Stel je persoonlijke vraag #58

En bij sommige mensen werkt het beter om even wat met de handen te doen, dan langs de psycholoog gaan. Ik ken genoeg mensen die gillend gek zouden worden van een psycholoog of therapeut

Ik heb soms het idee dat mensen verwachten dat de psycholoog of therapeut je wel mentaal fixt. Nou sorry meid, het geeft je hoogstens wat handvatten.

5 likes

Ik merk in mijn omgeving een bepaalde maakbaarheid bij mensen die heel erg veel bezig zijn met zelfzorg. Dan moet ook meteen ieder negatief gevoel of elke lastige eigenschap met een psycholoog besproken worden om het op te lossen.

Kreeg van een van deze mensen het advies om naar een psycholoog te gaan omdat ik verdrietig was over het verlies van mijn vader :sweat_smile:

8 likes

Ik vind dit wel interessant om te lezen, ik kan het me zelf niet echt voorstellen dat alles goed gaat. Ik bedoel, ik denk dat ik m’n hele leven wel dingen heb om met een therapeut te bespreken. Niet per se dat er dingen echt mis gaan, maar eerder dat ik onderliggende patronen, gedachtes, denkbeelden etc mega interessant vind dus ik kan daar vast eeuwig over nadenken. Ook direct m’n valkuil haha. Ik bedenk me nu wel dat ik na 6 sessies ofzo wel behoorlijk klaar was om te graven en iemand die irritante vragen stelt. Misschien dan eerder elk jaar ff 2 sessies ofzo beter

2 likes

Dit voel ik zo erg :joy: in Nederland krijgen de meeste mensen alleen cognitieve gedragstherapie dus dan is het sowieso na 10 sessies, nou veel succes ermee.

5 likes

Ja ik dacht dus aan rijke mensen die gewoon een persoonlijke psycholoog kunnen hebben en daar wekelijks heengaan maar dacht zelf ook van ik zou na 10x ook wel weer klaar zijn, zou dat niet permanent willen, zo interessant vind ik mezelf ook weer niet?

1 like

Nou, nou. Je krijgt meestal ook een mindfulnessje erbij.
En als het complexer is, mag je weer op de wachtlijst.

Overigens iedereen die het Nederlands geestelijk gezondheidszorg interessant vindt, kan ik In Therapie van Lena Bril aanraden

3 likes

Richt je woede vooral op de overheid die de gezondheidszorg heeft uitgekleed :smiling_face_with_three_hearts:

9 likes

Wat erg ook dat het zo’n ding is geworden dat je klein leed/ā€˜normale’ problemen niet lekker met je vrienden in de kroeg bespreekt maar er een professional betaald moet worden :sob: the individualist girlies are not ok

24 likes

Toen ik het nodig had vanwege zoveel angst en paniekaanvallen en weetikhet. Dat was trouwens bij een psychiater. Ik zag er alleen maar tegenop. Het heeft helaas ook 0.0 geholpen. Ik zei al tegen hem ik moet dit zelf doen en ik ben er wel klaar mee nu. Geen enkele seconde spijt van. Af en toe met een psychoog praten, nah is gewoon echt niet mijn ding geweest ook.
Er zitten er ook wel een aantal in mn familie met dat beroep of soortgelijk daar zou ik dan nog liever naartoe gaan. Maarja ieder zn ding dat vind ik altijd wel duidelijk naar voren komen als ik verschillende verhalen hoor. Ik bel dan nog 10 keer liever mijn tante op of bijvoorbeeld mn vader.

2 likes

Ja dit inderdaad, ik ging zelf een tijdje naar een psycholoog en op een gegeven moment gaf zij me ook een schop onder mijn kont (en ik mezelf ook hoor) dat ik m’n issues met andere mensen moest gaan bespreken. Sommige dingen werden bij mij ook zoveel groter/problematischer als ik ze bij de psycholoog besprak. Lijkt me dat als je iedere week gaat, je op een gegeven moment wel heel veel problemen hebt.

