Dit is toch veel te persoonlijk om op basis van deze info een conclusie over te trekken?
Ik heb in dezelfde situatie gezeten/zit in dezelfde situatie. Zelf ben ik op een gegeven moment gestopt met geld geven (en met alle contact) omdat ik er zelf aan onderdoor ging. Maar als hij wel aardig voor je is, kan ik me voorstellen dat je een andere keuze maakt. Zolang je op jezelf past kun je denk ik geen verkeerde keuze maken. Hij zit in een schrijnende situatie en geld geven kan hem helpen, ook al is het slechts tijdelijke verlichting. Je geeft hem waarschijnlijk wel gewoon geld voor middelen, dus het is ook maar net hoe je daar zelf tegenaan kijkt en hoe groot je de kans inschat dat hij bijv ooit beter wordt. Ik denk wel dat als je het hem geeft hij steeds vaker gaat komen
*Ik zie hierna het stukje over je partner en ik vind dat hij niet mag bepalen of jij geld geeft, maar hij kan misschien wel adviseren met wat meer afstand. Maar dan alsnog vind ik dat als jij het wil doen, je het moet doen
Nja hier heb je misschien helemaal niks aan want het is niet echt een ja of nee
ja mss wel.
Maar ik weet niet goed wat ik hiermee moet doen en ik ben benieuwd hoe anderen hier in mee zouden gaan.
Ik hoop denk ik gewoon verschillende meningen te lezen waardoor ik de mijne kan vormenā¦
Ik zelf zou bv. graag blijven geven maar dan denk ik het zal nooit genoeg zijn en de vragen zullen vaker en meer komen.
En mijn partner wil niets geven maar hij is hierin een stuk harder dan ik.
Hij is momenteel wel aardig. Ik zie hem op zich wel nooit en in de berichtjes gaat het enkel om geld.
Dusja is dit dan aardig? Of ben ik gewoon een zijn persoonlijke bank.
Maar hij zit inderdaad in een schrijnende situatie en ik weet nog hoe hij vroeger was en dat maakt het zo lastig. Ik wil niet dat hij het gevoel heeft dat iedereen hem laat vallen want dan lijkt de kans dat hij eruit raakt mij heel klein.
Alleen geen idee waar hij nu nog de kans kan halen om uit deze situatie te raken.
Hij zegt altijd dat het geld is om eten te kopen maar ik ben ook niet zo naĆÆef om dit volledig te gelovenā¦
Ik vind het gewoon een heel kak, lastige situatie. Bedankt alvast voor jouw ervaring te delen!
Geen ervaring hiermee en het lijkt mij ook afhankelijk van de band die jullie onderling hebben. Maar kan je er een voorwaarde aan stellen eventueel?
Dus dat je wel geld geeft, maar dat je daarbij aangeeft dat je wel verwacht dat hij acties onderneemt om te zorgen dat het weer beter gaat.
En weet je waar het geld naartoe gaat? Misschien kan je bij een specifiek probleem ook wel helpen voor een structurele oplossing?
Iedereen verdient compassie en iemand die er voor diegene is. Dat is ook een van de meest belangrijke dingen bij verslaving. Dus wat je zegt is waarschijnlijk waar: als iedereen hem laat vallen dan is de kans kleiner dat hij hier nog uitkomt. (Rock bottom is bullshit)
Maar dat betekent niet dat jij dat moet zijn. Je bent geen hulpverlener. Je mag het zijn als je dat zelf wil en kan, maar je bent niet verplicht.
Het is echt jouw keuze.
Omdat je zei dat je meningen/verhalen van anderen wilde horen om die van jezelf beter te kunnen vormen: ik heb het heel lang gedaan. Maar in mijn situatie werd hij steeds manipulatiever, lelijker en zelfs gevaarlijk waardoor ik het contact heb verbroken. Die keuze was heel lastig maar wel iets makkelijker omdat hij opgenomen is. Misschien dat je daarin nog iets zou kunnen betekenen voor je broer, maar dat is ook echt een lastig en naar traject (vond ik in ieder geval). Maar misschien wel iets dat je icm met het advies van @Verka kan proberen
Ik denk dat je op een gegeven moment ook aan je eigen veiligheid moet gaan denken (en die van je gezin, mocht je een eigen gezin hebben). Vooral ook als er sprake is van een eventuele psychose bij je broer.
Ik heb zelf ook een broer met een problematische/soortgelijke achtergrond. De problemen bij mijn broer spelen al zoān 20 jaar. Zeker in het begin hebben wij er als familie heel veel moeite, tijd, energie en geld in gestoken om hem te helpen. Maar als je op een gegeven moment ziet dat hij keer op keer professionele hulp afwijst, de problemen zich blijven herhalen omdat hij besluit dat hij geen medicatie en begeleiding meer nodig heeft, en hij ook nog drugs blijft gebruiken, dan houdt het op een gegeven moment op.
