Stel je persoonlijke vraag #58

We hebben dezelfde schoenmaat, dus leen wel eens sneakers. Verder pas ik zijn kleding niet.

2 likes

Nou lelijk voelt een beetje raar om te zeggen. Want het staat hem hartstikke leuk. Maar het is niet de kleding die ik zou dragen.

10 likes

Oh dit lijkt me zo chill

6 likes

Ik vind zijn kleding mooi bij hem staan, maar niet bij mij. Zou het dus niet zo snel aantrekken.

6 likes

Mijn vriend draagt vaker mijn kleding dan andersom (sommige shirts heeft hij veel vaker gedragen dan ik lol)

1 like

Mijn man zat laatst de hele dag te mompelen dat z’n broek niet fijn zat en na een paar uur vroeg ik wat er dan niet goed zat. Ja hij zat zo hoog, was net iets te los maar hij had een riem om dus dat maakte niet uit en de zakken waren zo klein, hoe kan dat nou??? Had ie mijn broek aan. :upside_down_face:

27 likes

Mijn man draagt alleen maar t-shirts en hoodies, dus nee. Maar vind het wel chill om soms een trui van hem te dragen, want dat is echt een jurk voor mij, haha. Maar wel alleen thuis.

1 like

Ik moest hier echt om lachen wtf haha en jij hebt dus de hele tijd niet doorgehad dat hij in jouw broek liep? Hoe erg lijken jullie broeken op elkaar haha

2 likes

Ik weet niet heel zeker of ik in het juiste topic zit maar hier ga ik.
Ik heb via mijn moeder een halfbroer en halfzus waar ik samen mee ben opgegroeid . Ze zijn wel 11 en 14 jaar ouder dan ik dus ze gingen nooit naar hun vader maar we hebben ook niet zo heel lang samen in 1 huis gewoond.
Mijn broer heeft een lastige tiener, twintiger jaren gehad met drugsverslaving etc. Hij had uiteindelijk een gezin met 2 kinderen alles liep redelijk oke. Maar enkele jaren terug begon het weer slechter te gaan met hem. Lang verhaal kort hij heeft momenteel geen verblijfplaats en leeft in een kraakpand. Hij is vorig jaar 2x opgenomen in de gevangenis waarvan hij 1x een heel mooie kans had in een soort rehabilitatiecentrum maar is daar weggelopen op zijn vrije dag…
Ik heb hem al jaren niet meer gezien. Sinds hij vorig jaar werd opgepakt nam hij af en toe contact op, altijd om geld te vragen.
Hij stond hier 2 maanden terug ook ineens voor mijn deur, heeft toen geen geld gevraagd. Had een heel warrig verhaal ( heeft volgens mij last van psychoses).
Ik kreeg zaterdag terug een bericht waarin hij om geld vraagt. Ik twijfel of ik er terug geef of niet. Wanneer trek je hierin een grens? Of trek je die niet want het blijft je broer?
Mijn moeder is momenteel palliatief en haar wil ik hiermee dus niet lastig vallen.

• Ik blijf mijn broer geld geven
  • Ik geef geen geld meer.
  • Ik geef max. een bepaald bedrag per tijdsperiode
  • Andere opties?

0 stemmers

Hij vraagt telkens tussen de €30 en €50 wat niet gigantisch veel is en momenteel is het ongeveer 1x per maand.

1 like

Dit is toch veel te persoonlijk om op basis van deze info een conclusie over te trekken?

13 likes

Ik heb in dezelfde situatie gezeten/zit in dezelfde situatie. Zelf ben ik op een gegeven moment gestopt met geld geven (en met alle contact) omdat ik er zelf aan onderdoor ging. Maar als hij wel aardig voor je is, kan ik me voorstellen dat je een andere keuze maakt. Zolang je op jezelf past kun je denk ik geen verkeerde keuze maken. Hij zit in een schrijnende situatie en geld geven kan hem helpen, ook al is het slechts tijdelijke verlichting. Je geeft hem waarschijnlijk wel gewoon geld voor middelen, dus het is ook maar net hoe je daar zelf tegenaan kijkt en hoe groot je de kans inschat dat hij bijv ooit beter wordt. Ik denk wel dat als je het hem geeft hij steeds vaker gaat komen

*Ik zie hierna het stukje over je partner en ik vind dat hij niet mag bepalen of jij geld geeft, maar hij kan misschien wel adviseren met wat meer afstand. Maar dan alsnog vind ik dat als jij het wil doen, je het moet doen

Nja hier heb je misschien helemaal niks aan want het is niet echt een ja of nee

9 likes

ja mss wel.
Maar ik weet niet goed wat ik hiermee moet doen en ik ben benieuwd hoe anderen hier in mee zouden gaan.
Ik hoop denk ik gewoon verschillende meningen te lezen waardoor ik de mijne kan vormen…
Ik zelf zou bv. graag blijven geven maar dan denk ik het zal nooit genoeg zijn en de vragen zullen vaker en meer komen.
En mijn partner wil niets geven maar hij is hierin een stuk harder dan ik.

