Stel je persoonlijke vraag #58

Ja vind ik ook. Maar in sommige culturen is het normaal.

16 likes

Ik vind het een soort van lief-boomer maar als je er zelf mee te dealen hebt is dit natuurlijk schijtirritant. Kan je vriend hen niet wat appetiquette uitleggen?

Mijn vriend en ik zitten niet bij elkaar in de (schoon)familieapps. Hij ziet hen ook vaak zonder mij en vice versa dus vonden dit ook niet nodig.

ja weet ik inderdaad! maar in het nederlands vind ik het gek klinken. misschien omdat nederlanders best informeel zijn

1 like

Al vind ik per voornaam aanspreken mss erger.

9 likes

Ik vind dat zo kil overkomen. Sowieso het hele u/jij mag van mij geskipt worden.

En wat zei/zeg je tegen je grootouders?

• U
  • Jij

0 stemmers

Ik had vroegerrrrr een vriendin die haar moeder bij haar voornaam noemde. Zo fucking raar

1 like

Onze buurjongen van 8 doet dit ook bij zijn ouders. Ik vind dat ook zo bijzonder. Hij kort de voornamen ook in, in het begin dacht ik dat ie een vriendje ofzo riep en later besefte ik me dat ie zijn moeder bedoelde

Ik heb wel eens geprobeerd mijn kinderen in zo’n krijspaleis mijn voornaam te laten roepen als er iets is (want ja je hoort continue ‘mamaaaaa’ dus geen idee wanneer je zelf moet reageren) maar ‘mama’ bleek toch de default setting.

7 likes

Ja ik ken ook een gezin waarbij ze de voornaam van de moeder en vader zeggen. Wat ik ervan begreep kwam dat omdat ze samen moesten werken en dan de voornaam makkelijker was dan mam/mama zeggen. Ik vind het maar vreemd. Ik ben geen moeder maar ik zou dat niet leuk vinden.

2 likes

Mijn ouders hebben mij en mijn broertje ook geleerd bij voornamen te noemen. Mijn vader vond dat persoonlijker en handiger, vooral voor als we ze ooit kwijt raken en dan niet “mama” maar een naam roepen. Ik denk zelf dat het vooral komt omdat mijn vader zelf een verstoorde relatie met zijn ouders had eigenlijk, want het is ook ergens inderdaad juist ook onpersoonlijk? Overigens heb ik hele lieve/goede/capabele ouders hoor en mam of pap zeggen heb ik nog nooit gedaan, dat zou ook heel raar voelen. Ik vind alle verbazing erover wel altijd een beetje frappant, zoveel maakt het toch niet uit?

13 likes

Ik vind het echt mega bekrompen. Net als de verbazing over ‘u’ gebruiken. Andere mensen doen sommige dingen anders, nou poe poe, heftig!

40 likes

Zegt helemaal niks over de liefde die er wel gewoon kan zijn in ieder geval! “Kil” mwoah

1 like

Weet ik, wij zijn ook een voornamen gezin en ik heb een supergoede band met mn ouders. :smiling_face_with_three_hearts:

2 likes

Nee mee eens hoor, krijg er gewoon zelf de kriebels van dus zou er niet voor kiezen. Maarja, anderen vinden het weer cringe dat ik op mijn leeftijd nog mama en papa zeg. Daar kan ik me ook niet druk om maken haha.

8 likes

ja dat vind ik nog raarder haha. maar ik ken echt niemand die dat doet. dan denk ik meteen aan bonnie

2 likes

Bestaat dit? Zou het ook helpen tegen de boomer goedemorgen appjes? 🫠😂

Een vriendin van me (30+) noemt haar ouders niet mom & dad maar mommy & daddy. Ik word er ongemakkelijk van

6 likes

Die máák je :smiling_face_with_tear:

Die goedemorgen-appjes ken ik alleen van plakkerige gasten na een date. Pieter Valley doet dit heel accuraat na.

2 likes

Nee mijn ouders niet, maar mijn schoonouders worden wel met u aangesproken door alle kinderen (en ik dus ook). En ik vind het zo niet passend voelen ofzo haha, ben het zelf dus niet gewend.

Zeg jij Jij of U tegen je schoonouders?
  • Jij
  • U

0 stemmers

Oh een van m’n oudste vriendinnen doet dat ook. Was in het begin een beetje wennen maar nu weet ik niet beter en is dat gewoon hoe zij dat doen :woman_shrugging:t2:

Edit als mijn kind me in een drukke openbare ruimte roept dan noemt ze me bij m’n voornaam, super handig.

10 likes