Stel je persoonlijke vraag #58

Ik heb een nieuwe collega en ze heeft 2 lange kin haren en ik kan gewoon nergens anders naar kijken :worried:

4 likes

Niet echt verdwaalde losse haartjes maar wel gewoon random vrij donker donsig haar tegenwoordig (mijn haarlijn loopt door tot in m’n wenkbrauwen nu)

2 likes

Ik dacht heel even dat dit nog steeds over kinharen ging

14 likes

Ik doe nu soms fietsers hosten in huis (ze blijven dus slapen). Ik merk wel dat dit veel energie kost, want je wil alles goed schoonmaken en een beetje leuk doen (en tot nu toe altijd koken).

Nu heb ik een aanvraag van een jongen alleen, alleen ik voel het niet zo want ik vind mijn huis niet zo een chille plek door een aanwezige oppas kat en de logeer kamer staat vol met dozen van iemand anders.

Maar wat ook mee speelt is dat de jongen van de aanvraag uit Isreal komt en dan voornamelijk door zijn mogelijke blik op Gaza op het moment.

Zou dit voor jullie een probleem zijn en wat zouden jullie doen?

• Sowieso geen probleem, aan welke kant hij ook staat
  • Ik zou het onderwerp niet bespreken
  • Ik zou vooraf vragen naar zijn visie
  • Ik zou het niet eens vragen en zeggen dat dit de reden van afwijzing is

0 stemmers

Ik ga het sowieso niet doen (denk ik), maar als het een ander leuk meisje was geweest had ik het wrs wel gedaan :stuck_out_tongue:

Maar dit was met de andere logees geen probleem? Of zijn de kat en de dozen een nieuwe situatie?

8 likes

Ja klopt! Die kat en dozen zijn nieuw! En die kat is zo intens dat ze verplicht in de woonkamer moet slapen en ik oordopjes in moet doen omdat ze zo hard miauwt de hele dag door (vaak vanaf 6 uur in de ochtend) en ik moet echt elke dag stofzuigen (en heb 6 natvoer momenten per dag, maar dat is niet voor de logee, hahah)

Maar vorige week kwam er wel een vriendin slapen, maar dat vind ik een stuk minder erg san een vreemde eigeblijk.

2 likes

Is het gratis om te logeren of vraag je geld? Want als het een soort couchsurf is en je dit aangeeft dan kan iemand ervoor kiezen, maar als iemand betaald is dit wel een dealbreaker denk ik, zou het voor mij zijn i.i.g.

Het is idd een couchsurfing idee en dus gratis. Maar daar gaat dit dilemma eigenlijk niet om! Wat ook meespeelt is dat het een man alleen is terwijl als ik er over na denk is dat echt onzin en ik heb zelf ook bij meerdere mannen alleen overnacht!?!?! Maar misschien voelt dat anders omdat het nu je eigen huis is.

2 likes

Ik zou nooit zeggen hey je mag niet komen want je komt uit Israël maar gewoon afzeggen, want volgens mij ben je überhaupt niet comfortabel nu in je huis met die kat, dozen etc.

34 likes

Maar je benoemt het wel als reden waarom het sowieso niet chill is? Sowieso lijk je je conclusie al getrokken te hebben. Voelt een beetje of je wil horen dat iedereen zegt ā€˜yes woke queen vertel die vieze IsraĆ«liĆ«r dat ie moet optfyfen free palastine’, terwijl je hem eigenlijk überhaupt los van z’n nationaliteit niet in huis wil hebben.

Of ik ben gewoon zuur, kan ook.

40 likes

Als jij je er niet goed bij voelt, sowieso niet doen. Maakt dan eigenlijk niet uit wat de reden is toch?

6 likes

Nee, in mijn omgeving hebben mensen hier juist een sterke mening over (gewoon nee zeggen!), maar ik twijfel een beetje (anders had ik het hier niet gepost) want waarom iedereen over 1 kam scheren en zo kom je nog eens in contact met mensen die je niet snel spreekt (wat sowieso het doel is van dat ik dit doe)

Ik was meer benieuwd wat de algemene tendens is, want mijn omgeving vindt onbekende mensen in huis sowieso al niks dus die zijn veel sneller negatief

1 like

Ik zou het eigenlijk interessant vinden om te horen hoe die persoon uit Israƫl over de situatie denkt. Zelfs als ie zich positief uitlaat over de situatie, zou ik het interessant vinden om first-hand van zo iemand te horen hoe hij tot zijn standpunt is gekomen en waarom hij/zij zo zou denken.

