotendeels zelf in gevaar
  • Mijn familie was deels in gevaar
  • Een enkeling was in gevaar
  • Mijn gehele familie liep gevaar

0 stemmers

Ik heb best veel met mn oudste oma over de oorlog gepraat en dat kon zonder heel veel tranen etc omdat buiten de hongerwinter hun leven eigenlijk grotendeels ‘gewoon’ doorging tijdens de oorlog, ze was zelf niet in gevaar. Hoewel de hongerwinter natuurlijk wel heftig was, is dat heel anders dan bij families die echt een oorlogstrauma hebben.

Deels, maar dan wel op een andere plek. Japan heeft toen Maleisië bezet en was behoorlijk wreed naar de lokale bevolking.

1 like

Mijn oma is na de oorlog geboren maar de generatie voor haar heeft in Indonesië in de Japanse kampen gezeten, of ja niet iedereen maar een deel dus. M’n oma is vertelt hoe het er daar aan toe ging maar dat wil ze niet delen.

3 likes

Ja, dit is in heel veel families van collaborateurs etc zo, dat er 0,0 over gepraat wordt en familie dus niks weet. Zelfs als er hele grote dingen zijn gebeurd. Mijn vader is er recent bijvoorbeeld achter gekomen dat zijn grootvader 15 jaar gevangen heeft gezeten voor oorlogsmisdaden en zijn grootmoeder incl kinderen op straat stond. Daar moest hij achter komen via andere kanalen, want in zijn eigen familie werd alleen maar gezwegen. Mijn vader had uit wat aanwijzingen wel kunnen afleiden dat die man aan de kant van de Duitsers had gestaan, maar dat het zó erg was, geen idee. Het heeft voor mijn vader wel veel verklaard over zijn eigen jeugd, het huwelijk van zijn ouders etc. Maar zoals in de familie van @ellegirltalk wilde niet iedereen deze informatie weten.

Ik weet echt niks want ze wilden er niet over praten, inmiddels zijn ze allemaal overleden dus je kunt ook niks meer vragen maar door die totale zwijgzaamheid krijg je het gevoel van wel

Een kant van de familie kan er wel over praten en daar voel ik me wel vrij om er meer over te vragen. Aan de andere kant is het contact met de familie sowieso heel minimaal, en die ouder heeft zich vrij jong eigenlijk volledig losgemaakt van de familie. Die grootouders heb ik nooit gekend. Er is ergens op zolder een doos met documentatie waar ik wel in mag kijken als ik zou willen, maar die ouder kan het zelf niet aan om erin te lezen dus het voelt heel invasive als ik dat dan wel zou doen. Heel ingewikkeld.

Die van mij waren te jong, maar die van mijn man zaten in het verzet. Ze hebben ook nog allemaal van die familie ‘erfstukken’ met wapens etc. die zijn opa daarvoor had.

4 likes

Ja soortgelijk hier, mijn vader komt uit een heel onthecht gezin en het contact was al minimaal.

Misschien kan je gewoon aan je ouder vragen of die het goed vindt als jij er wel in kijkt? En misschien kan werkgroep herkenning nog waardevolle informatie bieden voor jou of je ouder, die weten heel veel zowel praktisch als qua impact op families en latere generaties. Op deze pagina onderaan staat bijvoorbeeld een rijtje thema’s en problemen uitgelegd die veel voorkomen in zulke families:

https://www.werkgroepherkenning.nl/voor-wie/historische-achtergrondinformatie-over-kinderen-van-foute-ouders/

2 likes

Al mijn grootouders waren kinderen in boerengezinnen en zelfvoorzienend, alle gezinnen hebben veel joden bij hen laten onderduiken. Ik ben ook opgegroeid met het mantra ‘kan je bij deze mensen schuilen als het moet?’ Ben daardoor wel -overmatig?- streng en achterdochtig richting de medemens.

5 likes

In aanvulling hierop: mijn oma die 5 jaar geleden overleed - de rest was allang overleden - stemde PVV :smiling_face_with_tear:

1 like

Helaas mijn oma ook omdat ze het wel vertrouwd Limburgs vond :smiling_face_with_tear:. Ik ga er maar vanuit dat ze dementerend was

2 likes