Ik werk regelmatig met praktiserend moslims en ik geef ze zelf geen hand tot zij hun eigen hand uitsteken. Vind het een vorm van respect naar hun vrouw en naar mij, dat staat los van dat ik daar niet per se zo in geloof.
Dit ja haha
Ik heb het een keer meegemaakt en vond het toch wel lastig. De stukadoor had z’n (volwassen) zoon meegenomen en ik vond het dus ook een beetje weird van ehh, je bent in mijn huis en je wil mij niet eens erkennen?? ![]()
maar goed dat gevoel lag natuurlijk bij mij
Maar erkennen kan toch op veel meer manieren dan een hand? Als je niet wordt erkend en dus wordt genegeerd in je eigen huis is dat heel gek ja… ligt dan niet aan jou maar zeker aan hem.
Maar als fysiek contact (middels een hand) de enige vorm van erkenning is in jouw ogen, dan heb ik niks gezegd.
Eerlijk gezegd zou ik het alleen maar chill vinden als meer mensen geen hand geven. Ik ben niet zo van het fysieke contact met onbekende mensen.
Ja helemaal mee eens, maar ik zou het wel naar vinden als er achter zit dat ik geen hand krijg alleen maar omdat ik een vrouw ben
Ja, zeker, daarom zeg ik dat het aan mij lag dat gevoel, want dat is gebaseerd op wat ik geleerd heb over hoe je met elkaar omgaat maar dat is natuurlijk niet de enige manier. Dus dat kon ik ook prima loslaten na die initiële bekrompen reactie. Hij deed eerst overigens wel ook een beetje ontwijkend wat m’n gevoel versterkte, maar later ontdooide hij en konden we lachen en praten.
Ja, ik heb hetzelfde. Dacht ook altijd dat het me niet uit zo maken maar gisteren meegemaakt (ik stak m’n hand al uit) en hij gaf vervolgens mijn mannelijke collega wel een hand. Ik snap dat de intentie niet slecht is maar ik voelde me wel voor lul staan op die manier ![]()
Even een paar vervolgvragen over het schudden van handen:
- Ja
- Nee
- Geen flauw idee
0 stemmers
- Religie
- Cultuur
- Eigen hygiëne/gezondheid
- Hygiëne/gezondheid van de ander
- Situatie laat het niet toe
- Niet toegestaan (ivm werksituatie of zoiets)
- Geen fysiek contact willen
- Overig, namelijk…
0 stemmers
- Weg ermee
- Houden
0 stemmers
Vanuit mijn werk was ik gewend om soms elke 10 a 15 minuten nieuwe mensen de hand te schudden.
Maar toen kwam Covid en zijn we ermee gestopt. Ik ben daarna er ook niet meer mee begonnen. Jezelf voorstellen of introduceren kan prima zonder.
Maar als iemand met uitgestoken hand op me afloopt dan schud ik gewoon zijn/haar hand.
Is gewoon handig universeel om elkaar zo te begroeten. Iets anders vind ik ook best hoor als iedereen maar hetzelfde doet en het ook zakelijk kan.
Vind per se handen willen schudden zo lame. Genoeg mensen die met hun gore handjes de jouwe schudden en nul respect voor je hebben. Werk met meerdere mannen die geen handen schudden, maar me verder wel echt op handen dragen. Zijn echt van die willekeurige dingen om serieuze conclusies te trekken over de ander.
Ik heb ooit in een werksetting gehad dat ik een inhoudelijk gesprek voerde met een moslimman hij mij niet aankeek, dat vond ik heel irritant, sowieso dat ik dan volledig wordt gereduceerd tot mijn vrouw zijn in plaats van de professional die ik op dat moment ben en het doel waar we beide voor samenwerken.
Dit heb ik ook een keer meegemaakt en dat vond ik ook echt bijzonder onprettig. Het voelt echt alsof je er niet mag zijn en neerbuigend ook al is het anders bedoeld.
Geen handen willen schudden heb ik geen problemen mee verder.
Ik geef eigenlijk nooit handen aan mannen die thuis iets komen fixen zoals bij mij laatst een nieuwe cv ketel ![]()
Ik vind op zich dat je elkaar prima kan groeten zonder handen, maar de manier waarop je dit schrijft komt (wss onbedoeld) echt heel naar over haha
Dat is een aanname ze krijgen gewoon koffie koekjes en ben altijd aardig hoor maar je voorstellen hoeft toch niet echt in die situatie??
Basis is wel een hand geven, maar als het bijvoorbeeld een vriend(in) van een vriend(in) is die ik voor het eerst ontmoet is het vaak ook een (snelle) knuffel, net als bijvoorbeeld bij nieuwe collega’s. Denk dat veel mensen hier daarvan gruwelen, maar is in mijn vriendengroep (en daardoor waarschijnlijk ook bij hun vrienden) en op mijn werk heel normaal. Geef een aantal collega’s zelfs elke keer dat we elkaar zien op kantoor een knuffel
en love knuffelen, dus helemaal prima. Doe het natuurlijk niet bij mensen die daar duidelijk niet op zitten te wachten
Echt i dont care. Ik wil het liefst ook niemand een hand geven dus. Win/win
Ik zou echt heel hard wegrennen als ik de nieuwe collega ben en geknuffeld word als welkom in het team / elke keer als je elkaar ziet op werk. Reden om m’n proeftijd niet vol te maken ![]()
![]()
Dat is toch ook wat ik zeg? Komt meer over alsof je werkmannen in het bijzonder geen hand geeft. Op dit forum ben ik dan altijd voorzichtig na het ‘geen vieze monteurs op mijn wc-gate’. Ben iig blij dat het niet zo een situatie is, laat ik dat zo stellen.