Ik zou het gesprek niet per se willen laten escaleren en intensief discussiëren, want die persoon is er maar voor een nacht, en ik zou er dan dus vrijwillig voor kiezen die persoon überhaupt te laten overnachten.

En misschien is die persoon ook wel tegen alles waar de Israƫlische regering mee bezig is.

4 likes

Nu heb je andere redenen om nee te zeggen, zoals de situatie met de kat, maar als je iemand zou afwijzen puur om zijn afkomst zou ik dat echt zwaar tegenstrijdig vinden als je verder gelooft in gelijkwaardigheid. Beetje doorgeslagen ā€œactivismeā€.

20 likes

Ja, daar ben ik het ook mee eens hoor, maar uiteindelijk haal je een onbekend persoon in huis waar je alleen een stukje tekst van leest, soms een foto van ziet en met geluk wat reviews over leest. Ik zou het heel fijn vinden als ik afkomst helemaal los kon laten, maar ik heb laatst ook erg getwijfeld bij 2 Fransen, omdat ik bang was dat ze weinig Engels spraken (konden ze gelukkig goed, haha).

Het is dan toch niet puur op afkomst als die afkomst samengaat met een serieus risico op conflict met een wildvreemde in je eigen huis. Weet niet voor sommigen van jullie, maar er is ƩƩn plek waar ik geen compromis zou sluiten qua situaties waarin ik mij veilig voel of vrijdenkers experimentjes in zou doen en dat is mijn thuis. Ik kan echt met veel mensen in gesprek, maar niet thuis en alleen.

43 likes

Daarom zou ik überhaupt geen vreemden in huis halen :sweat_smile:

6 likes

Ja eens hoor, maar als ik het zou doen zou ik alle hierboven gegeven redenen (m’n huis is chaos/komt ff niet uit, solo reizende mannen, mensen die er wellicht een totaal andere wereldvisie op nahouden) aangrijpen voor een automatische nee.

4 likes

Ik host ook regelmatig mensen via verschillende platforms als couchsurfing ed, binnenkort ook warm showers. Ik host geen IsraĆ«li’s, zou hoogstens een uitzondering maken als ze er zelf expliciet iets over hun profiel over hebben staan. Anders instant decline zonder uitleg. Een Russische heb ik ook wel eens geweigerd omdat ze ook expliciet Russische vlaggen enzo in haar profiel had staan en teksten over ā€œtrotsā€ op haar nationaliteit. Sta best open om mensen te hosten die heel anders denken dan ikzelf, maar daar trek ik toch de grens. Mijn huis, mijn keuze. Vind daar ook niks verkeerd aan.

En ik heb ook echt geleerd om de lat voor hoe toonbaar m’n huis is heel laag te leggen. Je bent als gast blij met alles. Beste is meestal om gewoon op voorhand duidelijk te maken wat de situatie is, dan kunnen je gasten zelf kiezen of ze daar ik mee zijn of niet.

5 likes

Ik heb vorig jaar een tijdelijke huisgenoot uit IsraĆ«l geaccepteerd, ik had al een matige vibe bij haar en ik had het wel over d’r politiek gehad met d’r (want er hingen bij ons gewoon keffiyehs aan de kapstok dus leek me wel essentieel) en toen kwam ze met zo’n vaag ā€œI try to focus on myself and don’t get too involved with politicsā€ antwoord. Dus ik vond dat toen al meh maar m’n huisgenoot zat erg omhoog voor een onderhuurder, en toen dacht ik ook ja goh ik zou een Nederlander die dit zegt ook niet om die reden weigeren terwijl onze regering ook problematisch is.

Nou bleek echt een kuthuisgenoot (wat niks met haar afkomst te maken had) dus ik had gewoon m’n gut feeling moeten volgen :") Dat is toch gewoon vaak wel goed en je mag daar voor iets wat in je eigen space is gewoon op afgaan wat mij betreft, ook zonder reden

2 likes