Wat een lastige en verdrietige situatie. Is het een optie dat je hem geen geld meer geeft maar wel eten en aandacht? Bijv dat je hem bij je thuis uitnodigt om af en toe te komen eten en te douchen bijv. Dat je er wel voor hem bent maar niet zijn verslaving financieel onderhoud. Of misschien af en toe een tas met boodschappen bij hem langsbrengt? Zodat je wel een lijntje met hem houd en hem op die manier kan helpen.
Mijn ervaring is zelf dat je toch heel hard moet zijn
Duidelijk vertellen dat je geen geld geeft want je weet dat hij het gebruikt voor zijn verslaving
Geen twijfel gewoon vastberaden hoe moeilijk het ook is.
En zoals iemand ook al zei. Je kan best hem laten eten en eventueel douche of iets aanbieden maar in deze situatie is het ook belangrijk hier echt je grenzen in te stellen. Maakt het wel erg lastig en verdrietig allemaal.
Hoe staat je zus er in
En als hij dus geen interesse heeft in eten en aandacht dan weet je ook genoeg, dan fungeer je inderdaad als persoonlijke bank
Dit zal vast indirect zo zijn maar van drie tientjes in de maand onderhoud een zwaar verslaafde nog geen dag zijn verslaving.
@Rockstar ik denk dat elke beslissing die je neemt voor en nadelen heeft. Eventueel zou he ook eens kunnen kijken wat een advieslijn van Jellinek je adviseert.
Klopt maar uit eigen ervaring weet ik dat het steeds meer geld wordt en dat het in mijn situatie hielp om er direct een harde grens in te trekken. Eten etc kan altijd krijgen of iets anders
Maar daarom zeg ik: voordelen nadelen. Geld geven kan meer vragen worden, maar iemand die je relatief slecht kent, waarbij je een psychose vermoedt, waarbij je geen hoop hebt op verbetering uitnodigen voor een regelmatig hapje eten en een douche is ook geen waterdicht plan. Daar moet je wellicht binnenkort ook een harde grens bij trekken en misschien is dat dan psychisch nog wel moeilijker.
Ik ben persoonlijk eigenlijk niet vóór iemand expres geen geld maar eten oid geven. Ik vind dat paternalistische liefdadigheid. Iemand heeft ook het recht om te beschikken over zijn eigen leven en geld en soms is middelengebruik het enige wat voor iemand het leven nog dragelijk maakt. Ik snap dat het anders kan zijn als het om je familie gaat of je niet wil bijdragen aan iemands verslaving, maar dat doe je ook als je eten geeft. Want dan houdt iemand aan de andere kant weer geld over omdat diegene geen eten hoeft te kopen. Het is voor iedereen een persoonlijke afweging en het is natuurlijk niet āfoutā, maar ik wilde dit wel graag delen
Dit is een veelgebruikt argument, maar in dit geval vind ik het helemaal niet gek dat je je broer geen drugsgeld wilt geven, maar wel samen wilt eten.
Naar aanleiding van de post van @Sundance in het ergernissen topic:
Je vindt de uitgaven die je hebt gemaakt voor de bruiloft al voldoende, je hebt al een (geld)cadeau klaarliggen voor het bruidspaar en je was van plan het hierbij te houden.
Dan komt een andere genodigde met het bericht āHet lijkt mij leuk om als extraatje nog een plant te geven! Wie doet er mee?ā.
Je leest dat bericht met gedachten gevoelens āPff ik heb al voldoende geld uitgegeven en moeite gedaan. Heel lief/leuk maar ik vond het wel prima eigenlijk zo, moet dit??ā
Qua bedrag per persoon is het no big deal, het gaat er vooral om dat je je effort al voldoende vindt en het cadeau dat klaarligt ook.
Leg je geld in?
- Ik heb geen zin, maar doe toch mee
- Ik heb geen zin, en doe niet mee
0 stemmers
Ik vind dat ook niet gek, zoals ik ook al aangaf. En zoals ik hierboven zeg spreek ik ook uit eigen ervaring. Dus ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je dit zo zegt? Ik deel gewoon wat ik vind vanuit mijn eigen ervaring en eigen inzicht zoals de vraagsteller vroeg
Daarbij weet ik niet hoe vaak jij samen hebt gegeten met iemand die in actieve verslaving is. Ik heel vaak namelijk en ik kan je zeggen dat dat ook niet altijd goed afloopt. Iedereen moet dat zelf afwegen. Zoals ik ook al zei
Het is naast een āveelgebruikt argumentā ook mijn persoonlijke waarde en mijn persoonlijke waarden weeg ik mee in de overweging hoe ik zoān situatie aanpak. Ook als het om familie gaat
Ik lees nu net de inspiratie haha. Ik leg wel geld in maar no way dat ik met die plant ga reizen naar het buitenland.
Dit. Zet die plant gewoon op hun terras en geef ze een foto op de dag zelf.