Stel je persoonlijke vraag #58

como la floooor :women_with_bunny_ears:

4 likes

Ah lekker dom van me, kan het idd gewoon luisteren haha. Maar ik vind dit helemaal geen stevig Vlaams accent, dit valt onder accenten die ik binnen een uurtje volledig gewend ben. Ze praat ook lekker duidelijk en vlot, slikt geen letters in, articuleert misschien iets té veel ivm de gemiddelde Nederlandse podcaster maar dat is smaak.

Hoor jij vaak Vlaamse accenten, of voor de Belgen hoor je vaak Nederlandse accenten?

• Dagelijks, in het echte leven
  • Dagelijks, via de (social) media
  • Wekelijks, irl
  • Wekelijks, via media
  • Minder dan dat
  • Veel minder dan dat

0 stemmers

1 like

Jaaaa zo leuk @issa

3 likes

Ik raakte inderdaad afgeleid door die r’en.
Maar als Nederlanders zo’n stevig rochelend g hebben, ga ik er ook niet goed op

1 like

Op mijn vorige werk was een van mijn favoriete collega’s een Vlaming, maar tegenwoordig hoor ik echt te weinig Vlaams :frowning:
Gelukkig krijg ik nog regelmatig Vlaamstalige reels, de meest recente ging over dat “u” blijkbaar een vervoeging is van “gij” in het Vlaams?? Echt interessant hahaha

3 likes

Ik heb thuis veel Stubru aanstaan, vind dat echt een veel leukere radiozender dan alles wat we hier hebben

14 likes

Popcultuur/tv&film/muziek

1 like

@Schaakmat hier ook popcultuur ja (wel icm nieuws/politiek), en fictie!

4 likes

Ale seg, waar hebde ge nu uw kousen weer gelaten?!

Oh joh nooit bij dat gebruik van u op die manier stil gestaan. Meer altijd gedacht dat het het ‘jouwen’ vervangt. Wat dus ook eigenlijk ook zo is.

3 likes

Nederlanders zijn gewoon gewend aan een (licht Antwerps accent) dus alles daarbuiten is heftig.

Ik ben gewoon Nederlander, en heel veel accenten in Nederland vind ik ook heel vervelend om naar te luisteren.

1 like

Nee stop ajb

8 likes

Een van mijn favoriete podcasts is House of R, waarin ze geeky/nerdy/fandom popcultuur tv-series & films bespreken. Die kunnen makkelijk een podcast van 2,5u maken over een filmtrailer van 2,5 minuut. Ik vind dat heerlijk, ik houd ook van al die achtergrondinfo en vind het altijd jammer als podcasts kort(er) zijn. Een andere fave is Behind the Bastards die het opsplitsen maar samen zijn de podcasts over 1 onderwerp ook altijd minstens 2 uur. Maar ik heb ook bijna altijd wel een podcast aan staan, tijdens het douchen, als ik naar kantoor loop, tijdens het schoonmaken, tijdens het boodschappen doen, etc.

Wat heeft jouw voorkeur?
  • Heel korte podcast (<30 min)
  • Korte podcast (30 min - 1 uur)
  • Lange podcast (1 - 1,5 uur)
  • Heel lange podcast (>1,5 uur)

0 stemmers

Waar/wanneer luister jij naar podcasts?
  • Onderweg (in de auto, in het OV, op de fiets, tijdens het ergens heen lopen)
  • Tijdens het schoonmaken
  • Onder de douche
  • Tijdens het koken
  • Anders thuis
  • Tijdens boodschappen doen
  • Als ik aan het werk ben
  • Tijdens winkelen anders dan boodschappen
  • Je bent nog wat vergeten, namelijk…

0 stemmers

1 like

Tijdens het breien! En het liefst lekker lange afleveringen zodat ik zo min mogelijk opnieuw iets hoef uit te kiezen of aan te zetten. Ik luister een fictiepodcast (Creepcast) die soms echt dom lange afleveringen maken (volgens mij was de langste 11 uur) en dat vind ik top, maar die luister ik dan uiteraard niet in 1 keer

10 likes

Gisteren kwam er een Vlaamse student bij me langs die vroeg waar kamer drienentaggentig was, dat moest ze echt nog een keer herhalen. Aan het StuBru-Vlaams ben ik wel gewend.

2 likes

Jas uit, tas af, etc. als je plaatsneemt in een trein.

• Ja
  • Soms
  • Nee

0 stemmers

Ik verbaas mij, vooral in de winter, over hoeveel mensen dat niet doen. Ik zweet mij anders kapot en ik zweet niet eens snel

Het ligt eraan hoe druk het in de trein is en hoe lang ik moet reizen

10 likes

“Kan je voor mij Belgisch spreken?” Is een klap op je achterhoofd waard, ik hoor het elke keer als ik in NL ben.

3 likes

Verwachten ze dan dat je opeens in Samson verandert?:
Amaii Gertje

2 likes

Ja!! Ik vind dat echt een grappig misverstand, dat Nederlanders dan vaak denken dat wij heel formeel zijn wanneer we die u gebruiken. Terwijl voor mij persoonlijk je, jij en jou héél gemaakt / deftig/ bekakt klinken in een informele setting, en “ge” “gij” en “u” net veel vlotter zijn.

Edit:
Je = ge
Jij = gij
Jou = u

5 likes

Niet echt een Nederlandse zin :joy:

Toen ik in Amsterdam was met prima verstaanbare Vlamingen gingen ze Engels te tegen hen praten, het andere uiterste. Maar goed, in Amsterdam doen sommige mensen ook alsof ze mensen tien km verder al niet verstaan

1 like