Stel je persoonlijke vraag #58

Ik ben nu echt hard aan het nadenken wat de definitie van een hobby voor mij is.

Is fotografie een hobby als je gewoon een beetje leuke natuurfoto’s maakt met je telefoon? Wanneer is boeken lezen een hobby? Maakt af en toe een rondje recreatief fietsen op je stadsfiets dat tot een hobby? En tuinieren? Niet als je je tuin gewoon een beetje onderhoudt en wel als er een heel aanlegplan achter zit?

4 likes

ik zou zeggen als je iets leuk vindt om te doen en het vaak doet?

8 likes

Ik denk dat dat voor iedereen anders is. Ik denk zelf aan activiteiten die je voor je plezier doet en waar je tijd voor wil/kan vrijmaken. En waarmee je bijvoorbeeld jezelf kan uitdagen, je in kan verdiepen of waar je zo enthousiast over bent dat je er regelmatig mee bezig bent. Geen ‘moetjes’ en passieve activiteiten die iedereen eigenlijk wel doet (tenzij dus de verdieping). Dus niet twee keer in het jaar een recreatief rondje fietsen van een uurtje, maar bijvoorbeeld wel sportief fietsen als je graag elk weekend toertochten maakt. Niet random Netflixen, maar wel films als je er helemaal gek van bent en je er actief mee bezig bent door bijvoorbeeld informatie op te zoeken en bezig te zijn met reviews, releasedatum, interviews, etc. Je maakt even net de volgende stap bij een activiteit, zeg maar.

1 like

Voor mij is iets een hobby als ik denk “ja ik heb zin daar weer mee verder te gaan”. In mijn geval is dat: tekendagboek, tuinieren, houten poppetjes schilderen, kamperen/weekendjes weg en lezen.
Ik heb een tijd koken en bakken als hobby gehad maar sinds ik een kind heb (en een slechte oven) haal ik daar niet zoveel plezier meer uit.
Vorig jaar heb ik veel gepuzzeld en ik denk wel dat ik daar in de herfst weer zin in heb.
Kamperen vind ik ook lastig als hobby te noemen, want zo absurd veel doe ik dat nu ook weer niet. En ik mag mezelf er ook niet volledig in verliezen want het is mega duur en alles wat ik wil kopen is onnodig. Maar ik ben wel echt het gelukkigste als ik een weekend weg ben en doe dat toch wel maandelijks. Dus eigenlijk relatief vaak.
Poppetjes schilderen heb ik nu al 2 maanden niet gedaan, maar dat is voor mij echt een herfst/winterhobby.
Lezen voelt ook niet helemaal als een hobby, omdat het ook een gewoonte is zoals tanden poetsen, altijd lezen voor het slapen. En het gebeurt niet heeeel vaak dat ik buiten dat moment om ook een boek pak. Oh bedenk me nu wel dat ik ook bij een boekenclub zit, en praten over boeken vind ik ook zoooo leuk.

5 likes

Ja deze vraag komt hier vaak terug en meestal durven mensen de dingen die ze leuk vinden geen hobby’s te noemen.

Nou ik ben vanwege werkeloosheid even in mijn piekhobby era. Misschien inspireert het mensen, maar dit zijn momenteel mijn hobby’s:

• films kijken en over films praten. Ik heb morgen toevallig een kennismaking om vrijwilliger te worden in een filmhuis.
  • borduren en ik zit ook bij een wekelijkse borduurclub
  • boekenlezen en ik ben een boekenclub begonnen
  • oorbellen maken van fimo klei en hier wil ik ook een smallbusiness in beginnen
  • heb weer aquarelpapier gekocht
  • kleding en tassen haken
  • knutselen, vaak met mijn nichtjes
  • wandelen en fietsen, ik heb nu 2 keer een rondje van 100km gefietst
  • koken en bakken en dingen uitproberen
  • mn balkon plantjes en hopelijk snel een volkstuin!
  • ik heb een supboard, maar heb laatst pas weer voor het eerst gesupt
  • ik ga nu 3/4 keer in de week naar de sportschool
  • ik doe vrijwilligerswerk bij het asiel, maar dat durf ik dus geen hobby te noemen haha
  • ik houd van bordspellen en organiseer vaak bordspelavonden
32 likes

Sinds ik een kind heb vind ik het huishouden doen echt heerlijke me-time. :smiling_face_with_tear:

8 likes

Meid boek alsjeblieft af en toe een spadag ofzo voor jezelf!!