1 like

Hij is momenteel wel aardig. Ik zie hem op zich wel nooit en in de berichtjes gaat het enkel om geld.
Dusja is dit dan aardig? Of ben ik gewoon een zijn persoonlijke bank.
Maar hij zit inderdaad in een schrijnende situatie en ik weet nog hoe hij vroeger was en dat maakt het zo lastig. Ik wil niet dat hij het gevoel heeft dat iedereen hem laat vallen want dan lijkt de kans dat hij eruit raakt mij heel klein.
Alleen geen idee waar hij nu nog de kans kan halen om uit deze situatie te raken.
Hij zegt altijd dat het geld is om eten te kopen maar ik ben ook niet zo naĆÆef om dit volledig te geloven…
Ik vind het gewoon een heel kak, lastige situatie. Bedankt alvast voor jouw ervaring te delen!

3 likes

Geen ervaring hiermee en het lijkt mij ook afhankelijk van de band die jullie onderling hebben. Maar kan je er een voorwaarde aan stellen eventueel?
Dus dat je wel geld geeft, maar dat je daarbij aangeeft dat je wel verwacht dat hij acties onderneemt om te zorgen dat het weer beter gaat.
En weet je waar het geld naartoe gaat? Misschien kan je bij een specifiek probleem ook wel helpen voor een structurele oplossing?

Iedereen verdient compassie en iemand die er voor diegene is. Dat is ook een van de meest belangrijke dingen bij verslaving. Dus wat je zegt is waarschijnlijk waar: als iedereen hem laat vallen dan is de kans kleiner dat hij hier nog uitkomt. (Rock bottom is bullshit)
Maar dat betekent niet dat jij dat moet zijn. Je bent geen hulpverlener. Je mag het zijn als je dat zelf wil en kan, maar je bent niet verplicht.
Het is echt jouw keuze.

Omdat je zei dat je meningen/verhalen van anderen wilde horen om die van jezelf beter te kunnen vormen: ik heb het heel lang gedaan. Maar in mijn situatie werd hij steeds manipulatiever, lelijker en zelfs gevaarlijk waardoor ik het contact heb verbroken. Die keuze was heel lastig maar wel iets makkelijker omdat hij opgenomen is. Misschien dat je daarin nog iets zou kunnen betekenen voor je broer, maar dat is ook echt een lastig en naar traject (vond ik in ieder geval). Maar misschien wel iets dat je icm met het advies van @Verka kan proberen

16 likes

Ik denk dat je op een gegeven moment ook aan je eigen veiligheid moet gaan denken (en die van je gezin, mocht je een eigen gezin hebben). Vooral ook als er sprake is van een eventuele psychose bij je broer.

Ik heb zelf ook een broer met een problematische/soortgelijke achtergrond. De problemen bij mijn broer spelen al zoā€˜n 20 jaar. Zeker in het begin hebben wij er als familie heel veel moeite, tijd, energie en geld in gestoken om hem te helpen. Maar als je op een gegeven moment ziet dat hij keer op keer professionele hulp afwijst, de problemen zich blijven herhalen omdat hij besluit dat hij geen medicatie en begeleiding meer nodig heeft, en hij ook nog drugs blijft gebruiken, dan houdt het op een gegeven moment op.

2 likes

Wat een lastige en verdrietige situatie. Is het een optie dat je hem geen geld meer geeft maar wel eten en aandacht? Bijv dat je hem bij je thuis uitnodigt om af en toe te komen eten en te douchen bijv. Dat je er wel voor hem bent maar niet zijn verslaving financieel onderhoud. Of misschien af en toe een tas met boodschappen bij hem langsbrengt? Zodat je wel een lijntje met hem houd en hem op die manier kan helpen.

12 likes

Mijn ervaring is zelf dat je toch heel hard moet zijn
Duidelijk vertellen dat je geen geld geeft want je weet dat hij het gebruikt voor zijn verslaving

Geen twijfel gewoon vastberaden hoe moeilijk het ook is.

En zoals iemand ook al zei. Je kan best hem laten eten en eventueel douche of iets aanbieden maar in deze situatie is het ook belangrijk hier echt je grenzen in te stellen. Maakt het wel erg lastig en verdrietig allemaal.

Hoe staat je zus er in

5 likes

En als hij dus geen interesse heeft in eten en aandacht dan weet je ook genoeg, dan fungeer je inderdaad als persoonlijke bank

3 likes

Dit zal vast indirect zo zijn maar van drie tientjes in de maand onderhoud een zwaar verslaafde nog geen dag zijn verslaving.

@Rockstar ik denk dat elke beslissing die je neemt voor en nadelen heeft. Eventueel zou he ook eens kunnen kijken wat een advieslijn van Jellinek je adviseert.

6 likes