Stel je persoonlijke vraag #58

Klopt maar uit eigen ervaring weet ik dat het steeds meer geld wordt en dat het in mijn situatie hielp om er direct een harde grens in te trekken. Eten etc kan altijd krijgen of iets anders

4 likes

Maar daarom zeg ik: voordelen nadelen. Geld geven kan meer vragen worden, maar iemand die je relatief slecht kent, waarbij je een psychose vermoedt, waarbij je geen hoop hebt op verbetering uitnodigen voor een regelmatig hapje eten en een douche is ook geen waterdicht plan. Daar moet je wellicht binnenkort ook een harde grens bij trekken en misschien is dat dan psychisch nog wel moeilijker.

3 likes

Ik ben persoonlijk eigenlijk niet vóór iemand expres geen geld maar eten oid geven. Ik vind dat paternalistische liefdadigheid. Iemand heeft ook het recht om te beschikken over zijn eigen leven en geld en soms is middelengebruik het enige wat voor iemand het leven nog dragelijk maakt. Ik snap dat het anders kan zijn als het om je familie gaat of je niet wil bijdragen aan iemands verslaving, maar dat doe je ook als je eten geeft. Want dan houdt iemand aan de andere kant weer geld over omdat diegene geen eten hoeft te kopen. Het is voor iedereen een persoonlijke afweging en het is natuurlijk niet ‘fout’, maar ik wilde dit wel graag delen

33 likes

Dit is een veelgebruikt argument, maar in dit geval vind ik het helemaal niet gek dat je je broer geen drugsgeld wilt geven, maar wel samen wilt eten.

4 likes

Naar aanleiding van de post van @Sundance in het ergernissen topic:

Je vindt de uitgaven die je hebt gemaakt voor de bruiloft al voldoende, je hebt al een (geld)cadeau klaarliggen voor het bruidspaar en je was van plan het hierbij te houden.
Dan komt een andere genodigde met het bericht “Het lijkt mij leuk om als extraatje nog een plant te geven! Wie doet er mee?”.
Je leest dat bericht met gedachten gevoelens “Pff ik heb al voldoende geld uitgegeven en moeite gedaan. Heel lief/leuk maar ik vond het wel prima eigenlijk zo, moet dit??”
Qua bedrag per persoon is het no big deal, het gaat er vooral om dat je je effort al voldoende vindt en het cadeau dat klaarligt ook.

Leg je geld in?

• Ik heb geen zin, maar doe toch mee
  • Ik heb geen zin, en doe niet mee

0 stemmers

3 likes

Ik vind dat ook niet gek, zoals ik ook al aangaf. En zoals ik hierboven zeg spreek ik ook uit eigen ervaring. Dus ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je dit zo zegt? Ik deel gewoon wat ik vind vanuit mijn eigen ervaring en eigen inzicht zoals de vraagsteller vroeg

Daarbij weet ik niet hoe vaak jij samen hebt gegeten met iemand die in actieve verslaving is. Ik heel vaak namelijk en ik kan je zeggen dat dat ook niet altijd goed afloopt. Iedereen moet dat zelf afwegen. Zoals ik ook al zei

Het is naast een ‘veelgebruikt argument’ ook mijn persoonlijke waarde en mijn persoonlijke waarden weeg ik mee in de overweging hoe ik zo’n situatie aanpak. Ook als het om familie gaat

17 likes

Ik lees nu net de inspiratie haha. Ik leg wel geld in maar no way dat ik met die plant ga reizen naar het buitenland.

20 likes

Dit. Zet die plant gewoon op hun terras en geef ze een foto op de dag zelf.

12 likes

Ik denk dat je een verkeerde persoon getagd hebt? Bedoel je @Scarlett?

1 like

Ik wil toch even nuanceren dat de meeste mensen die psychoses ervaren niet gevaarlijk zijn voor anderen. Dus ja, altijd goed om te denken aan je eigen veiligheid, maar om dat expliciet te linken aan psychose draagt bij aan het verminderen van de veiligheid voor mensen die (soms) psychoses ervaren.

8 likes

Welke is beter :fries:

• Pafriet
  • Frietat

0 stemmers

3 likes

Ik weiger hier op te stemmen

22 likes

Oh ik ook eigenlijk, niet per se om jou tegen te spreken!

even geedit voor privacy redenen;
[Iemand van wie ik houd] is toevallig verslaafd, dus genoeg en dat is zeker geen pretje dat ben ik met je eens. Rot dat jij daar ook ervaring mee hebt. Ik vind het zelf wel fijner dan een soort ATM worden, tenminste dat gevoel kreeg ik als iemand elke keer voor de deur staat voor een briefje. Dan vind ik koken en samen eten, hoe confronterend ook, dan nog fijner. Dan maakt het mij zelf weinig uit of ik dan iemands beschikking over zijn leven zou minderen omdat ik hem geen geld maar eten geef. Ik mag zelf ook over mij leven beschikken en doen met mijn geld, tijd en energie wat ik wil. Snap je wat ik bedoel? Er wordt nog steeds wel eens wat meegejat hoor maar goed. Dat liever dan dat ik hem helemaal niet meer zou kunnen zien (waar het nu wel heen gaat, maar dat heeft andere redenen). Voor mij met name een groter verschil omdat je elkaar wel spreekt en zo goed en kwaad als het kan een band probeert behouden. Supercomplex iig wel hoor. Nu ik het zo opschrijf word ik er ook wel echt verdrietig van.

15 likes

Kunnen jij en je partner elkaars locatie zien?

• Nee
  • Ja
  • Ik alleen die van partner
  • Partner alleen die van mij

0 stemmers

Is dit uit wantrouwen of praktische overweging?

• Wantrouwen
  • Praktisch

0 stemmers

1 like

Sorry, ik vatte wat je zei echt veel te scherp en negatief op. Ik wil iemand dan helpen vanuit mijn eigen ervaring maar ben dan soms ineens heel erg ‘on edge’. Sorry, dat was echt niet mijn bedoeling om zo fel op je te reageren. Het is gewoon echt een kutsituatie. Echt naar dat jij er ook mee te maken hebt en ik snap wat jij zegt nu eigenlijk ook heel goed

15 likes

Alleen soms, als ik bijvoorbeeld ga fietsen voor nachtdienst hij bij mij. En ik bij hem als hij in de avond rijdt (hij is slechtziend dus ik vind dat soms een beetje eng).

1 like

Geeft niks, soms raken relatief kleine dingen een groot verdriet in ons :hugs:

13 likes

Alleen als ik zo’n Apple noodoproep verstuur. Daar kwam ik achter toen ik nietsvermoedend de Vogelrok uitkwam en allemaal bezorgde appjes en belletjes van mijn man, moeder en zusje had gemist omdat ik tijdens de achtbaanrit zo door elkaar geschud werd dat de noodoproep was geactiveerd :smiling_face_with_tear: Heb sindsdien maar uitgezet dat de noodoproep wordt geactiveerd bij 5x de aan- en uitknop indrukken

4 likes

Waarom rijdt hij dan in de avond als hij slechtziend is? Of is hij niet echt slechtziend?

6 likes

Hoe noem jij je moeder als je met haar in gezelschap bent of belt etc?

• Mam
  • Mama
  • Moeder
  • Bij haar voornaam
  • Anders:

0 stemmers

3 likes