6 likes

Ja er zijn natuurlijk mensen die zulke ondersteuning echt nodig hebben, maar bij gewone sores vind ik het sowieso ook veel fijner om van vrienden te horen dat zij dat ook weleens hebben gehad, of juist een heel ander perspectief, of door samen te praten ook dingen te relativeren en je te realiseren dat iedereen wel wat heeft. Ik denk ook dat als je heel vaak het gevoel hebt dat je dingen moet bespreken over jezelf het gezonder is om je eens een beetje te richten op anderen en te kijken waar je je nuttig kan maken, maar goed.

5 likes

Ik vind bij de psych zitten daarnaast ook echt niet leuk. Heel blij dat het er was toen het echt hard nodig was (ik weet ook hoe het is als je zelf gewoon niet meer weet hoe je ergens uit komt), maar ik sleepte mezelf daar echt met tegenzin heen. 95% van de problemen in mijn leven (en ik heb echt genoeg om een paar seizoenen gtst te vullen) verwerken veel beter met zelfmedelijden, huilen, zwelgen, een fles wijn en goede vrienden.

Edit: denk ook dat het echt goed is om te voelen dat je veerkrachtig bent. Weet nog wel dat ik voor het eerst echt iets naars meemaakte wat ik helemaal zelf aan moest gaan en dacht: dit is het. Nu ben ik kapot/gebroken en echt verbaasd was dat ik me een paar weken later weer best okƩ voelde.

17 likes

Ja dit ook! Ik vind (van de therapeuten die ik gezien heb he dat zijn er ook weer niet zo veel) hun gesprekstechnieken heel irritant en ik vind het een super onnatuurlijke en geforceerde manier van met elkaar praten. Nodig als er iets aan de hand is, maar vrijwillig aub niet.

8 likes

Maar therapie en met vrienden praten horen toch ook gewoon iets heel anders te zijn toch? Ik vond therapie echt hard werken en meestal helemaal niet direct opluchten ofzo want het was vaak behoorlijk confronterend. Maar toen ik depressief was heeft het me uiteindelijk heel veel geholpen en me juist de handvaten gegeven om over m’n gevoelens te praten enzo met mensen om me heen, zodat ik hopelijk in het vervolg niet meer in zo’n diep dal terecht kom en therapie nodig heb. En ik vind het op zich ook goed dat de Nederlandse ggz daar over het algemeen op ingericht is (ook al is het nu teveel uitgekleed op sommige punten natuurlijk, en zeker voor complexere zorg is dat super kwalijk). Ik had op gegeven moment twee buitenlandse huisgenoten die eindeloos voor online therapie in hun thuisland betaalden omdat ze gewoon elke week even hun hart wilde luchten en ik begreep daar echt niks van

19 likes

Er staat een lilhanboutje op het menu van de snackbar, bestel je m?

• Uiteraard
  • Nee ik ben een stomme Vega oid
  • Nee ik vind dat niet lekker
  • Nee ik ben saai en risicovermijdend en bestel altijd hetzelfde
  • Nee ik heb een andere weinig voorkomende snack die voor mij het lilhanboutje overtreft

0 stemmers

Hoeveel van het Nederlandse snackaanbod en dan bedoel ik gewoon de authentieke snacks en niet de vage shit die snackspert zo ranzig op camera eet, heb jij geproefd denk je?

• ALLES, elke versie van een -rol, -del, etc
  • Nou toch wel 75%+
  • Fifty fifty denk ik
  • Weinig
  • Bijna niks

0 stemmers

3 likes

ik moest dit googelen haha, echt nog nooit van gehoord

31 likes

Idd durfde het bijna niet te zeggen maar nooit van gehoordšŸ˜‚

6 likes

Ik heb het nooit gehad dus zou m sowieso daarom nemen! Maar ik heb voor mijn gevoel echt weinig gehad omdat er in mijn omgeving volgens mij niet meer echt van die old school snackbarren zijn.

3 likes

Kom naar de provincie girl

2 likes

Lilian + Hans hebben het uitgevonden en het heeft de vorm van een kippenBOUT

Briljante snack.

9 likes