Beiden (beide kanten van de familie een andere kant)
Groot deel is gedood door de Duitsers want afstammelingen van Roma. Ander deel is gedood door de bevrijders vanwege een fout.
Mijn opa zat in de dodencel in het Oranjehotel toen Nederland bevrijd werd. Mijn andere oma haar eerste man is gedood door de Nazi’s omdat zij soldaten onder lieten duiken, het is nog steeds een raadsel waarom ze mijn oma lieten leven.
Naar aanleiding van deze post en de mantra ‘kan je bij deze mensen schuilen als het moet?’ :
Hebben jullie vrienden die je nu wel aardig vindt, maar van wie je denkt dat je er niet zou kunnen schuilen als het moet?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Wat leuk dit
. Ik leg vrienden (heb het dus niet over kennissen) inderdaad langs die meetlat en vind dat niet iets slechts. Heb wel erg hoge verwachtingen hierdoor aangezien ik door het boek Grijs Verleden weet dat de meeste mensen niet slecht zijn maar wel bang en daardoor egoïstisch.
Ja mijn overgrootouders hebben daarvoor ook een Yad Vashem onderscheiding ontvangen in de jaren 70, die hangt nu bij mijn moeder thuis. Ondertussen ‘collaboreren’ met de Duitsers om ervoor te zorgen dat het niet opviel.
Mijn opa en oma waren te jong haha, die zijn vlak na de oorlog pas geboren.
Nee in principe liep mijn familie geen gevaar. Maar ik heb wel het volgende gehoord:
Beide opa’s werden opgeroepen (voor de arbeitseinsatz), maar wilden niet. Dus ze gingen dan voor een paar dagen onderduiken, of snel verstoppen zodra de Duitsers aankwamen.
Ene opa had zich verstopt op de hooizolder, maar daar zijn de duitsers wel gaan kijken. Dat had wel echt mis kunnen gaan met één kuchje of nies.
Verder heeft andere opa aan het begin van de oorlog tegen de duitsers moeten vechten, vlakbij de grens. Ze konden alleen niet echt partij bieden, werden al snel overmeesterd. Maar nu komt de grap: ze werden niet doodgeschotrn, geen krijgsgevangene gemaakt, maar: NAAR HUIS GESTUURD?! Dus dat gevaar was nep.
Mijn opa had onderduikers in huis dus op die manier liep mijn familie wel gevaar. We gingen vaak wandelen en dan liet hij altijd het weiland zien waar hij en “zijn joodse broertjes en zusjes” naartoe waren gevlucht toen er Duitsers voor de deur stonden. Hij was toen zelf iets van 17 en kon heel goed vertellen over die tijd en specifiek die nacht. Over hoe bang ze waren en dat ze uren in een slootje lagen en het jongste kind hun bijna had verraden omdat ze zo bibberde van de kou. Ik fiets nog regelmatig langs dat slootje en dan moet ik altijd aan mijn opaatje denken. Overigens hebben ze het allemaal overleefd en op verjaardagen snapte ik vroeger nooit wie dat waren en dan zei mijn moeder altijd dat dat haar drie “extra Joodse ooms en tantes” waren.
zou je in een soortgelijke situatie zelf mensen bij je laten onderduiken, mocht je de ruimte en mogelijkheid hebben?
- ja 100% bekenden of onbekenden
- ja alleen als ik die mensen goed ken
- ik neig naar ja maar ik weet niet of ik het echt zou durven
- nee ik durf dat niet
- nee ik wil dat niet
- ik weet het niet
- anders
0 stemmers
Je hebt elk jaar een afspraak met een organisatie voor evaluatie. De organisatie stelt een datum voor, jij geeft aan dat het niet persoonlijk kan maar wel telefonisch. Je hoort drie weken niks en een dag voor de afspraak geven ze aan dat het toch persoonlijk moet. Jij stelt voor het dan over de vakantie heen te tillen omdat dit nog steeds geen optie is.
Heb je nu op het eerst voorgestelde moment een afspraak?
- Ja
- Nee
- Eeeeh
0 stemmers
Plast jouw (voorgaande) mannelijke partner zittend?
- Ja
- Soms
- Nee
- Nvt
0 stemmers
Mijn opa zat ondergedoken in de Biesbosch en mijn oma schilde aardappels voor de Duitsers, zij zijn allebei al overleden 35 jaar geleden dus ik heb ze amper gekend en ze niks kunnen vragen. Verder weet ik vrij weinig. Mijn andere opa en oma zijn nog vrij ‘jong’ (opa inmiddels overleden). Ik zou mijn oma nog kunnen vragen naar die tijd.
Nee, maar wel familie aan beide kanten. Mijn opa was wel ondergedoken geweest voor de Arbeidsantz.
En mijn oma’s ouders moesten gedwongen Duitsers huizen in hun boerderij. Terwijl de broer van mijn oma in het verzet zat
Mijn opa was een van de Merwedegijzelaars en door jouw bericht heb ik dat weer gegoogled en op een website staat ook alle documentatie, naar welke werkkampen hij is getransporteerd, enzo. Op de middelbare school heb ik voor boekverslagen met twee van mijn grootouders gepraat over boeken van schrijvers die in hetzelfde kamp als hen hebben gezeten. Mijn andere oma zat ergens anders en zij vond het heel heftig om die boeken te lezen, herkende ook niet alles. Dat was heel bijzonder en ik wil die verslagen en krantenartikelen enzo ook met mijn kinderen delen als ze wat ouder zijn.
@ezw Wil je uitleggen waarom je ja zegt? Ik werd dus aangesproken op het maken van andere plannen want er lag toch een afspraak
Maar hoe dan, niemand kan op dezelfde wijze dan gaat het toch niet door, ik snap er niks van haha
zolang er niks nieuws is afgesproken staat de huidige afspraak nog. zeker als het een officiële instantie is, ik denk dan aan het uwv oid.
Het is minder officieel dan dat maar in mijn hoofd klopt dit dus niet, want ik kan niet komen en zij willen niet bellen
![]()
Ik zal later nog eens lezen wat je zegt want ik snap het nieuwe afspraak gedeelte natuurlijk
Judgen jullie mensen met zo’n achterlijk grote jeep of range rover met 4 wheel aandrijf wat handig is in de outback van Australië maar totaal onnodig is het stadse Nederland?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Het hangt er denk ik ook vanaf in wiens belang de afspraak is? Als er iets voor jou van afhangt zou ik zeker wel nabellen en erop aandringen dat er dan een nieuwe afspraak komt en het niet van hen laten afhangen.
Het is wettelijk verplicht dat er geëvalueerd wordt, het is dus gewoon afvinken want er is nooit nieuws. De door mij voorgestelde na de vakantie is nog steeds binnen het jaar dus het brengt ook niemand in de problemen verder