8 likes

Hahahah no worries hoor, heb verder genoeg me-time!

3 likes

Ik haat het woord hobby, want ik denk dan gelijk aan punikken, pottenbakken, knutselen (no offense trouwens, respect voor pottenbakkers).

Ik doe dat allemaal niet, dus voel er weinig bij. Ik heb heus wel interesses, maar van alles een beetje, en doe het dan niet vaak genoeg volgens de “doe je het vaak”-discussie. Maarja wat is vaak. Ik werk ook vaak, maar dat is geen hobby.

2 likes

Ben oprecht benieuwd want wat hoop je hier eigenlijk uit te halen, uit zo’n vraag? Stel dat iemand zegt, ik poets elk weekend m’n oldtimer en ik hou enorm van haken, wat kan je daarmee?

Ik kan me voorstellen dat als iemand vertelt over teamsport dat je misschien denkt, functioneert graag in een team ofzo?

1 like

Ja ik kreeg dat eens terug ‘dit zijn allemaal dingen die je alleen uitvoert, ben je ook iemand die graag alleen werkt en niet goed is in een team?’

Nou lol ik hou gewoon niet van sporten en als ik dan sport niet in een team dus wat kan je nog meer doen met een team?

2 likes

Lol, ik hoop toch dat je iemand aanneemt omdat ie goed is in dat vak of gewoon goede competenties heeft i.p.v. wekelijks zingen op een braderie (tenzij het een functie voor zangdocent is, gaat niemand dat wat aan toch).

En dan komt die persoon er vaak zelf al mee om het te benoemen als ervaring.

Dus vind dit soort vragen echt raar.

3 likes

Je hoeft uit zo’n vraag toch niet per se iets te halen wat relevant is voor de functie/het uitvoeren van de functie? Is toch ook gewoon fijn en belangrijk om beeld te hebben bij wie je tegenover je hebt, wat voor persoon het is, inschatting kunnen maken van hoe en of iemand in het team past etc.

9 likes

Heeft niets te maken met wat ik wil horen, ik vind het prettig om het gesprek op te starten met iets laagdrempeligs. Of iemand wel of niet wordt aangenomen heeft niets te maken met de al dan niet aanwezige hobbies. Ik vind het zelf alleen gewoon leuker :smile:

5 likes

Ik zou dit wel leuk vinden om te weten, niks mis met wat interesse tonen toch

Ik vind het eerder raar dat jij dat raar vindt

7 likes

Maar vraag dan naar iemands interesses ipv hobbies. Hobby klinkt gewoon afgrijselijk, dus ik snap wel dat die sollicitanten denken van oei.

3 likes

Vlampijp 4 life

4 likes

Haha ik ook! Ik vind het ook heerlijk als niemand thuis is om dan lekker door mijn huis gaan opruimen en schoonmaken.

Lezen, gamen, kleuren, schilderen, bakken, koken (de uitgebreide versie), bordspellen spelen. Het is voor mij een hobby als ik er ook dingen over opzoek (nieuwe releases, videos over kijken, etc) en er graag met andere over praat/tips over uitwissel of cursussen in doe!

2 likes

Ik vraag dus of iemand iets over zichzelf wil vertellen :sweat_smile: Dus niet specifiek ‘heb je hobbies??’.

Ik begin ook altijd met iets over mezelf, waarin ik vrij uitgebreid wat zeg. Gewoon jammer als de reactie is ‘Ik ben dus Lisa, ik ben 26 en ik ga graag uit eten’.

1 like