Stel je persoonlijke vraag #58

Jaaa, mijn vader was met 1 andere vader altijd degene die ons ophaalde. En dan wilden we geen jas aan naar binnen, ook niet in de winter want dat scheelde gedoe bij de garderobe.

En dan stonden ze daar op de hoek te wachten, verscholen achter een berg winterjassen :heart:

Sneuste vond ik wel de keer dat ik voorop liep met vriendinnen en we aangesproken werden door een groepje mannen en mijn vader iets zei in de trant van: lekker doorlopen vriend. En toen noemde ze hem een pedo hahaha, zo sneu.

20 likes

Niet per se als reactie op deze quote maar even over haar:
Ik ben nog halverwege en weet niet hoevaak en hoeveel ze nou precies gebruikt maar hoorde wel dat ze al enige tijd de diagnose ADHD en sinds recent ook diagnose autisme heeft en antidepressiva slikt tegen angst. Het klinkt vast veel te boomer maar ergens bekruipt mij dan toch altijd de gedachte “wat is nou oorzaak en wat gevolg?”
Niet dat je van drugs ADHD krijgt uiteraard maar wel een flink verkloot dopaminesysteem als je elk weekend gebruikt.

Edit: oh en die ouders snap ik NIET hoor. Die moeder van die jongen die snel overprikkeld en altijd gestresst is…ik had niet het idee dat daar al eens iets anders voor is geprobeerd dan de hele dag joints roken. Prima als je je zoon af en toe softdrugs laat gebruiken maar hoezo doe je alsof dat de enige oplossing is. Die gelatenheid is toch bizar :face_with_spiral_eyes:

1 like

? Het is al lang geweten dat adhd/autisme aangeboren is en niet iets dat je ontwikkelt. Hiernaast is er tussen adhd/autisme en verslavingen (en eetstoornissen) veel overlap omdat het enorm veel energie kost te moeten voldoen aan wat gewenst is, waardoor bv. drugs aanlokkelijk kan zijn om te kunnen ontsnappen aan continu druk te moeten voelen.

3 likes

Ja dat weet ik verstandelijk wel, drugs wordt idd heeeel veel gebruikt als zelfmedicatie door neurodivergente mensen en toch blijft die vraag bij mij knagen. Niet alleen vwb de ADHD maar ook die angsten.

Volgens mij is van wiet wel bewezen dat het symptomen van schizofrenie naar boven kan halen ALS je al die gevoeligheid ervoor hebt. Maar zonder wiet zou dat mogelijk pas veel later in je leven openbaren. Vind ik ook interessant.

Edit: ik zeg trouwens dus ook niet dat je van drugs ADHD krijgt maar hoe zit dat met testen…dat zijn in veel gevallen toch alleen vragenlijsten waardoor je met een ‘kapot dopaminesyteem’ door een andere oorzaak (kan bijv ook met trauma) ook de diagnose kan krijgen.
Even in het algemeen hoor. Gaat me niet per se om haar :sweat_smile:

Er is sowieso veel onderzoek naar of ADHD niet traumagerelateerd is qua ontwikkeling. En waarom je dopamine systeem ook kapot is, trauma of ADHD, verklaart dat toch juist het drugsgebruik om die boost te krijgen?

1 like

Dat dacht ik eerst ook en heb dat wel eens gezien maar bij mij geeft het niet af. Ik wacht wel meestal 10-15 min voor ik ga slapen zodat het droog is en ik heb geen vlekken in de lakens!

1 like

Bij fatsoenlijk diagnostisch ADHD-onderzoek wordt dit natuurlijk allemaal uitgesloten en wordt de kindertijd (5-12) ook onderzocht met een ouder/verzorger erbij

1 like

Zoals hierboven ook wordt aangehaald: nee, er zit een sterk genetisch component is maar het is al bewezen dat externe factoren een grote invloed hebben. Stress als kind kan bijvoorbeeld een grote factor zijn. Echt mega belangrijk voor ouders/hulpverleners om te weten!

5 likes

Een familielid dat graag schildert geeft jou een zelfgemaakt schilderij. Het is niet helemaal je smaak. Wat doe je?

• Je neemt het gewoon aan en vindt er wel een plek voor in huis
  • Je neemt het aan en geeft het weg
  • Je zegt het eerlijk
  • Anders, namelijk

0 stemmers

1 like

Zolder is de place to be voor zulke dingen.

27 likes

Dit is echt zo extreem lief en precies het soort ouder dat ik later hoop te worden :heart:

2 likes

Elke thuiswerkdag kan ik lachen om mijn oma’s gigantische schilderij met driepotige olifanten😂

8 likes

Mijn partner en ik hebben vaak discussies over dit soort situaties, zijn standpunt is dat het schijnheilig is om niet eerlijk te zijn en naar mijn mening is het meer algemeen fatsoen om het in dit geval wel aan te nemen tenzij het een doek van 3 bij 3 is (en dan zou ik nog zeggen dat ik er helaas geen plek voor heb in mijn huis🤪). Benieuwd dus naar de meningen hier haha

1 like

Een zelfgemaakt schilderij is altijd mooi als het speciaal voor jou is.

1 like

Dit is ook een vrij groot schilderij en het past totaal niet in de stijl van ons huis/wat we mooi vinden. Nu wordt er steeds gevraagd door de gever waarom het nog niet hangt en zegt m’n partner steeds dat we nog wel gaan doen :smiling_face_with_tear: (niet dus)

@geitenbreier daar verschillen we dan in van mening haha

2 likes

Bij m’n vorige werk ging eens een collega weg, en toen had haar manager een gigantisch schilderij gemaakt met een portret van haar (de collega die wegging dus), met daaromheen allemaal beleidsstukken en dingen geprint als soort collage-stijl eromheen geplakt. Het was echt serieus 2 bij 1,5m ofzo. vond dat zooo grappig, wat doe je ook met zo’n schilderij van jezelf :joy:

9 likes

HAHAH idd :joy: wij hebben dus ook ooit een lelijkkk schilderij van onszelf gekregen, echt verschrikkelijk. Die staat ook op zolder en degene die em heeft gegeven mistte dat ding ook al in de woonkamer toen hij langskwam :sob:

2 likes

Weet jij wat een lavender marriage is?

• Geen idee
  • Ja weet ik

0 stemmers

Zie het net in influencer topic maar ik ken dat niet

Het tegenovergestelde van een Boston marriage

1 like

Die ken ik dan weer niet

9 likes