Ik zou mezelf wel als ‘creatief’ bestempelen, maar haha ik zeg dit ook altijd tegen mensen. Want uiteindelijk is dat het ook wel écht. Maar een goed idee bedenken/een creatieve oplossing voor iets is ook al gewoon creativiteit he. Je hoeft het niet per se uit te kunnen werken van A tot Z.
Ik heb eerder ook al eens een (per ongeluk) verhitte discussie gestart hier over het begrip ‘creativiteit’, omdat ik vind dat iets sec kunnen maken niet per se creatief is. De meeste mensen kunnen wel zinnen maken/woorden op een logische manier achter elkaar zetten/schrijven (= niet per se creatief), maar als je echt een verhaal gaat verzinnen wordt het creatief. Dus ik vind een kledingstuk maken waarbij je stap voor stap een patroon volgt eerder een vaardigheid, en als je dan zélf keuzes gaat maken over kleur/stof/details dan wordt het voor mij creativiteit. Ik denk dat veel mensen dat wel in zich hebben, of je nu wel of niet de vaardigheid hebt om dingen te maken met je handen.
Edit: en het goede nieuws is: een vaardigheid kun je gewoon leren! De 1 zal daar beter in zijn dan de ander, maar met oefening is veel echt wel bereikbaar. Ik denk alleen dat mensen soms verwachten dat al die creatievelingen die ze volgen op insta dingen spontaan kunnen. Maar daar zit ook gewoon jarenlang ploeteren, uitproberen en mislukken achter. Dus je moet vooral een beetje discipline hebben en doorzetten, ook als je na een jaar pottenbakken nog steeds geen vasen van een halve meter hoog maakt ![]()