Je moet 15 of 35 jaar aflossen afhankelijk van in welk aflossysteem je zit. Als je al die jaren volledig naar draagkracht hebt afgelost wordt het restant kwijtgescholden (= waarom ik vaak niks kan met mensen die janken om hun studieschuld). Waarbij het voordeel van 35 jaar is dat je maandbedrag veel lager is, want gespreid over 35 jaar.
35 jaar is lang ja haha, maar zoals al wordt gezegd, het maandbedrag is laag. Dit jaar betaal ik zelfs niks af omdat m’n inkomen vorig jaar lager was, maar geen idee eigenlijk of dit dan wel als een aflos jaar wordt gezien.
Ik wilde zo graag via de 35 jaar regels aflossen maar moest volgens 15 jaar.
Zoals het er nu naar uitziet wordt het afgelost binnen de resterende 95 maanden. Ga er dan even vanuit dat ik niet ineens veel minder ga verdienen. Zag toevallig van de week dat er nu 11 euro rente per maand bijkomt, weet niet of het heel logisch is maar heb mn maandbedrag met 11 euro verhoogd zodat het ietsje sneller gaat. Vind de rente toch best veel op jaarbasis maar goed, niets meer aan te doen nu. Alles aflossen ga ik nu sowieso niet doen omdat ik mijn (kleine) buffer belangrijker vind.
Ik heb om redenen die ik me niet kan herinneren voor 15 jaar gekozen en heb toen eerst jarenlang zo slecht verdiend dat ik amper wat betaalde. Toen het resterende bedrag (bijna alles dus lol) daarna over de overige 10 jaar werd verdeeld per maand had ik zowat een tia. Maar ja ur welcome @ de Nederlandse belastingbetaler doe wat moois met de rente zou ik zeggen (en thanks voor het bier in 2006-2012)
Ohja thanks! De rente is dan wel veel meer als het over 35 jaar gaat toch? Of zit dat dan weer anders?
Ja dat is het nadeel, maar wel met de flexibiliteit om vrijwillig meer af te lossen. Ik los al jaren net zoveel af als dat ik in het 15 jaar systeem zou doen vanwege de rente en om er eerder vanaf te zijn. Kan als het financieel nodig is altijd nog weer een periode het minimum betalen.
Slim!
Hoeveel betaal jij per maand aan je studieschuld (incl rente)?
- €0 - €50
- €51 - €75
- €76 - €100
- €101 - €125
- €126 - €150
- €151 - €175
- €176 - €200
- €201 - €225
- €226 - €250
- €251 - €275
- €276 - €300
- €301 - €325
- €326 - €350
- Meer dan €350
0 stemmers
Zou je een jaar oude (geopende) fles zonnebrandcreme nog gebruiken?
- Ja
- Nee
0 stemmers
Met de wetenschap wel dat de SPF waarschijnlijk wat minder is geworden, dus ik zou er niet m’n roodharige baby mee insmeren, maar m’n eigen neus als ik tijdens de lunch even buiten ga zitten prima.
Telt mee als aflos jaar zolang hij niet zelf op pauze is gezet ![]()
Same, was alleen even pijnlijk dat mijn maandbedrag 3 keer zo hoog werd nadat ik fiscaal partners werd met m’n vriend. (Ik verdien nog meer dan hem dus waarom 3x zo hoog??) ![]()
Jazeker! Zo heb ik 5 jaar afgelost en niks betaald.
Als volwassene omdat ik in het buitenland in beide handen gebeten was en het ging ontsteken ![]()
Daarna nog een keer toen ik ging emigreren omdat ik geen bewijs had van die vorige inenting.
Ik weet niet hoe oud je kind is, maar de kinkhoestvaccinatie is er volgens mij sinds 2019 dus misschien had jij hem niet?
Waarom wil je trouwens een herhaling na 10 jaar van tetanus? Ik heb er ook eentje uit voorzorg gekregen nadat ik met mijn fiets was gevallen en mijn knie had geschaafd, dat is nu ongeveer 10 jaar geleden maar ik kan die bescherming toch halen als het nodig is aka als ik val/word gebeten? Of vind je het gewoon een fijn idee voor áls je valt/bijtwond hebt
sorry reageren ging verkeerd, moest naar @ZusjevanJoost
Mijn schuld is de afgelopen 10 jaar nauwelijks naar beneden gegaan. Ik betaal nu 219 per maand, maar de rente is ook zodanig dat er per saldo weinig veranderd. Heel lang heel kut over gevoeld, waarom ik toch in hemelsnaam van mbo tot aan wo-master wilde gaan. Zeker toen ik pogingen probeerde te doen om een huis te kopen. Mijn moeder zei nog zo toen ik naar de uni ging; je moet gewoon gaan werken zoals normale mensen ![]()
Maarja inmiddels wel echt een hele toffe en leuk betalende baan, en nog maar 5 jaar wachten en dan ben ik er vanaf…
Toen ik begon met aflossen had ik de eerste paar jaar 0% rente over m’n studieschuld, toen de rentevaste periode was afgelopen en de rente omhoog was gegaan ging m’n maandelijkse aflossing met 50% omhoog door alleen rente ![]()
Gelukkig heb ik de superchille arbeidsvoorwaarde dat ik ieder jaar €2000 van m’n vakantiegeld/dertiende maand belastingvrij kan aflossen op m’n studieschuld (krijg het bedrag dan netto uitgekeerd ipv dat ik 50% belasting betaal in het bijzondere tarief) dus ik hoop er nu binnen <10 jaar vanaf te zijn ipv 35 jaar.
Oh dan is dat het! Mijn dochter is geboren in 2015.
En ja inderdaad voor het idee om het voor te zijn? Of stel je hebt een je denkt simpel wondje dat gaat ontsteken en het dat eindigt in bloedvergiftiging of je wordt gebeten door een hond. Een broer van een vriendin is toen binnen een week overleden. Echt afschuwelijk.
Wow, en had die persoon wel een tetanusprik gehaald? :o
Wat fijn deze poll! Goede reminder om eens te kijken hoe lang ik nog moet betalen want had eigenlijk echt geen idee, ook niet hoeveel ik tot nu toe al heb afbetaald, en ben echt blij nu! Hoef ook nog maar vier jaar. Thank you!